Vianen: wat gaan we dit keer doen als expo?

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
fietser

Re: Vianen: wat gaan we dit keer doen als expo?

Bericht door fietser »

Tsja dat komt ervan als je geen sportfiets hebt...
Anders gezegd: Dat komt omdat maar weinig verzamelaars interesse voor de hele ontwikkelingsperiode van 1870 tot 1970 kunnen opbrengen (en daarna houdt het natuurlijk ook nog niet op). Niks mis mee.
Ik wist niet dat de sportfiets zich pas had ontwikkeld in de 30er jaren. Volgens mij waren er voor 1900 al sport(ieve) fietsen genoeg. Waarom zo afkaderen op 1935. Krijg je dan een goed beeld van de ontwikkeling?
Als je een Nederlandse sportfiets ouder dan 1935 vindt - breng hem mee! De oudste die ik ooit gezien heb was van 1937. Kijk eens in de catalogussen van de bekende Nederlandse merken vóór ca. 1935: eindeloos toerfietsen, wat dienst- en transportfietsen, een jeugdmodel, een racemodel, misschien bakfietsen en dat was het dan. Wat jij bedoelt zijn of racefietsen of buitenlandse modellen.

Midden jaren dertig begon het experimenteren met kleinere, sportievere fietsen voor alledag. We hebben er uiteindelijk datgene aan overgehouden wat we nu gewoon stadsfiets noemen, in tegenstelling tot de opa-/omafietsen. De komst van de sportfiets is niet minder dan de belangrijkste gebeurtenis in de ontwikkeling van de Nederlandse fiets tussen pakweg 1900 en de jaren 90 van de 20e eeuw.
Wat zijn bijvoorbeeld super sportfietsen? Racefietsen?
Grof gezegd: supersportfietsen zijn licht gebouwde derailleurfietsen mét spatborden en bagagedrager, meestal vanaf de jaren '60. Racefietsen hebben een racestuur (latere supersportfietsen ook, denk aan de jaren 70 trimfietsen) en zijn uiteraard zonder bagagedrager en spatborden en meestal ook zo gebouwd dat die er niet eens op passen.
Gaan we weer op het rijwiel naar Vianen Fietser?
Op zich prima maar ik had al iets met iemand anders afgesproken - laten we dat eens via de mail of telefonisch afspreken als het iets dichterbij komt, ok?

Groeten,
fietser
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Dat wist ik niet,
Bedankt fietser voor de heldere uitleg.
Ik neem nog contact op ok?

Groeten,
Michiel ;)
berkers41

Bericht door berkers41 »

maartenB schreef:Fietser,
Zoals jij het voorstelt lijkt me perfect. Even goed afspreken. Enkel fietsen uit genoemde periode en een breed aanbod. Liefst veelkleurig.
Tien stuks, ze komen op het podium. Maak gerust een informatiebordje bij je eigen fiets, of pakt iemand dat centraal op?
Ik mag dit keer niet meedoen - ik heb ze niet :roll:
FFF checken Maarten of ik het goed heb begrepen.
Ik kom naar Vianen en neem mee:
Nederlands fabrikaat "Niet-zwarte" fiets - Reynolds 531 frame- 28" wielen - spatborden - kettingkast- derailleur versnelling - sportstuur - smal zadel. Klopt dit? Dan neem ik mijn paarse Gazelle nr 1799393 mee.
Misschien dat ook nog iemand een Gazelle crankstel wil verkopen/ruilen, als op de foto.
Bijlagen
Gazelle dubbel crankstel, 49D passing
Gazelle dubbel crankstel, 49D passing
cranks-gazelle-dubbel.jpg (138.6 KiB) 6123 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
remurk

Bericht door remurk »

Ik zal een JOCO sportfiets meenemen, maar het is nog een verrassing welke. Waarom: omdat ik hoop volgende week een ongerestaureerde "schuurvondst" JOCO op te kunnen halen, maar als dat niet lukt, dan neem ik een "opgepoetst" exemplaar mee.
Groet,
Rutger
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Ik neem graag een Durabo (1959) én een Eroba (1959) mee.
Het zou leuk zijn deze onbekende merken op de kaart te zetten.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
fietser

Bericht door fietser »

Dat klinkt al veelbelovend. Jacques, de Gazelle Super Licht is eigenlijk een supersportfiets, dat is al de volgende generatie na de sportfiets. Hele mooie fiets trouwens en verantwoord in catalogus-staat teruggebracht. Maar als er straks een teveel aan aangeboden sportfietsen is zou ik hem voor deze gelegenheid minder geschikt vinden dan de andere exemplaren die tot nu toe gemeld zijn. Dat is althans mijn persoonlijke mening.

Ik hoop zeer dat Lid Nr. 13 nog zijn vooroorlogse Gazelle Sport aandraagt!!! Een vooroorlogse Locomotief kruisframe zou ook prachtig zijn maar die zijn er bijna niet. En wat kleur betreft: de vroege sportfietsen waren in meerderheid nog zwart, soms éénkleurig. De tweekleurige modellen zijn ontzettend mooi, daarvan zal er ongetwijfeld het nodige in Vianen staan. Maar hoe staat het met de zeldzame oudere sportfietsen? B.v. een Simplex met van die verstelbare achterpatten? Een Juncker Paramount/Quickrun met spieloos crankstel? Durabo en Eroba zijn er ook zeker op hun plaats, Durabo heeft een belangrijke rol voor de komst van de sportfiets gespeeld.

Groeten,
fietser
maartenB

Bericht door maartenB »

Heeft Otto geen vroege locomotief kruisframe? Zou je hem kunnen vragen.
En Fietser, je hebt zelf toch ook een Gazelle L?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser

Bericht door fietser »

Heeft Otto geen vroege locomotief kruisframe? Zou je hem kunnen vragen. En Fietser, je hebt zelf toch ook een Gazelle L?
Ik heb inderdaad een Gazelle L die nog opgeknapt moet worden. Dat is geen echte sportfiets maar is te beschouwen als een vroeg experiment om een antwoord op de opkomende sportfiets te hebben. Eigenlijk een voorloper van de semisport-modellen uit de jaren vijftig die niet meer een toerfiets en nog geen echte sportfiets zijn. Een twijfelaar voor de twijfelende klant ;)

Een vooroorlogse Locomotief-kruisframe heb ik trouwens ook maar die is volledig gedemonteerd ter restauratie. Otto heeft er naar mijn weten geen, maar wel een bloedmooie van rond 1950 in maroon. Ik zal contact met hem opnemen.

Groeten,
fietser
Otto64

Bericht door Otto64 »

Ik zal mijn locomotief kruisframe meebrengen,

Otto
x-frames

Bericht door x-frames »

Ik wil mijn union sportkruisframe wel meenemen
Plaats reactie