Inmiddels heb ik wat werk verricht aan de remmerij van de Fongers.
Voor en achter zitten de hoefijzers op haar plaats . Goed recht en functionerend.
Het mechanisme van de achterrem heb ik grotendeels kunnen namaken van de vrij scherpe foto van de dames kruisframe van de beeldbank:
https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... s=1&page=1
Voordeel wat ik er in zag is ook dat het hier om een 55 cm frame gaat De diverse verhoudingen van bussen en stangen kon ik zonder risico overnemen.
In de bus met kartel moertje zit een veer die de rem weer terug drukt en de kabel ook op spanning houdt. De binnenkabel zit gesoldeerd in een stukje as met M6 aan het uiteinde. Dat zit in de bus van de remhoef geschroefd.
Wat niet zichtbaar is op de beeldbank foto`s is de arm waarin de veerhouder is ingeschroefd. Wel weet ik dat ze gecombineerd is met de spatbordbout omdat fietsen zonder deze rem dubbele spatbordboutjes hebben met een beugeltje over het spatbordmannetje heen.
Ik heb dus iets naar meest aannemelijke vorm gemaakt.

- beetje conische vorm
De voorrem is wat eenvoudiger en ik heb er een goede foto van:
Met dit resultaat:
Wel steeds een uitdaging om de juiste verhoudingen te vinden. Weet niet of het overal 100% is gelukt maar kan wel schrijven dat er veel onderdelen bij zijn die wat dikker of langer waren in eerste instantie. Het gaat snel fout met bouwen zonder maatgegevens.
Ik heb gisteren de remschoenen gemaakt . Een speciaal type van wat dikker materiaal die ook wel voorkomen op oude Engelse fietsen.
Veel werk eigenlijk zo`n fiets herbouwen.
Ik heb inmiddels ook een fijne goed buigende buitenkabel kunnen kopen bij familie Guldentops (vroeger zou ik schrijven Paul maar intussen helpt de gehele familie mee!)
Die oudere kabels hebben een fijnere wikkeling waardoor ze lekker buigen. Dat is bij de damesfiets van belang omdat de bocht van rem naar zadelbuis heel kort is (en zeker bij het kleinere 55 cm frame)
Overigens is de remkabel naar achter vrij losjes aan de fietsen gehangen en ook een flinke bezuiniging op de eerdere constructie (1905- 06)met stangen.

- voorbeeld kabel uit mijn oude voorraad
Ik krijg intussen wel het gevoel dat het een prettig oude fietsje aan het worden is al zal nog veel afhangen van de afwerking

- beeld van de trapas
Er moet nog een Fongers zadel met 4 achterveren en een sleuf in het leer achter de neus gemaakt worden (dat hadden de CCG`s en BDG`s). en natuurlijk de jasbeschermers.
Eerste komende klus gaan de omgekeerde remgrepen worden zodat echt vastgesteld kan worden of het een goed remmende fiets wordt.
Ik kijk er wel naar uit omdat het de fiets ook mee helpt aan te kleden. Ook weer die klemmen op de stuurbuis die de kabels ontvangen. Voor de voorrem zit de terugwerkveer dan boven in die klem.
Dat wordt de volgende update.
Groeten,
Maarten