Transfers bevestigen hoe doe je dat

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé

Transfers bevestigen hoe doe je dat

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Groep,

Ik ben afgelopen dagen bezig geweest met het verbeteren van m`n
Simplex Cycloïde.

Ik heb deze fiets een jaar of 10 geleden gerestaureerd maar er waren daarbij enkele akkefietjes over gebleven.
De achtervelg hobbelde, de achterrem rammelde en het achterspatbord had ik gesoldeerd maar dat was door mijn eigen gebuig weer los gegaan.
Ik heb nu een en ander opgelost, oa het achterspatbord is gelast nu en het achterste deel staat mooi in lijn met het deel voor de staande achtervork.
Een mooi moment om het transfer te gaan bevestigen op de ruimte
tussen de biezen op het achterspatbord.
Echter ik heb hier geen ervaring mee en daar tegenover slechts een transfer!
Met andere woorden;het moet in een keer goed gaan!
003.JPG
003.JPG (274 KiB) 11631 keer bekeken
005.JPG
005.JPG (169.89 KiB) 11631 keer bekeken
Mijn vraag is of er onder jullie mensen zijn met ervaring op dit gebied.
Welke lak te gebruiken ,en hoe te werk te gaan. Dat soort dingen.
Maarten B heeft al veel goede tips gegeven en adviseerde ook hier een mail te posten.
Er zijn blijkbaar verschillende methode en enkele valkuilen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Maarten
asterduc

Re: Transfers bevestigen hoe doe je dat

Bericht door asterduc »

Maarten,
zo op het zicht lijkt het een zeefdruk op vinyl, het systeem dat Pelders gebruikt.
Hieronder is de gebruiksaanwijzing van Pelders. Misschien ben je daar wat mee.
Pelders.jpg
Pelders.jpg (136.21 KiB) 11616 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
velophile

Bericht door velophile »

Een truc die ik wel toegepast heb, is het gebruik van een föhn om de buis goed op temperatuur te krijgen. De genoemde 10 graden zijn een laag gekozen minimum. De luchtstraal uit een föhn is een graad of 50. Het buizenstaal voert die warmte vrij snel af; afhankelijk van de omgevingstemperatuur kunnen we maximaal 30-40 graden bereiken.

Groeten, Wiel
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ed en Wiel,
bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik ben zelf slecht op de hoogte maar meen dat het bij de getoonde transfer gaat om een laktransfer en niet om een
op kunststof afgedrukte transfer.
Ter identificatie; de achterkant is geheel goudkleurig als zijnde de eerste laag waarover andere kleuren zijn aangebracht of beter als laatste laag in het productieproces bedenk ik nu.

Het zou volgens Maarten B met een lak (als zijnde lijm) aangebracht moeten worden?

Groeten,
Maarten
fietser

Bericht door fietser »

Naar wat ik zie gaat het inderdaad om een oude laktransfer, ik heb deze van Simplex ook in mijn handen gehad en als ik zoek is de kans groot dat ik er nog een tegenkom. Dus als het straks bij je echt mis gaat wil ik wel voor je gaan kijken.

Een instructie voor het plakken van laktransfers vind je hier.

'
De IJzeren Dominee

Bericht door De IJzeren Dominee »

Niet wrijven!

Dit zijn 'watertransfers', gezeefdrukt op een speciale, eveneens gedrukte lijmlaag.

Het enige dat men hiermee hoeft te doen is

1.) Het frame goed schoon en vetvrij maken op de aan te brengen plaatsen.

2.) De transfers zorgvuldig losknippen, met een ruime marge, dus niet precies het plaatje.

3.) Eén transfer (papier met afbeelding in spiegelbeeld) in een schoteltje kraanwater (met wat afwasmiddel) leggen tot het transfer los komt van het papier.
(Dat duurt maar zo'n 30 seconden tot een minuut. Voorzichtig 'helpen' mag, echter heel voorzichtig, want de dunne, wat brosse inkt kan eenvoudig scheuren. Ook weer niet té lang laten weken, want dan lost alle lijm op en heb je een ander probleem. Dat minimale beetje afwasmiddel dient om de oppervlaktespanning van het water te breken en dat 'dunner' te maken.)

4.) Het van het papier geloste transfer direct van het schoteltje op het frame schuiven (of zelfs 'gieten', inclusief het water, als dat makkelijker is), en met behulp van het water er onder het transfer op de juiste plaats schuiven. Kleine correcties kunnen nog snel worden gemaakt.

5.) Is men tevreden over de plaatsing, dan met een stukje tissue-papier het overtollige water opnemen en er vervolgens het transfer heel voorzichtig mee aandrukken.

6.) Afblijven, laten drogen, klaar!

Het is mogelijk het gehele frame nu nog enkele lagen blanke lak te geven; bij een Simplex is dat echter niet authentiek, wel bij bepaalde (nieuwere) sportfietsen.

