Hallo Bart,
Dat ziet er weer interessant uit.
En dat is inderdaad een spie die je daar laat zien.
Ze zit kops in de as en zover ik ze ken is het vlak op de as evenwijdig met die as en het vlak in de crank loopt naar achter toe.

- spie er uit
- Hillman Herbert & Cooper DHF spie .JPG (371.81 KiB) 8591 keer bekeken

- spie bevestigd
- HHC DHF trapas.jpg (410.98 KiB) 8591 keer bekeken
De constructie is gemaakt om niet steeds los gehaald te worden maar het kan in geval van reparatie wel gedaan worden.
De as kan naar achter weggedrukt worden door een trekker of eenmalig gemaakt speciaal gereedschap als er niet voldoende ruimte is om de armen van de trekker te plaatsen.
Gezien de conische vorm zou je mogelijk liever de crank naar achter bewegen t.o.v. de as maar omdat de crank tegen een borst op de as of de kraag van het achterliggende lager ligt heb je die mogelijkheid niet. Die positie tegen een verdikking aan de achterkant van de crank is waarschijnlijk ook noodzakelijk om überhaupt vast te blijven zitten.
Overigens, als er geen goede reden is voor demontage dan zou men het beter laten zitten.
De spie moet het hebben van een goede pasvorm en als die om een of andere reden verdwenen is dan blijft de crank bij het fietsen niet op haar plaats maar komt steeds los.
Ik heb dat bij de fiets van de voorbeeldfoto gehad. Nu lijkt het goed maar een crank is diverse keren los gelopen.
De borging van het lager is ook zo als je dacht. Het kammetje verzorgt de positie van de schaal en de fixatie.
Een wijd verbreid en goed werkend systeem. Je kan het los halen zonder moeilijkheden. Wel zie je door verkeerd gebruik van gereedschap vaak afgebroken tandjes.
Groeten,
Maarten