Burgers zadelpen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
maartenB

Re: Burgers zadelpen

Bericht door maartenB »

een paar jaar terug (ik maakte deze foto's van de fiets in 2013) zat bijgaand zadel met zadelpen op die fiets. Zadelpen lijkt origineel, moet je echt bij de fiets houden!!
Het hier getoonde zadel zou ik schatten op jaren '50.

een zadel uit 1911 is lastig te vinden, een zadel dat er goed uitziet en lekker zit is wel aan te komen.
Bijlagen
IMG_7186 klrin.jpg
IMG_7176klein.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Zoekieman

Bericht door Zoekieman »

Zoekieman schreef: 30 sep 2019, 09.06
TheodK schreef: 28 sep 2019, 21.47 zo te zien is dit inderdaad de Burgers van Bikestoremember. leuk dat hij bij jou terecht is gekomen. Ik heb ook ooit overwogen om hem te kopen. Ik ben erg benieuwd naar de details van de fiets. Er was toen ik hem heb bekeken geen framenummer op de bovenste balhoofdlug te vinden en geen letters ENR op de driehoekjes van het remsysteem. Het kan echter zijn dat deze ooit zijn weggeslepen bij een restauratie. Het zou de moeite waard zijn om die driehoekjes eens heel goed te bekijken. wellicht zijn ze ooit omgedraaid en staan de letters aan de achterkant. ook kunnen ze zijn weggeslepen omdat ze ooit opnieuw vernikkeld zijn. En wellicht is het framenummer toch nog te vinden als je de lak helemaal tot op het ijzer wegkrabt.
Wel een erg leuke fiets! ik denk dat het zadel dat er op zat niet origineel is. heb je daar nog een foto van?

groet Theo
Hoi Theo; framenummer is inderdaad weggeveild; weet niet waarom dit ooit gedaan is. Maar van het zadel moet ik even een foto maken; doe ik vanavond; hij is echter ook te zien op die foto van Maarten.

Ik hoop er ooit af en toe een rustig stukje op te kunnen fietsen maar ben bang dat er geen zadel / zadelpen meer voor bestaat...

Groet; Ruben.
Hoi Theo sorry het lukt niet om foto's te uploaden; zie nergens een optie om dat te doen; hoewel het eerder wel lukte... maar het was dus zo'n hygia-zadel. Strop en zadepen krijg ik er niet af; zit vast dus heb ik een andere zadelpen nodig en uiteindelijk een zadel.

Overigens zijn alle lettertjes nergens meer te vinden op remsysteem etc.

Groet, dank;
Ruben.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Framenummers werden vooral door zwijntjesjagers weggevijlt. Ik kan me ook geen andere reden voorstellen om het framenummer te willen verwijderen.
Sportief fietsend!
Zoekieman

Bericht door Zoekieman »

Durabo; dit lijkt mij ook; verkoper acht het echter waarschijnlijk dat men het ooit heeft weggeschuurd om het beter te kunnen lezen... :lol:
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat gebeurt ook nog wel eens, met name bij licht ingeslagen nummers.

Maar wat die zadelpen betreft, is er niemand in de buurt die even kan helpen het zadel er los van te halen? Dat moet zo gebeurt kunnen zijn. De beste manier om het te doen is de pen in je fiets vast zetten, de bout van de zadel strop losdraaien, maar wel laten zitten, en dan het zadel heen en weer kantelen om de zadelpen terwijl je hem eraf duwt.
Zoekieman

Bericht door Zoekieman »

Hoi Jeroen ik vindt het dus raar dat veilen makkelijker is dan even schoonvegen of desnoods bijschijnen met licht om het te kunnen lezen. Hoe dan ook nu jammer het is zeer vaag nog leesbaar.

Maar goed ik heb inmiddels een nieuwe pen gekocht en maar zwart gespoten dan heb ik (dacht ik zelf hoor) meer kans om bij een ander zadel beter aansluiting te krijgen met een strop dan met zo'n oude gehoekte pen; bovendien kan ik het oude zadel zo laten en erbij bewaren zonder eraan te klooien.

Dank! Groet;
Ruben
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Het is natuurlijk jouw fiets, en zeker een heelmooie en bijzondere, maar ik zou de zadelpen houden, ook omdat een haakse zadelpen voor mij echt bij een oude fiets hoort (iemand die nog een haakse pen voor mijn Fongers heeft ?) . De klem voor ieder zadel is gewoon te draaien zodat hij op een haakse pen past. Maar op een fiets moet je kunnen te fietsen, ook een uniek en zeldzaam exemplaar ! Veel plezier ermee ! Groet, Rein
Laatst gewijzigd door ReinvB op 3 okt 2019, 22.33, 2 keer totaal gewijzigd.
ReinvB

Bericht door ReinvB »

zadelstrop, dat woord zocht ik.
TheodK

Bericht door TheodK »

dag Ruben
het framenummer is dus nog vaag te lezen? wil je daar eens een detailfoto van maken en hier plaatsen. ik ben erg benieuwd wat het nummer is.
verder heb ik indertijd ook nog een 3 cijferig nummer gezien op de onderste balhoofdlug. ik heb daar toen wel een foto van gemaakt maar die is niet scherp. zou je daar ook een foto van willen maken.
Het wegslijten van het framenummer hoeft niet te maken te hebben met diefstal. ik heb het eerder gezien. Op de Simplex fiets van de Burgemeester van Deurne waar in in De Oude Fiets van 2002/2 een artikel heb geschreven was het framenummer ook verdwenen bij een oude revisie.
jouw fiets is ook een keer erg ingrijpend gerenoveerd.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Zoekieman

Bericht door Zoekieman »

Hoi Theo;

Met de verkoper heb ik e.e.a. besproken over de restauratie (zijn deel); ik vind hem erg leuk met het vroege remsysteem etc.en al met al in vrij aardige staat. Wat betreft het nummer is mijn beste analyse 82330. Bij het balhoofd is het wel duidelijk...544.

Met vriendelijke groet;
Ruben.
Plaats reactie