HZ65 1940
HZ65 1940
Weer een aardige 'schuurvondst': een Fongers HZ65 uit 1940. De fiets was van ir. Jan Lolke Boersma (1913-2011) uit Leeuwarden, die hem van zijn 27e tot 80e bereden heeft. Bijzonder aan de fiets is de Torpedo duomatic (waarvan de kabel verdwenen is). Verder is er wat aan geknutseld (voorspatbord, rechtercrank, pedalen en kettingkast niet origineel, wat gekwast hier en daar). Mooi zadel (met een dolle bout) en prachtig balhoofd/stuur. Ik zoek er een goede bestemming voor. De Doeto voorband haal ik er nog af.
groet, Jos
groet, Jos
- Bijlagen
-
- SAM_3535.JPG (250.98 KiB) 9565 keer bekeken
-
- SAM_3534.JPG (312.81 KiB) 9565 keer bekeken
-
- SAM_3533.JPG (311.37 KiB) 9565 keer bekeken
-
- SAM_3531.JPG (257.23 KiB) 9565 keer bekeken
-
- SAM_3529.JPG (250 KiB) 9565 keer bekeken
Re: HZ65 1940
Beste Jos,
Leuke fiets. Een kleine kanttekening bij de naaf, het is geen Duomatic, maar een Zweigang of Doppeltorpedo. Die wordt bedient door een stangensysteem die met een kettinkje over het geleidertje schuift. Let op de schakelstift is afwijkend van moderne Torpedo versnellingsnaven (smalle stift, schroefdraad spaak 14).
Zie voor meer info http://scheunenfun.de/f+s_zweigang-torpedo.htm
Leuke fiets. Een kleine kanttekening bij de naaf, het is geen Duomatic, maar een Zweigang of Doppeltorpedo. Die wordt bedient door een stangensysteem die met een kettinkje over het geleidertje schuift. Let op de schakelstift is afwijkend van moderne Torpedo versnellingsnaven (smalle stift, schroefdraad spaak 14).
Zie voor meer info http://scheunenfun.de/f+s_zweigang-torpedo.htm
Sportief fietsend!
Re: HZ65 1940
Hoi Yorick,
Dank voor de info; deze naaf kende ik nog niet; ik zie geen info over stangen en kettinkje?!
groet,Jos
Dank voor de info; deze naaf kende ik nog niet; ik zie geen info over stangen en kettinkje?!
groet,Jos
Re: HZ65 1940
Staat bij het onderwerp Alte Schalter:
http://scheunenfun.de/schaltansteuerung.htm
http://scheunenfun.de/schaltansteuerung.htm
Sportief fietsend!
Re: HZ65 1940
zie fotos, de schakelaar zie ik onder het zadel zitten (hoort een stuk verder naar voren) , de rest van het mechanisme is nog wel te vinden of te maken.
- Bijlagen
-
- union 1933 014.jpg (315.29 KiB) 9481 keer bekeken
-
- union 1933 011.jpg (205.67 KiB) 9481 keer bekeken
-
- union 1933 010.jpg (221 KiB) 9481 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: HZ65 1940
Ik maak van de gelegenheid even gebruik om een oproep te plaatsen. Wie heeft nog een schakelstift met kettinkje voor deze naaf liggen? Ik heb nl. ook zo'n naaf liggen, maar de stift zit niet in de naaf. Een losse stift mag ook, dan zet ik er zelf wel een kettinkje aan.
Groeten, Y.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Re: HZ65 1940
Tja, waar vind je deze bediening?; mijn fiets staat door het ontbreken ervan in de hoogste versnelling, wat niet lekker wegtrapt.
Jos
Jos
Re: HZ65 1940
De man achter Scheunenfun.de leeft volgens mij van het reviseren en handelen in (voornamelijk) Torpedo naven. Bij hem kun je navraag naar de onderdelen doen. De prijs is er wel naar.
Groeten, Y.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Re: HZ65 1940
Hoi Durabo en Jos,
af en toe wordt het opeens aangeboden, zo'n mechaniek. Afgelopen Berlicum beurs (dit voorjaar) was er een complete set te koop.
Maar vorig jaar, toen ik hem nodig had heb ik een hele (sloop) fiets moeten kopen (tip van Y. trouwens) .
De schakelstift kun je ook gewoon maken van een spaak 14. De schroefdraad past in elk geval perfect in de aansluitingen van de kettinkjes: misschien ook in het 'staafje' in de naaf.
Jos: werden deze naven echt origineel geleverd op een SA-georienteerd merk als Fongers? Staat er een jaartal op de Zweigang?
af en toe wordt het opeens aangeboden, zo'n mechaniek. Afgelopen Berlicum beurs (dit voorjaar) was er een complete set te koop.
Maar vorig jaar, toen ik hem nodig had heb ik een hele (sloop) fiets moeten kopen (tip van Y. trouwens) .
De schakelstift kun je ook gewoon maken van een spaak 14. De schroefdraad past in elk geval perfect in de aansluitingen van de kettinkjes: misschien ook in het 'staafje' in de naaf.
Jos: werden deze naven echt origineel geleverd op een SA-georienteerd merk als Fongers? Staat er een jaartal op de Zweigang?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: HZ65 1940
Heb deze fiets inmiddels 'geïdentificeerd' in het Fongers Archief. Hij is met een gewone remnaaf geleverd, de Torpedo Zweigang is er in de jaren '50 opgezet. Trapt nu erg zwaar doordat hij in de hoge versnelling staat; gedoe om de ontbrekende kettinkjes/stangetjes te vinden. Denk dat ik deze fiets maar sloop voor de onderdelen.
Fongers monteerde wel degelijk Torpedo naven; niet alleen de reguliere remnaven, maar ook deze Zweigang en de drieversnellingsnaaf met terugtraprem. Eind jaren '30/begin jaren '40 zie ik in de garantieboeken ook regelmatig de NOVO-naaf vermeld (wat mij niets zegt).
Jos
Fongers monteerde wel degelijk Torpedo naven; niet alleen de reguliere remnaven, maar ook deze Zweigang en de drieversnellingsnaaf met terugtraprem. Eind jaren '30/begin jaren '40 zie ik in de garantieboeken ook regelmatig de NOVO-naaf vermeld (wat mij niets zegt).
Jos