Mijn naam is Maarten, 31 jaar en al jaren Gazelle liefhebber. Ooit op 8-jarige leeftijd begonnen met een 'donkerbruine 'Piet-Pelle jongensfiets', nu in het bezit van een Toer Populair voor dagelijks gebruik. Na verschillende fietsen (deels) te hebben opgeknapt ben ik nu begonnen met de restauratie van een Gazelle type A uit 1961: https://picasaweb.google.com/1115018603 ... 4MmyiuS9VA#
Tot nu toe ben ik vooral bezig geweest met het demonteren van de fiets en het vergaren van onderdelen.
Ik hoop hier een hoop nuttige info te kunnen vinden.
Groeten,
Maarten
Ook even voorstellen
Re: Ook even voorstellen
Ha Maarten,
Leuk project, lekker bezig zie ik....
Maar waarom overlakken?
Heb je de originele lak al eens flink met commandant aangepakt? Gaat waanzinnig glanzen.
Dan zou je het mooie transfer op de zadelbuis kunnen behouden en evt. de biezen wat 'bijtrekken'. Achterscherm bijspuiten waar het roestig is.
Van geheel overlakken worden fietsen maar zelden mooier ...
groetjes en succes met je project!
Maarten B.
Leuk project, lekker bezig zie ik....
Maar waarom overlakken?
Heb je de originele lak al eens flink met commandant aangepakt? Gaat waanzinnig glanzen.
Dan zou je het mooie transfer op de zadelbuis kunnen behouden en evt. de biezen wat 'bijtrekken'. Achterscherm bijspuiten waar het roestig is.
Van geheel overlakken worden fietsen maar zelden mooier ...
groetjes en succes met je project!
Maarten B.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hoi Maarten,
Omdat het frame op een aantal plaatsen is 'bijgekwast' en er wat lakbeschadigingen en roestplekken op zitten (m.n. de spatborden). Maar toch bedankt voor de tip. (heb 'm ook al van iemand anders gehad
)
Misschien dat ik toch eerst het frame met Commandant aanpak. Mocht dat geen bevredigend resultaat hebben, dan kan overlakken altijd nog.
Maarten
Omdat het frame op een aantal plaatsen is 'bijgekwast' en er wat lakbeschadigingen en roestplekken op zitten (m.n. de spatborden). Maar toch bedankt voor de tip. (heb 'm ook al van iemand anders gehad

Misschien dat ik toch eerst het frame met Commandant aanpak. Mocht dat geen bevredigend resultaat hebben, dan kan overlakken altijd nog.
Maarten
dag Maarten,Overlast schreef: Dag Maarten,
leuk dat je mee op het forum komt.
Maarten
Het beste resultaat bij een eerste beurt krijg je met de groen commandant. Let wel op dat je de biezen niet laat verdwijnen. Ik probeer daar mogelijk wat van weg te blijven.
Een oplossing tussen oppolieren en herlakken is het lichtjes matleggen van het lak, bijwerken van roest en dan voorzien van een glanzende beschermlaag. Dat heb ik net uitgevoerd op een Gazelle P, eveneens uit 1961. Het resultaat bevalt me zeer. Op afstand oogt hij nieuw maar dichterbij bemerk je de slijtage van het bieswerk en hier en daar doorschijnende grondlak.
Ik post binnenkort wel wat fotos.
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Dag Maarten,
Welkom tussen de Gazelle liefhebbers.
Voor het 'opknappen' van lakwerk heb ik een jaar geleden de volgende methode gebruikt.
De fiets is grijs metalic met hier en daar roestplekjes en 'versleten' bieswerk. Ik heb de roestp[lekjes bijgewerkt met een bijpassende lak gevonden bij de reparatielakstiften bij de autovakhandel. De biezen heb ik ook bijgewerkt. Daarna het geheel met blanke lak 'Sylvatane' (glanzende alkyd urethaan vernis van Trimetal)overlakt, met de kwast. Daarna de lak vlakgeschuurd met 2000 en daar na met commadant gepolijst.
Alle bijwerkingen zitten nu onder de blanke lak. En door het schuren en polijsten ziet de lak er mooi glanzend doorleefd uit.
Voor restauratie:
Na restauratie:
Succes en groeten, Gerard.
Welkom tussen de Gazelle liefhebbers.
Voor het 'opknappen' van lakwerk heb ik een jaar geleden de volgende methode gebruikt.
De fiets is grijs metalic met hier en daar roestplekjes en 'versleten' bieswerk. Ik heb de roestp[lekjes bijgewerkt met een bijpassende lak gevonden bij de reparatielakstiften bij de autovakhandel. De biezen heb ik ook bijgewerkt. Daarna het geheel met blanke lak 'Sylvatane' (glanzende alkyd urethaan vernis van Trimetal)overlakt, met de kwast. Daarna de lak vlakgeschuurd met 2000 en daar na met commadant gepolijst.
Alle bijwerkingen zitten nu onder de blanke lak. En door het schuren en polijsten ziet de lak er mooi glanzend doorleefd uit.
Voor restauratie:
Na restauratie:
Succes en groeten, Gerard.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Gisteravond heb ik het frame schoongemaakt, maar deze heeft toch wel veel beschadigingen en een aantal roestplekken, waardoor volledig opnieuw lakken toch nodig is. Ik ben niet van plan het frame helemaal kaal te maken. Voor het lakken ben van plan Hammerite te gaan gebruiken. Zie dit artikel bij de 'buren' http://www.transportfiets.net/2007/08/1 ... an-frames/
Maarten
Maarten