Hallo fietser,
Als je een vork hebt en een deel wat er aan moet wil ik het wel voor je lassen.
Kost je alleen een gewenst onderdeel voor de lasser. Ik weet nog niet wat maar je hebt vast wel iets liggen wat ik kan gebruiken. Laat maar horen ok?
Ik heb inmiddels een behoorlijke laservaring opgedaan door de Burgers kruisframe en de Fongers tandem 1900.
Ha Fietser,
Ja ,van die schoren bedoel ik inderdaad.
Apart dat Juncker in die jaren nog zo`n kettingkast monteerde.
Mogelijk heeft het te maken met de overige bevestigings punten.
Gazelle had haar gesoldeerde beugel die voldoende stijfheid mee bracht en zullen ze gedacht hebben; de rest is niet meer nodig.
Het doet me ook denken aan vliegtuigen met twee vleugels met stangetjes er tussen. Het tijdperk van ''zelfdragende constructies'' was aangebroken midden 30er jaren (Citroen traction avant, DC 3 alu verkeersvliegtuig etc).
De technische gedachte om dat soort lichamen niet meer te schoren was daar.
@Maarten W.: Je trekt het breed naar gebieden waar ik zelf niet zo gauw aan gedacht zou hebben maar er zit wat in. Alleen denk ik dat in dit geval de constructie met schoren toch de betere is, die twee bevestigingslipjes trek je toch vrij makkelijk krom (gebeurt in ieder geval bij lakdoekkasten).
@Michiel: Bedankt voor het vriendelijke aanbod om te lassen, hoewel ik al iemand hier ter plaatse op het oog had die dit beroepsmatig doet. Maar het grotere probleem is toch het vinden van een voorvork van dit model. Moet uit een sloper komen maar wie heeft er een vroege Gazelle sportfiets als sloper?
Prima fietser, dan kost het je wel geld denk ik...
Die schoren zijn ook niet alles hoor. De Halford dames fiets heeft dat ook maar schuiven gaat het op den duur toch.
Het zijn een beetje vrijblijvende gedachten dat in eerste plaats....
En/dus/maar/want;
De eerste auto`s en vliegtuigen waren ware houtjes-touwtjes machines. Heel charmant vind ik. In de jaren 30 zie je pas een
ontwikkeling doorzetten van een meer geïntegreerd ontwerpen.
Niet voor niets ontwierp leading Gazelle eind jaren 30 het gestroomlijnde model achterlicht geïntegreerd in het spatbord.
De automobielontwerpers waren op dat moment met precies het zelfde bezig; verlichting in de carrosserie opnemen(en de carrosserie tot een geheel maken)
Overigens ben ik het met je eens dat de schoren meer zekerheid
geven voor een stijve constructie. Laat je ze weg dan dien je ter vervanging intern een versteviging aan te brengen om de krachten te weerstaan. Ik geloof niet dat dat bij deze kettingkasten gedaan is en dus zullen ze de overweging gehad hebben dat het wel mee
zou gaan vallen... vermoed ik
de firma SIersma heeft in het begin op de Nieuwstad in Zutphen gezeten en later op de Rozengracht 15. Tegenwoordig zit in het pand wielerhuis van de Meulenreek dit bedrijf heeft het bedrijf van Siersma midden jaren 80 overgenomen. Het pand is in de jaren 50 gebouwd en het kan zo maar zijn dat de zaak toen van de Nieuwstad naar de Rozengracht is verhuisd. Naast Gazelle leverden ze in de jaren 90 Koga Miyata, Batavus, Cannondale, Giant. en op bestelling fraaie Italiaanse racefietsen. De oud wielrenner en Olympisch baanrijder Ralf Elshof was hier in het begin van de jaren 90 fietsenmaker en was samen met Renzo Koopman verantwoordelijk voor het afmonteren van mountainbikes en mooie racefietsen. Daarnaast werkte er in die tijd Toon, die verantwoordelijk was voor de gewone fietsen. In die tijd werkte Toon al zo'n 30 a 35 jaar voor het bedrijf en was na de overname door van de Meulenreek gewoon blijven werken in het bedrijf. Toon, had een gehoorbeperking, maar wist alles van gewone fietsen.
Groeten, Martin
in mijn jeugd had je in Zutphen veel fietsenmakers en winkels, met weemoed denk ik terug aan al het moois dat is verdwenen. Op het RIjkenhage zat de firma Kruitbosch Fongers dealer de tijd is voorbij gevlogen.
ook ik heb, ongeveer twee jaar geleden, een weesfiets in de stationsstalling een tijdje in de gaten gehouden. Het betrof een blauwe Phoenix damesfiets met cremekleurige spatborden en een versnellingskabel die nog over katrolletjes liep. Vooral dat laatste vond ik een mooi detail. Op een bepaald moment zat er zo'n gele sticker op met een waarschuwing voor de eigenaar, de fiets zou worden verwijderd. Ik heb toen, na weer wat weken, naar de gemeente gebeld en netjes gevraagd of ik de fiets mocht meenemen. De telefoniste kon de vraag niet beantwoorden maar beloofde mij, dat de bevoegde functionaris zou terugbellen. En inderdaad: prompt op het beloofde tijdstip gebeurde dat ook. De mededeling die hij had was teleurstellend: hij begreep mijn verzoek, maar zo werkte dat niet: deze fietsen kregen of een sloop- of, indien nog rijdbaar te maken, een bestemming in een ver land....
wel geprobeerd dus, maar ik kon de Phoenix geen nieuwe toekomst geven
De rijwielhandel Siersma. Een begrip in Zutphen. Op de hoek Broederenkerkplein/ Rozengracht zat de werkplaats en showroom. In het pand overwelving 3 zat een winkel tegenover het GTW station. In de etalage daar had je altijd Gazelle reklame met Piet Pelle, als kind vond ik dat altijd erg leuk en heb toen ook de kleine stripboekjes gespaard met de avonturen van Piet Pelle op zijn Gazelle.