Anders gezegd: Dat komt omdat maar weinig verzamelaars interesse voor de hele ontwikkelingsperiode van 1870 tot 1970 kunnen opbrengen (en daarna houdt het natuurlijk ook nog niet op). Niks mis mee.Tsja dat komt ervan als je geen sportfiets hebt...
Als je een Nederlandse sportfiets ouder dan 1935 vindt - breng hem mee! De oudste die ik ooit gezien heb was van 1937. Kijk eens in de catalogussen van de bekende Nederlandse merken vóór ca. 1935: eindeloos toerfietsen, wat dienst- en transportfietsen, een jeugdmodel, een racemodel, misschien bakfietsen en dat was het dan. Wat jij bedoelt zijn of racefietsen of buitenlandse modellen.Ik wist niet dat de sportfiets zich pas had ontwikkeld in de 30er jaren. Volgens mij waren er voor 1900 al sport(ieve) fietsen genoeg. Waarom zo afkaderen op 1935. Krijg je dan een goed beeld van de ontwikkeling?
Midden jaren dertig begon het experimenteren met kleinere, sportievere fietsen voor alledag. We hebben er uiteindelijk datgene aan overgehouden wat we nu gewoon stadsfiets noemen, in tegenstelling tot de opa-/omafietsen. De komst van de sportfiets is niet minder dan de belangrijkste gebeurtenis in de ontwikkeling van de Nederlandse fiets tussen pakweg 1900 en de jaren 90 van de 20e eeuw.
Grof gezegd: supersportfietsen zijn licht gebouwde derailleurfietsen mét spatborden en bagagedrager, meestal vanaf de jaren '60. Racefietsen hebben een racestuur (latere supersportfietsen ook, denk aan de jaren 70 trimfietsen) en zijn uiteraard zonder bagagedrager en spatborden en meestal ook zo gebouwd dat die er niet eens op passen.Wat zijn bijvoorbeeld super sportfietsen? Racefietsen?
Op zich prima maar ik had al iets met iemand anders afgesproken - laten we dat eens via de mail of telefonisch afspreken als het iets dichterbij komt, ok?Gaan we weer op het rijwiel naar Vianen Fietser?
Groeten,
fietser