De verf verwijderen is uiteraard de grootste uitdaging. Hier komt dan nog eens bij het behouden van de originele lak, de transfers en de biezen.
Inmiddels heb ik van het frame het grootste gedeelte van de verf verwijderd en ben ik mij aan het beramen op de vervolgstappen.
De vragen die ik heb, waarbij hier en daar al een antwoord is geformuleerd, zijn:
Hoe kan ik de witte verf die is aangebracht op bijna de gehele fiets het beste verwijderen?
Ik heb een verfkrabber gebruikt met een stanley mesje erin en op de lastige plekken alleen het stanley mesje gebruikt. Op sommige stukken was het helaas niet mogelijk de verf te verwijderen zonder de lak mee te nemen, zeker op punten waar het frame onder de lak al roestig was. Met deze methode krijg je overigens over het gehele frame sporen van het krabben. De randjes en hoekjes heb ik met een Dremel en een (licht)staalborsteltje gedaan. De lak bleef zitten en de verf sprong eraf. Wel regelmatig een nieuw staalborsteltje nodig (kostbaar).

- De nog gevonden biezen onder de verf. Zo in een collage lijkt het heel wat maar al met al is het erg karig. Uiteraard wil ik de originele biezen zoveel mogelijk behouden.
- foto 1 (3).JPG (182.86 KiB) 7481 keer bekeken

- De nog gevonden transfers (die door de vorige eigenaar al verf vrij waren gelaten. De verf is er op de gehele zitbuis verbazingwekkend goed afgekomen uiteindelijk.
- foto 2.JPG (215.56 KiB) 7481 keer bekeken
Hoe kan ik het beste de fiets (op onderdelen als bijvoorbeeld het slot en de velgen) van de oude lak en verf ontdoen?
Afbranden met een gasbrandertje en afkrabben met een staalborstel. Verfafbijtmiddel. Een staalborstel op een boormachine of haakseslijper. (Laten) gritstralen.
Welke grondverf kan ik het beste gebruiken?
Een goede zwarte grondverf is zijdeglans Tencoferro (van Tenco), is er ook in spuitbus. Een zwarte grondverf voorkomt 'witte' krassen in de lak bij toekomstige beschadigingen.
Welke lak kan ik het beste gebruiken?
Aflakken kan bijvoorbeeld met een hoogglans spuitbusje van de Action (goedkoop en redelijke kwaliteit) of van Motip.
Hoe bescherm ik de transfers en de biezen?
Biezen en transfers goed afplakken.

- Ik heb de transfers momenteel afgedekt met een stukje transparant transfer papier dat je kunt gebruiken in je printer (voor een projector, niet voor het maken van transfers) en wat tape. Ik kan dan bij een eventuele bewerking van het frame goed in de gaten houden dat ik niet per ongeluk toch de transfers beschadig.
- IMG_0702.JPG (21.72 KiB) 7481 keer bekeken
Op welke wijze kan ik de lak het beste aanbrengen?
Hoe laat ik de nieuwe lak mooi overgaan in de oude lak?
Er op een centimeter langs spuiten, dan de lak weer met 400 of 600 glad schuren tot het naadloos overloopt.