Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
In de '22 catalogus staat ook model AN, iets luxer dan standard, maar de verschillen zijn miniem. Ander kettingkastdoek, dat soort zaken....
Let even op: het model Riche met terugtraprem heeft duidelijk het langwerpige handeltje voor de parkeerrem dat jouw fiets ook heeft. De Standard heeft duidelijk een wieltje, zoals Fongers ook gebruikte. Bij de AN kan ik het niet zien, maar het zou een handeltje kunnen zijn. Ik zet mijn kaarten op een AN.
Maar ja...
Let even op: het model Riche met terugtraprem heeft duidelijk het langwerpige handeltje voor de parkeerrem dat jouw fiets ook heeft. De Standard heeft duidelijk een wieltje, zoals Fongers ook gebruikte. Bij de AN kan ik het niet zien, maar het zou een handeltje kunnen zijn. Ik zet mijn kaarten op een AN.
Maar ja...
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
nog even over Frederik of Hendrik. Leuk dat dit nu zo in de schijnwerper komt te staan. Ik heb naar mijn eigen fietsen gekeken. In het themanummer heb ik het verkeerd opgeschreven. de foto op blz. 25 is van mijn Burgers 1940. Daarop staat inderdaad "Wijlen prins Frederik" Op een oude naaimachine uit de jaren '30 die ik heb staat ook "wijlen prins Frederik". Op de drie na oologse Burgers fietsen die ik heb staat steeds "wijlen prins Hendrik".
Dus het kan zijn dat ze "wijlen prins Hendrik" pas na de oorlog zijn gaan gebruiken en dat het voor de oorlog "wijlen prins Frederik was" Ik heb Fred gevraagd om eens naar zijn fietsen te kijken. Als iedereen die een vooroorlogse Burgers heeft eens naar de tekst op de transfers kijkt komen we er wel achter.
zo leren we steeds weer wat bij...
Blijft nog wel de vraag wanneer ze met deze drie transfers zijn begonnen. Op mijn Burgers uit 1922 zitten ze in ieder geval nog niet.
groet Theo
Dus het kan zijn dat ze "wijlen prins Hendrik" pas na de oorlog zijn gaan gebruiken en dat het voor de oorlog "wijlen prins Frederik was" Ik heb Fred gevraagd om eens naar zijn fietsen te kijken. Als iedereen die een vooroorlogse Burgers heeft eens naar de tekst op de transfers kijkt komen we er wel achter.
zo leren we steeds weer wat bij...
Blijft nog wel de vraag wanneer ze met deze drie transfers zijn begonnen. Op mijn Burgers uit 1922 zitten ze in ieder geval nog niet.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
en wat zegt jouw fiets uit 1940 over koningin Emma? Wijlen of niet?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
over de transfers
op de fiets van 1940 staat:
hofleverancier H.M. de koningin moeder
gebreveteerd door Z.M. den koning van Belgie
hofleverancier van wijlen Z.K.H. prins Frederik
op de na oorlogse fietsen:
hofleverancier wijlen H.M. de koningin regentes Emma
gebreveteerd door Z.M. Leopold II van Belgie
hofleverancier van wijlen Z.K.H. prins Hendrik
Emma is in 1934 overleden. Met koningin moeder wordt volgens mij ook Emma bedoeld, daar zou in 1940 dan toch eigenlijk "wijlen " bij hebben moeten staan.
ach helemaal consequent is Burgers nooit geweest.
Leopold was koning van 1934-1951 stierf pas veel later.
groet Theo
op de fiets van 1940 staat:
hofleverancier H.M. de koningin moeder
gebreveteerd door Z.M. den koning van Belgie
hofleverancier van wijlen Z.K.H. prins Frederik
op de na oorlogse fietsen:
hofleverancier wijlen H.M. de koningin regentes Emma
gebreveteerd door Z.M. Leopold II van Belgie
hofleverancier van wijlen Z.K.H. prins Hendrik
Emma is in 1934 overleden. Met koningin moeder wordt volgens mij ook Emma bedoeld, daar zou in 1940 dan toch eigenlijk "wijlen " bij hebben moeten staan.
ach helemaal consequent is Burgers nooit geweest.
Leopold was koning van 1934-1951 stierf pas veel later.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Nog even iets aan toevoegen, dat ik van de week las in het boekje De Fiets, dat in 1977 werd uitgegeven door Museum Boymans van Beuningen. Daarin schrijven ze over de start van Burgers als fietsenfabriek: 'Burgers was niet de eerste de beste; een bord aan de gevel van zijn smederij verkondigde dat hij hofleverancier van prins Frederik was, in wiens opdracht hij een groot ijzeren hek voor het paleis te Soestdijk had mogen smeden.'
