Fongers BDG 55 21624

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het is ook nog wel te koop. Ik weet niet of verzendbedrijven er zo happig op zijn om dat te versturen, omdat het nogal makkelijk ontbrandt. https://www.rothkoandfrost.com/furnitur ... sheet-p952
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Interessant!
Ook wat ze schrijven over dip coating!.
Dan denk ik aan reparaties aan celluloid sturen...
Maarten Waarlé

Inmiddels heb ik wat werk verricht aan de remmerij van de Fongers.
Voor en achter zitten de hoefijzers op haar plaats . Goed recht en functionerend.
DSC07174.JPG
Het mechanisme van de achterrem heb ik grotendeels kunnen namaken van de vrij scherpe foto van de dames kruisframe van de beeldbank:
https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... s=1&page=1
Voordeel wat ik er in zag is ook dat het hier om een 55 cm frame gaat De diverse verhoudingen van bussen en stangen kon ik zonder risico overnemen.
DSC07167.JPG
In de bus met kartel moertje zit een veer die de rem weer terug drukt en de kabel ook op spanning houdt. De binnenkabel zit gesoldeerd in een stukje as met M6 aan het uiteinde. Dat zit in de bus van de remhoef geschroefd.
Wat niet zichtbaar is op de beeldbank foto`s is de arm waarin de veerhouder is ingeschroefd. Wel weet ik dat ze gecombineerd is met de spatbordbout omdat fietsen zonder deze rem dubbele spatbordboutjes hebben met een beugeltje over het spatbordmannetje heen.
Ik heb dus iets naar meest aannemelijke vorm gemaakt.
beetje conische vorm
beetje conische vorm
De voorrem is wat eenvoudiger en ik heb er een goede foto van:
DSC07175.JPG
Met dit resultaat:
DSC07179.JPG
Wel steeds een uitdaging om de juiste verhoudingen te vinden. Weet niet of het overal 100% is gelukt maar kan wel schrijven dat er veel onderdelen bij zijn die wat dikker of langer waren in eerste instantie. Het gaat snel fout met bouwen zonder maatgegevens.
Ik heb gisteren de remschoenen gemaakt . Een speciaal type van wat dikker materiaal die ook wel voorkomen op oude Engelse fietsen.
Veel werk eigenlijk zo`n fiets herbouwen.

Ik heb inmiddels ook een fijne goed buigende buitenkabel kunnen kopen bij familie Guldentops (vroeger zou ik schrijven Paul maar intussen helpt de gehele familie mee!)
Die oudere kabels hebben een fijnere wikkeling waardoor ze lekker buigen. Dat is bij de damesfiets van belang omdat de bocht van rem naar zadelbuis heel kort is (en zeker bij het kleinere 55 cm frame)
Overigens is de remkabel naar achter vrij losjes aan de fietsen gehangen en ook een flinke bezuiniging op de eerdere constructie (1905- 06)met stangen.
voorbeeld kabel uit mijn oude voorraad
voorbeeld kabel uit mijn oude voorraad
Ik krijg intussen wel het gevoel dat het een prettig oude fietsje aan het worden is al zal nog veel afhangen van de afwerking
beeld van de trapas
beeld van de trapas
Er moet nog een Fongers zadel met 4 achterveren en een sleuf in het leer achter de neus gemaakt worden (dat hadden de CCG`s en BDG`s). en natuurlijk de jasbeschermers.

Eerste komende klus gaan de omgekeerde remgrepen worden zodat echt vastgesteld kan worden of het een goed remmende fiets wordt.
Ik kijk er wel naar uit omdat het de fiets ook mee helpt aan te kleden. Ook weer die klemmen op de stuurbuis die de kabels ontvangen. Voor de voorrem zit de terugwerkveer dan boven in die klem.

Dat wordt de volgende update.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 1 mar 2021, 21.43, 2 keer totaal gewijzigd.
JasperA

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 25 feb 2021, 21.40 Veel werk eigenlijk zo`n fiets herbouwen.
:lol:

Ik moet je berichten altijd 2-3 keer lezen voordat ik een beetje kan visualiseren wat je nu allemaal weer gedaan hebt. ;) Misschien kun je een Instagram account beginnen met korte videos. Vanaf een X aantal volgers kun je daar een leuk passief inkomen mee verdienen.

Dat gebogen houdertje bij het mannetje van het achterspatbord is ook wel een bijzonder onderdeel. Het zal het nodige afstel werk vergen om de remmen goed werkend te krijgen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Kunstig gemaakt!
De remconstructie lijkt me wel kwetsbaar/moeilijk afstelbaar, zeker met die (nog te monteren) kabels door het stuur heen. Er zijn nauwelijks Fongers fietsen van voor 1925 met kabelbediende remmen overgebleven. De BBK 1909 van Velorama komt een beetje in de buurt; de Bowden remmen hierop waren tot 1930 tegen fikse meerprijs leverbaar.

groet, Jos
Bijlagen
BBK 1909 nieuw.jpg
BBK 1909 nieuw.jpg (46.36 KiB) 2712 keer bekeken
BBK 1909 achterrem.jpg
Maarten Waarlé

Ik kan me goed voorstellen dat je het een paar keer moet lezen Jasper.
Ik ben de ene keer ook beter in het fotograferen van de tussenstappen dan de andere keer.
Deze ronde vrij weinig van die tussenstappen. Maar je kan gerust stellen dat bijna alle onderdelen vanaf basismateriaal zijn gemaakt.
Gedraaid, getapt, gefreesd, geslepen en gebogen. Alleen de hoefijzers zelf zijn van bestaande gemaakt omdat dat verende materiaal niet zomaar voorhanden is.
Interessante gedachte die instagram ''fietsen influenzer''.

