Fraaie Gazelle, rijp voor de container?

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
fietser

Fraaie Gazelle, rijp voor de container?

Bericht door fietser »

Afgelopen zondag op het regenachtige station zag ik in de rekken deze Gazelle staan:
gazelle1.jpg
gazelle1.jpg (214.81 KiB) 9728 keer bekeken
Op het eerste gezicht niets bijzonders, zelfs al met Shimano-achterwiel en moderne accessoires, min of meer een studentenfiets. Dat dacht ook de gemeenteambtenaar die er een stikker om de bagagedrager gevouwen heeft: "Deze fiets wordt binnenkort verwijderd" etc. Maar als je hem van dichterbij bekijkt is dat toch wel zonde:
gazelle2.jpg
gazelle2.jpg (191.67 KiB) 9728 keer bekeken
gazelle3.jpg
gazelle3.jpg (115.63 KiB) 9728 keer bekeken
De typische fraaie lijn van de voorvork van een Gazelle No. 8, en dat zelfs nog met groefkogellagers in de trapas (en ongetwijfeld ook in het voorwiel). Bovendien blijkt de fiets van 1938 te zijn, en de staat is op zich ook niet slecht. Dan ga je je toch achter je oren krabben. Waar blijft de welstandscommissie die een stokje voor de dreigende vernieling van dit stukje rijdend Nederlands erfgoed (en kwaliteit) steekt? Al die rommel uit de jaren '70 en later die in de openbare fietsrekken staat te verpieteren - prima, ruim maar op. Maar in gevallen als deze doet het wel pijn.

Ik vrees dat er geen (legale) oplossing voor is maar moest dit toch even hier kwijt. Overigens nog een vraag over de oliebad-kettingkast:
gazelle4.jpg
gazelle4.jpg (128 KiB) 9728 keer bekeken
Kan het kloppen dat deze later toegevoegd is? Ten eerste staat er geen "Gazelle" (meer) op, maar vooral de bevestigingsbeugel op de liggende achtervork - rechts daarnaast zijn de aangesoldeerde oorspronkelijke lipjes voor de kettingkast te zien die een beetje opzij zijn gebogen. Werd daarop ook een oliebadkettingkast gemonteerd of zal het een doeken kast geweest zijn?

Groeten,
fietser
maartenB

Re: Fraaie Gazelle, rijp voor de container?

Bericht door maartenB »

Ja da's echt sneu. Ben je weleens bij de gemeente gaan vragen?

Ik wil dat ook weer eens doen. Ik had een paar jaar terug hier in tilburg een contact die me weleens op het veld met geruimde fietsen liet snuffelen: de oudjes kon ik voor een vriendenprijs meekrijgen. Daar komt onder meer mijn Phoenix priesterrijwiel vandaan en mijn 'winter-Union'. Maar er is hier gereorganiseerd en ik ben het contact kwijt.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hans van de Stouwe

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten en Herbert
Alles met ijzeren frame of een recht frame gaat in een grote container's naar de hoogst biedende partij. Meestal landen in afrika of ver naar het oosten 4 x per jaar gaan er aantal containers zo op transport. De echt nog moderene fietsen gaan vrijwel altijd naar de plaatselijk hoogst biedende fietsenhandel.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Fietser,

Inderdaad jammer om te laten slopen of om weg te laten voeren naar Afrika al is dat laatste natuurlijk nog het best.
Nieuw leven voor de Gazelle.

Ik ben momenteel bezig met de groene Gazelle herenfiets van Ligtvoet (1939). Die heeft ook een oliebad kettingkast van dat engelse merk (ronde stempel).
Maar bij mij zitten de achterste kettingkastbevestigingslippen niet op het frame. De voorste ,net achter de trapas wel en die worden ook gebruikt voor de montage. Overigens ziet de kettingkast op de damesfiets er wat kort uit. De instelling van het achterwiel lijkt in het gedrang te komen en het kuiltje voor de bout van de staande achtervork zit ook te ver naar voor.
Ik denk dat deze kettingkast er later op gezet is.

Groeten,
Maarten
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Natuurlijk ben ik geen voorstander van burgerlijke ongehoorzaamheid, tenminste niet op dit niveau. Maar iemand die zo'n fiets uit z'n kluisters bevrijdt neemt de gemeente, die het toch al druk genoeg heeft, wél een boel extra werk uit handen. Soms zie ik idealistische mensen met een grijpertje zwerfvuil en blikjes tussen het openbare groen uit plukken. En dat is toch mooi werk, daar heeft geen gemeente bezwaar tegen! Hangt er maar net vanaf hoe groot dat blik(je) is.... :P
Laatst gewijzigd door wimjansen op 15 okt 2013, 23.29, 1 keer totaal gewijzigd.
DCR gaat nooit verloren....
fietser

Bericht door fietser »

@maartenB: Zo'n tien jaar geleden heb ik ook contact gehad met iemand van het sociale project dat de opgeruimde fietsen in ontvangst nam. Nu is het in handen van de gemeente zelf en heb ik geen ingang, vermoedelijk zijn ze ook zo "geprofessionaliseerd" dat ze alleen maar hun regels kennen en er verder geen ruimte is.