Dat verklaart het predikaat op de fietsen uit de jaren '30, terwijl Frederik dus al in 1881 overleed. Ik had al visioenen van een hoogbejaarde prins op een boneshaker.
Dat verklaart het predikaat op de fietsen uit de jaren '30, terwijl Frederik dus al in 1881 overleed. Ik had al visioenen van een hoogbejaarde prins op een boneshaker.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Een waardevolle toevoeging! Conclusie mag in ieder geval met redelijke zekerheid zijn dat de fiets niet opnieuw is gelakt.
Je geeft me overigens meteen even de mogelijkheid een update te geven van de deel-restauratie.
Inmiddels heb ik de wielen zonder noemenswaardige problemen uit elkaar gehaald om ze van het voorjaar (het is nu te koud in mijn klusschuurtje) te schuren en opnieuw te lakken.
In het voorwiel blijken spaken te zitten met op het ´kopje´ de letter ´U´ (UNION ga ik vanuit; op zijn duits uitgesproken en niet in het engels... Dank Otto voor de les!
) en in het achterwiel blijken roestvrij stalen spaken te zitten met de letter 'L'. Beiden lijken mij niet origineel(?).
Ander onderdeel waar ik mee bezig ben geweest is het achterspatbord. Met MaartenB heb ik bekeken of deze nog te lassen was. Op het eerste oog leek dit het geval echter na het verwijderen van de witte verf en een grondige schuurbeurt bleken er wel 30 doorgeroeste gaten over de lengte van het spatbord te zijn ontstaan (zie foto's).
Een optie zou zijn om een messing plaat aan de onderkant over de lengte van de gaten te solderen en de rest dicht te smeren met een 'filler'.
Als iemand mij een (ander) goed stappenplan kan geven over hoe ik hier mee aan moet dan houd ik me aanbevolen. Ik wil toch graag het spatbord weer op de fiets zien te krijgen. Ik heb reeds een eventuele vervanger (van Theo overgenomen in Vianen) maar dat zou echt een laatste redmiddel zijn.
Je geeft me overigens meteen even de mogelijkheid een update te geven van de deel-restauratie.
Inmiddels heb ik de wielen zonder noemenswaardige problemen uit elkaar gehaald om ze van het voorjaar (het is nu te koud in mijn klusschuurtje) te schuren en opnieuw te lakken.
In het voorwiel blijken spaken te zitten met op het ´kopje´ de letter ´U´ (UNION ga ik vanuit; op zijn duits uitgesproken en niet in het engels... Dank Otto voor de les!

Ander onderdeel waar ik mee bezig ben geweest is het achterspatbord. Met MaartenB heb ik bekeken of deze nog te lassen was. Op het eerste oog leek dit het geval echter na het verwijderen van de witte verf en een grondige schuurbeurt bleken er wel 30 doorgeroeste gaten over de lengte van het spatbord te zijn ontstaan (zie foto's).
Een optie zou zijn om een messing plaat aan de onderkant over de lengte van de gaten te solderen en de rest dicht te smeren met een 'filler'.
Als iemand mij een (ander) goed stappenplan kan geven over hoe ik hier mee aan moet dan houd ik me aanbevolen. Ik wil toch graag het spatbord weer op de fiets zien te krijgen. Ik heb reeds een eventuele vervanger (van Theo overgenomen in Vianen) maar dat zou echt een laatste redmiddel zijn.
- Bijlagen
-
- Ik ben begonnen met het maken van een ombouw om te voorkomen dat het spatbord zou knakken/breken tijdens de bewerking (tip uit een verenigingsblad...)
- 1.JPG (59.08 KiB) 5834 keer bekeken
-
- Ik kwam toen al wat 'filler' tegen waarbij ik al wat vraagtekens had
- 1a.JPG (54.59 KiB) 5834 keer bekeken
-
- Dit was het enige zichtbare probleem
- 1b.JPG (47.5 KiB) 5834 keer bekeken
-
- Met een gasbrandertje en een staalborstel heb ik vrij vlot en zonder alle troep die je van verfafbijtmiddel krijgt de verf en de lak verwijderd
- 2.JPG (56.19 KiB) 5834 keer bekeken
-
- En kwam ik alle gaten tegen... :(
- 2a.JPG (50.58 KiB) 5834 keer bekeken
-
- Het hoogste bevestigingspunt na verwijdering verf en lak...
- 2b.JPG (48.83 KiB) 5834 keer bekeken
-
- Vervolgens heb ik alles geschuurd met wat staalborstels en schuurpapier
- 3.JPG (57.5 KiB) 5834 keer bekeken
-
- En kwam de ware aard naar boven...
- 3b.JPG (48.48 KiB) 5834 keer bekeken
-
- Ondanks de gaten is het scherm op zich nog voldoende stevig te noemen en wat mij betreft dus een restauratie waard. Wie heeft goede tips?
- 3a.JPG (48.03 KiB) 5834 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Ik heb een goede tip: zet dat andere spatbord erop
Maar even serieus, is de maatvoering van dat bord anders? Of hecht je aan origineel? Dat is dit spatbord ook niet meer als je volstopt met messing en plamuur....
succes!
Maarten

Maar even serieus, is de maatvoering van dat bord anders? Of hecht je aan origineel? Dat is dit spatbord ook niet meer als je volstopt met messing en plamuur....
succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Mijn gevoel zegt; "Jasper, het is zonde om het originele spatbord niet op te knappen, zoek uit hoe je dit het beste kan doen en regel het..."
Ik zou er minder gelukkig van worden wanneer ik het vervangende spatbord (wat enigszins afwijkt van het origineel) zou vervangen.
Tja, en dan zit je er aan vast hea...
Mijn gevoel wint over het algemeen vaker dan de rationele gedachtegang. In de rationele gedachtegang doe je uiteindelijk toch altijd concessies.
Het spatbord zal dus inderdaad hersteld moeten worden.
Ik zou er minder gelukkig van worden wanneer ik het vervangende spatbord (wat enigszins afwijkt van het origineel) zou vervangen.
Tja, en dan zit je er aan vast hea...

Mijn gevoel wint over het algemeen vaker dan de rationele gedachtegang. In de rationele gedachtegang doe je uiteindelijk toch altijd concessies.
Het spatbord zal dus inderdaad hersteld moeten worden.

Laatst gewijzigd door JasperA op 22 nov 2013, 20.27, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Beste Jasper,
Ik had ooit exact zo'n zelfde exemplaar liggen, maar deze heb ik in een ander project gebruikt. Anders had je 'm zo van me kunnen krijgen.
Gewoon de binnenkant met polyester bekleden, zou ik proberen.
Groeten, Y.
Ik had ooit exact zo'n zelfde exemplaar liggen, maar deze heb ik in een ander project gebruikt. Anders had je 'm zo van me kunnen krijgen.
Gewoon de binnenkant met polyester bekleden, zou ik proberen.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Hallo Jasper,
Dat ziet er ernstig uit en zal ook veel tijd vergen om weer dicht te krijgen.
De discussie is een fiets een ''magisch geheel''(gevoel) of een verzameling onderdelen (ratio) maar even ter zijde lees ik dat je er wel voor wil gaan.
Een manier waarmee ik ervaring heb is het oplappen van een spatbord met kopergaas. Ik knip en vorm dan kleine stukjes gaas
voor in de gaten en een beetje over de rand (0,3mm). Vervolgens soldeer ik met tin en vloeimiddel het gaas vol en vast met de omgeving.
Deze omgeving moet roestvrij zijn om hechting te krijgen.
Het werkt goed en na schuren zie je aan de buitenkant eigenlijk niets meer van de reparatie.
Koper gaas is het materiaal wat je ook ziet in benzine filters
. Ik zou zo niet weten waar je dat zou kunnen vinden maar ik heb eventueel nog wel wat liggen.
Groeten,
Maarten
Dat ziet er ernstig uit en zal ook veel tijd vergen om weer dicht te krijgen.
De discussie is een fiets een ''magisch geheel''(gevoel) of een verzameling onderdelen (ratio) maar even ter zijde lees ik dat je er wel voor wil gaan.
Een manier waarmee ik ervaring heb is het oplappen van een spatbord met kopergaas. Ik knip en vorm dan kleine stukjes gaas
voor in de gaten en een beetje over de rand (0,3mm). Vervolgens soldeer ik met tin en vloeimiddel het gaas vol en vast met de omgeving.
Deze omgeving moet roestvrij zijn om hechting te krijgen.
Het werkt goed en na schuren zie je aan de buitenkant eigenlijk niets meer van de reparatie.
Koper gaas is het materiaal wat je ook ziet in benzine filters
. Ik zou zo niet weten waar je dat zou kunnen vinden maar ik heb eventueel nog wel wat liggen.
Groeten,
Maarten