Dat vermoeden heb ik ook dat me stuur dan het enige niet officiële is (met stuurpen en remmen).marco verbaant schreef: ↑1 okt 2025, 13.06Ik kan me niet voorstellen dat de Universal remgrepen origineel zijn uitgerust geweest. Dan waren de remhoeven ook wel van dat merk geweest.deraptor schreef: ↑1 okt 2025, 08.47 Het meeste is al gezegd, maar inderdaad, je Batavus lijkt me helemaal origineel wat betreft afmontage. Ik heb precies dezelfde, ook met Stronglight crankstel maar dan met o.a. Shimano Titlist derailleurs. Vorig jaar heb ik eentje verkocht met een Stronglight crankstel maar voor de rest veel Simplex...
Dit model Professional was de eerste die echt bij Batavus zelf werd gebouwd bij hun toen net opgerichte race-afdeling. Ik ken ze uit 1974, 75 en begin 76. Het model daarna, vanaf 76, heeft veel minder drukke bestickering en is veel vaker standaard afgemonteerd met Shimano 600.
Wat betreft framenummers, het lijkt er op dat ze vanaf 1976 pas alle Professionals systematisch zijn gaan nummeren met een 7-cijferige code. (jaartal / framehoogte / serienummer). Ik ben toevallig net bezig al mijn framenummers te noteren. Eentje uit 1976 heeft serienummer 141, begin 1983 wordt de 5000e Professional gebouwd zeg ik even zo uit m'n hoofd. Als mijn lijstje compleet is zal ik 'm s delen.
Moet wel een pretpakket blijven