Jos,
Leuk die foto van de Bowdenrem van die 1909 BB. Je ziet de veer zitten die ook in het Fongers systeem zit om de hoefijzer terug te dwingen en de kabel op spanning te houden. Eigenlijk is het het zelfde systeem waarbij ik de Fongers versie toch wat solider vind.
De rem zit bij Bowden los op de staande vork de veren dienen hem op z`n plek te houden waar bij Fongers echte geleiding zit op de vorken.
Ook de afstelling bij Fongers is sjieker.
Door de bovenste bus omhoog te draaien stel je de rem dichter bij de velg. De contramoer met ribbeltjes dient als borging
Ik denk dat het heel goed zal gaan werken. Bij de voorrem kun je de verstelling gebruiken die ook gemaakt is om te verstellen als je het stuur hoger zet. De kabel van de voorrem zit zonder stelmogelijkheid strak op de veerspanning van de veer die net onder het stuur zit.
Ik kan niet wachten om de remgrepen te maken...
Maarten Waarlé

Nog maar eens een update .Even lekker doorgewerkt en nu heeft de fiets haar omgekeerde remgrepen .
Veel werk en deze keer met wat fotos van het proces.
Eerst de bevestiging onder het stuur in orde gemaakt De achterste remkabel eindigt in de bus en gaat met een ander stuk kabel door in het stuur.
De voorste remstang heeft een veer in de bus die de kabel strak houdt en ook de rem terug brengt na het remmen.
DSC07185.JPG
doortrekken van de kabel binnen en buiten
doortrekken van de kabel binnen en buiten
DSC07187.JPG
DSC07214.JPG
deel van de achterkant van het stuur
deel van de achterkant van het stuur
DSC07229.JPG
zoiets
zoiets
kabel met schroefje
kabel met schroefje
Het interessante stuk is natuurlijk hoe makkelijk of moeilijk de kabel zich laat monteren en stellen.
Bij deze fase kwam ik er achter dat de kabel echt door moet lopen onder de plaat door om er goed grip op te hebben bij het vast schroeven van de kabel. Omdat ze net wat te kort is heb ik een touwtje om het uiteinde geknoopt .daarmee kon ik de kabel flink aantrekken.
Er zit nu nog geen ringetje onder de plaat zodat nu dus de kabel slechts aan de voorkant afklemt. Aan de achterkant van de plaat zit een sleuf dus wordt er niet geklemd. Met een dun ringetje zou het beter(voor en achter) gaan klemmen.
DSC07224.JPG
Voorafgaande aan het afstellen heb ik de veer onder het stuur al wat strakker afgesteld (met de hoogte verstelling van de voorrem).

Na het terug schroeven van de remstang had ik direct een mooie spanning op de remgreep.
Het werkt dus...
DSC07225.JPG
DSC07232.JPG
De achterrem gaat nog een langere kabel krijgen dan kan ik die ook aansluiten.
DSC07231 (2).JPG
JasperA

Bericht door JasperA »

Een heel bijzonder remsysteem dat erg ‘chique’ doet voorkomen. Blijft geweldig om zo’n proces te volgen.

Wel krijg ik een beetje kromme tenen van het zadel dat je er op hebt gezet... :?

Ik begrijp dat we op zoek moeten naar een nieuw Fongers project? ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé

Haha, Ja lelijk zadel inderdaad.
Ik ga nog iets namaken van de beeldbankfoto`s.
Die BDG en CCG zadels hadden 4 veren achteraan . Lastig te zien dus dat wordt nog wat om dat geloofwaardig na te maken.

Jaaa! weer een nieuw project. Liefst een herenframe met redelijke hoogtemaat...
Ik heb nu gezien dat je best ver kan gaan met toevoegen van onderdelen zonder nou meteen het gevoel te krijgen dat het een rommeltje wordt.
De remmen hebben idd iets van luxe zeker ook met al dat nikkel.
Ben wel benieuwd geworden naar de eerste eigenaresse in het garantieboek.
Of die ook chique doet overkomen...
Maarten Waarlé

Nog maar even een paar foto`s van de fiets .
DSC07235.JPG
DSC07238.JPG
Er is nog wat werk met kleine maatverschillen tussen de linker en rechter rem.
Ik werk niet van een tekening maar boetseer er een beetje op los. Dat geeft wel eens een maatfoutje.

Bij deze ook een link naar het type zadel dat nog gemaakt moet worden. Bij vergroting zie je duidelijk dat er meerdere veren achteraan zitten. Verbonden met een golvende strip en de stangetjes vanaf voor lopen ieder naar een eigen veer. Ik heb geen idee wie deze zadels maakte .De neus heeft wel iets weg van Brooks ook de sleuf net achter de neus heeft Brooks even gehad maar verder geen overeenkomsten.
https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... =1&page=74
Als iemand die dit leest denkt ,hé ik heb ook zo`n zadel of zo`n onderstel bijvoorbeeld dan hoor ik het heel graag. Altijd beter om van dingen die je vast kan pakken iets na te maken dan van een foto.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie