Gazelle kruisframe 1937
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle kruisframe 1937
Michiel en Maarten,
Ik las de vraag of Gazelle kruisframes van voor de oorlog het zelfde zijn qua konstruktie als eentje uit 1960.
Er is een zichtbaar verschil naast de diverse veranderingen die alle Gazelle`s hebben ondergaan en dat is dat de buizen van het kruis voor de oorlog dikker waren dan die van de naoorlogse kruisframes.
En een Raleigh is beduidend lichter dan een Gazelle. Over het algemeen zijn engelse fietsen met dunnere materialen gebouwd.
Gazelle is wat mij betreft zo`n beetje de zwaarste jaren 30 fiets.
Groeten,
Maarten
Ik las de vraag of Gazelle kruisframes van voor de oorlog het zelfde zijn qua konstruktie als eentje uit 1960.
Er is een zichtbaar verschil naast de diverse veranderingen die alle Gazelle`s hebben ondergaan en dat is dat de buizen van het kruis voor de oorlog dikker waren dan die van de naoorlogse kruisframes.
En een Raleigh is beduidend lichter dan een Gazelle. Over het algemeen zijn engelse fietsen met dunnere materialen gebouwd.
Gazelle is wat mij betreft zo`n beetje de zwaarste jaren 30 fiets.
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle kruisframe 1937
Over gewicht gesproken.. Ik heb 2 Fongers BB fietsen 1 BB70 uit 1923 en een BB65 uit 1936. Die uit 1923 is veel en veel lichter, terwijl deze een hoger frame heeft
Groetjes Mark

Groetjes Mark
Re: Gazelle kruisframe 1937
Ik heb vanmiddag wat gewogen.
Appels met peren, maar toch ..
- een Gazelle 65 cm hoge K van 1940 met normaal frame, geen versnellingen, 23 kilo.
- een Raleigh kruisframe, 1934, geen versnellingen, 61 cm frame, 19 kilo.
Inderdaad een substantieel verschil. De Gazelle kruisframe zal nog wel wat zwaarder zijn.
Appels met peren, maar toch ..
- een Gazelle 65 cm hoge K van 1940 met normaal frame, geen versnellingen, 23 kilo.
- een Raleigh kruisframe, 1934, geen versnellingen, 61 cm frame, 19 kilo.
Inderdaad een substantieel verschil. De Gazelle kruisframe zal nog wel wat zwaarder zijn.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Ad transportfiets
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 8 dec 2012, 21.34
Re: Gazelle kruisframe 1937
Zo juist mijn Gazelle kruisframe uit ,41 gewogen en dat is 25kg
Eigenlijk niets vergeleken met mijn transportfiets
Groet Ad
Eigenlijk niets vergeleken met mijn transportfiets
Groet Ad
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Gazelle kruisframe 1937
Het verschil zit dus in de materiaaldikte. Ik voelde het meteen toen ik de fiets de auto in tilde. Verder natuurlijk ook zwaarder door de loeizware naven en versnellingen. De Raleigh, zonder zware SA naven tilde ik gemakkelijk in mijn eentje in de auto. Ook een kruisframe.
Michiel
Michiel

Re: Gazelle kruisframe 1937
Hoi Ad,Zo juist mijn Gazelle kruisframe uit ,41 gewogen en dat is 25kg
Eigenlijk niets vergeleken met mijn transportfiets
Ik heb nog nooit met mijn transportfiets op de weegschaal gestaan. Wel met verschillende velgen. Daar wil wel eens een verschil van een halve kilo inzitten. Zelfde breedte, zelfde maat, zelfde uiterlijk maar veel dikker staal.
Je ziet het niet maar er kan echt veel verschil inzitten.
Wat weegt een gemiddelde transportfiets volgens jou?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Gazelle kruisframe 1937
Charles,
Om uit te zoeken wat een gemiddelde transportfiets weegt ga je met je 10 transportfietsen op de weegschaal staan, en dan deel je het gewicht door tien. Simpel he?
Om uit te zoeken wat een gemiddelde transportfiets weegt ga je met je 10 transportfietsen op de weegschaal staan, en dan deel je het gewicht door tien. Simpel he?

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Gazelle kruisframe 1937
Zo net de versnellingsnaaf uit elkaar gehaald. Een donorhart had ik al klaar liggen. Hij liep wat stroef aan de tandwiel kant. Oeps de kogels lagen nog in het bakje. Voor het gemak maar de andere ring er opgezet waar alle kogels nog in zaten. morgen proefrijden. Vandaag genoeg geklust.
Ook nog de spatbord stang van voor naar achter gezet. en ja met de originele messing schroefjes. Was een klus om ze een beetje heel te houden. met een ijzer zaagje de vlakken verf vrij gemaakt en met de roterende straalborstel, wat gebruik ik dat ding veel, de schroefdraden schoon gemaakt. De oude ga ik lassen. Het materiaal is dik genoeg en van die kwaliteit krijg je ze niet meer vandaag de dag.
De afstelstang van de achterrem brak ondanks vele olie de hele week en de staalborstel op het schoefdraad. Jammer. Gelukkig heb ik al heel lang een splinternieuwe liggen, geen idee hoe ik er aan kom maar die er maar opgezet.
De kettingkast was te ver heen. Hij viel uit elkaar toen ik het achterwiel er uit ging halen. Jammer. Verbrokkelde op verschillende plaatsen en spontaan scheuren ondank heel voorzichtig uit elkaar halen.
Wordt vervolgd,
Groeten,
Michiel
Ook nog de spatbord stang van voor naar achter gezet. en ja met de originele messing schroefjes. Was een klus om ze een beetje heel te houden. met een ijzer zaagje de vlakken verf vrij gemaakt en met de roterende straalborstel, wat gebruik ik dat ding veel, de schroefdraden schoon gemaakt. De oude ga ik lassen. Het materiaal is dik genoeg en van die kwaliteit krijg je ze niet meer vandaag de dag.
De afstelstang van de achterrem brak ondanks vele olie de hele week en de staalborstel op het schoefdraad. Jammer. Gelukkig heb ik al heel lang een splinternieuwe liggen, geen idee hoe ik er aan kom maar die er maar opgezet.
De kettingkast was te ver heen. Hij viel uit elkaar toen ik het achterwiel er uit ging halen. Jammer. Verbrokkelde op verschillende plaatsen en spontaan scheuren ondank heel voorzichtig uit elkaar halen.
Wordt vervolgd,
Groeten,
Michiel

- Ad transportfiets
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 8 dec 2012, 21.34
Re: Gazelle kruisframe 1937
Wat weegt een gemiddelde transportfiets volgens jou?
Charles
Ik was toch ook erg benieuwd naar het gewicht van mijn transportfiets en was toch wel verbaasd, hij weegt met mand 39 kg
Groet Ad
Charles
Ik was toch ook erg benieuwd naar het gewicht van mijn transportfiets en was toch wel verbaasd, hij weegt met mand 39 kg
Groet Ad
- Bijlagen
-
- velp transportfietstour 2012 013 smal.jpg (137.11 KiB) 7747 keer bekeken
Re: Gazelle kruisframe 1937
Hoi Michiel,
Graag wil ik je wat vragen. Wat is de diameter van de zadelpen?
Zou het graag weten, werk momenteel aan een zelfde frame en waar de zadelpen het frame in gaat is het iets ontwricht. Misschien kan je mij helpen?
Alvast bedankt.
grtz Nick
Graag wil ik je wat vragen. Wat is de diameter van de zadelpen?
Zou het graag weten, werk momenteel aan een zelfde frame en waar de zadelpen het frame in gaat is het iets ontwricht. Misschien kan je mij helpen?
Alvast bedankt.
grtz Nick