@Hans: Zo'n project in Afrika is voor een fiets als deze Gazelle hetzelfde als de schrootcontainer, duurt alleen een paar jaar langer maar is toch gewoon voor altijd weg. Geen kans op adequaat gebruik. Voor gewone fietsen vind ik Afrika een prima bestemming. Maar volgens mij verschilt het per gemeente wat er met de weesfietsen gedaan wordt.

@Maarten W: Dat van de kettingkast zal dan inderdaad niet kloppen. Je hebt gelijk, hij is ook wel erg kort aan de achterkant, zou bijna moeten aanlopen.
Ligtvoet roept meteen positieve associaties op. Is het een fiets van jezelf? Heb je hem hier ooit voorgesteld? Op de stationsfiets hierboven zat een oud dealerplaatje "Gazelle, K. Siersma, Zutphen". Toevallig had ik net een week eerder een Gazelle Kwikstep van 1966 van dezelfde Gazelle-dealer gespot. Hij blijkt al in 1908 bestaan te hebben, was al vroeg ANWB Bondsrijwielhersteller. Bestond in 1978 nog steeds onder dezelfde naam, daarna vind ik hem niet meer terug. Kennelijk ook een zaak van stand.

Omdat de termijn tot wanneer de fiets nog bij het station mag blijven staan bijna verstreken was heb ik maar de stikker verwijderd zodat ze hem nog wel even zullen laten staan. Heeft de eigenaar nog een kans. Misschien naiv van mij en ook niet volgens de regels van de gemeente (ahum), maar ik moest iets doen. Toch vrees ik dat dit alleen uitstel betekent.

Groeten,
fietser
fietser

Bericht door fietser »

Soms zie ik idealistische mensen met een grijpertje en zwerfvuil blikjes tussen het openbare groen uit plukken. En dat is toch mooi werk, daar heeft geen gemeente bezwaar tegen! Hangt er maar net vanaf hoe groot dat blik(je) is....
Hahaha! Ja, dat is wel een leuke visie erop. Trouwens, zijn die mensen met grijpertje idealisten of mensen met een taakstraf?

Ik heb het in het verleden twee keer meegemaakt dat kennissen een antiek en overduidelijk opgegeven fietswrak gewoon in hun busje hebben geladen. Een keer moest er zelfs nog een slijptol aan te pas komen en verleende een buurtbewoner bereidwillig zijn medewerking door een stopcontact beschikbaar te stellen. Als je maar gewoon durft lukt zoiets. Maar ik mis die overtuiging en ook het busje.

Groeten,
fietser
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Hoi fietser,
Misschien wel een taakstraf voor het laten slingeren van rijdend erfgoed...
DCR gaat nooit verloren....
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste fietser,

De fiets heb ik al eens voorgesteld in de periode dat de ligtvoet collectie via de jongens in Lieshout op de markt
kwam. Had jij niet zo`n gazelle sport van voor 1940 gekocht?

De Gazelle heeft eerst een tijdje staan verstoffen. Nu heb ik maar besloten de fiets weer tot rijwiel te maken.

Twee foto`s van de kettingkast en hoe het zou moeten in die jaren. Nog van die olievul schroefdopjes en zelfs bevestigings
schroeven voor extra beugels. Dat hadden de modellen voor deze; van die extra schoren om de boel recht te houden.
002.JPG
002.JPG (313.44 KiB) 9680 keer bekeken
003.JPG
003.JPG (258.24 KiB) 9680 keer bekeken
Opvallend aan de fiets is dat de trapas al van het overmaatse model is met 5/16e kogels (bijna 8mm) maar dat ze niet in een bus zitten gedraaid maar direkt in het frame. Je ziet de schuine buis en de rest zitten.

Groeten,
Maarten
fietser

Bericht door fietser »

Hallo Maarten,
Had jij niet zo`n gazelle sport van voor 1940 gekocht?
Klopt, van 1940. En laat ik maar meteen vragen wat ik al lang hier had moeten vragen: heeft er iemand een passende voorvork voor deze Gazelle Sport? Moet dus voor wielmaat 28 sport (622mm) zijn en voor een framehoogte van 61 cm. De meeste Gazelle sportfietsen van toen hadden een kleiner frame: 58,5 cm (= 23 inch). Qua vorm moet het zoiets zijn:
gazelle sportvoorvork.jpg
gazelle sportvoorvork.jpg (34.69 KiB) 9670 keer bekeken
Desnoods neem ik een vork met korter balhoofd en laat hem bij een verantwoorde lasser 2,5 cm verlengen. Belangrijk is dat de vorkscheden + kroonstuk kloppen, dus zoals op de foto.
De fiets heb ik al eens voorgesteld in de periode dat de ligtvoet collectie via de jongens in Lieshout op de markt kwam
Nu weet ik het weer, fraaie fiets!
Nog van die olievul schroefdopjes en zelfs bevestigings
schroeven voor extra beugels. Dat hadden de modellen voor deze; van die extra schoren om de boel recht te houden.
Bedoel je met extra schoren zoiets als hieronder?
oliebadkettingkast.jpg
oliebadkettingkast.jpg (101.88 KiB) 9670 keer bekeken
Dus de beugels op schuine onderbuis en linker achtervorkschede? Olievuldopjes zitten trouwens ook op deze kast. En de kast zit wederom op een Juncker van 1951. Dat leek me altijd al een tamelijk "traditioneel" model oliebadkast voor die tijd.

Groeten,
fietser
Plaats reactie