Er worden overigens bij de modelbouwwinkel speciale vloeistoffen verkocht (setjes van twee flesjes) om dergelijke –ook in modelbouw gebruikelijke– zgn. waterslide decals makkelijker op te brengen. In het ene zit een soort glijmiddel, in het andere een soort afwasmiddel. Ook heeft men daar speciale vernis en een goedje om de transfers week en plooibaar te maken, maar dat alles is bij een fietsframe niet zinvol.

Laatste tip: mocht het losgeweekte transfer nu onverhoopt dubbel klappen of scheuren: geen paniek!
Zolang het nat blijft kan het met een pincet in ruim water (een drinkglas) eenvoudig gemanipuleerd worden (terug openvouwen als het een propje wordt e.d.) Delen van een gescheurd transfer schuift men als een puzzel stukje voor stukje terug in elkaar, op de plek waar het transfer moet komen. Na droging blijft er dan slechts een haarscheurtje zichtbaar, of zelfs dat niet.

(Dat schuiven gaat goed met een tot 'beiteltje' gesneden vlakgom op het eind van een potlood. Verder heb je bij dit proces geen instrumenten nodig. Wees ook voorzichtig met een pincet: doe het best gewoon met de vingers!)

Geen stress hoor!
t' Is niet moeilijk of lastig, op papier is het ingewikkelder dan in het echt.
Wel rust, aandacht en concentratie! :geek:

Succes ermee!
Laatst gewijzigd door De IJzeren Dominee op 6 jul 2013, 10.22, 1 keer totaal gewijzigd.
De IJzeren Dominee

fietser schreef:[...]
Een instructie voor het plakken van laktransfers vind je hier.
Aaaah.... Crosspost! :?

Een goeie link, stap-voor-stap en met foto's.
Dat hele verhaal ^had ik me kunnen besparen dus!

Nu ja, als die transfers maar goed gaan! ;)
De IJzeren Dominee

Terzijde, beste Maarten:

Die rode transfers zijn niet erg fraai, als ik zo vrij mag zijn.
Dat zijn 'retro' transfers, met 'ingebouwde' slijtage en ouderdom, zoals op de Efteling de huisjes en tegenwoordig prints op t-shirts: 'vintage look', of zelfs gewoon 'slechte foto-kopietjes'... :o

Anders gezegd: die origineel af fabriek waren veel scherper en netter!

Misschien vind je dit mooi, is het juist de bedoeling; maar ik denk: "ik zeg het effe."
Er zijn namelijk ook 'haarscherpe' 'z.g.a.n.' Simplex-transfers in omloop.

Tegenwoordig kun je ze ook voor betrekkelijk weinig geld laten maken trouwens, zeker die in één kleur.

Er zit een winkel op de Ferdinand Bol waar ze nog originele, oude cellofaan-transfers hebben, misschien ook de echte van Simplex; check anders de firma Pelders in Drunen, die reproduceren klassieke transfers voor hun vak.

Of gebruik deze natuurlijk. I.i.g. het beste ermee! ;)
theodorus

Bericht door theodorus »

Ze noemen het laktransfers en dat zijn dus ook .
het gewenste transfertje grof uitknippen
de achterkant dun insmeren met vernis (blanke lak).
paar minuutjes laten drogen daarna plaatsen en een uur later
de voorkant met een natte spons doorweken dan laat het
bescherm papier heel makkelijk los .
als alles goed gedroogd is kan je om de transfer te beschermen
met een penseel er vernis op aan kunnen brengen.
sukses Theo.
De IJzeren Dominee

theodorus schreef:[...]
de achterkant dun insmeren met vernis[...]
Klinkt ook goed, kende ik nog niet, maar lijkt me zeker bij een fiets een solide eindresultaat te geven.

Het transfer opnemen in je laksysyteem is natuurlijk de beste manier –met napolijsten en alles–, maar dit komt daar in de buurt en is al een stuk beter dan 'koud' plakken zoals ik het ken!

Nog een aanvullende opmerking over dat aflakken: ervaring heeft me geleerd dat niet ieder type transfer tegen ieder type lak bestand is.
Soms tast het één het ander aan.
Test dat van tevoren, want als dat mis gaat op het frame kun je wel janken!

Zo gebruik ik zelf het liefst waterdunne celluloselak op thinnerbasis, of anders schellak in alcohol, kleurloze nagellak op aceton-basis, en pas als laatste 'gewone' Glitsa of –in zeldzame gevallen– alkydlak uit een spuitbus of zelfs 2C epoxylak, afhankelijk van de klus, maar test dat altijd eerst.
(In dit geval zou ik celluloselak gebruiken, als het transfer dat toelaat...)

Voor de duidelijkheid: ik heb deze ervaring niet met fietsen, maar met andere restauratieprojecten, waaronder meubels, klokken en kunst, maar ook motorfietsen, instrumenten en wapens. Alsmede met modelbouw.
(En ik heb er vijf jaar voor op school gezeten, een grondige kunst-vakopleiding, was ik alweer bijna vergeten!) :lol:

Uw tip komt duidelijk uit de fiets-praktijk: bedankt Theo, weer wat opgestoken hier!
Plaats reactie