Hallo beste liefhebbers.
Een voorrem zonder klinknagels. Wat opvalt is het ronde middenstuk op de ankerplaat rondom de as.
De rem komt uit een doorgezakte juncker herenfiets uit 1941. In het achterwiel trof ik een zwarte Torpedo uit 1940 die perfect past bij het framenummer en de andere zwarte onderdelen van de fiets. De trommelrem is er (lijkt mij) later ingezet, wellicht vanwege de teruglopende remkracht van de achternaaf of omdat de eigenaar er in Duitsland op rondgereden heeft.
Herkent iemand deze verchroomde trommelrem, waarmee ik doel op een merk en tijd waarin deze gebouwd is?
Trommelrem, welk merk?
Trommelrem, welk merk?
- Bijlagen
-
- IMG_0770.jpeg (684.15 KiB) 3883 keer bekeken
-
- IMG_0771.jpeg (851.38 KiB) 3883 keer bekeken
-
- IMG_0772.jpeg (490.13 KiB) 3883 keer bekeken
-
- IMG_0777.jpeg (557.88 KiB) 3883 keer bekeken
-
- IMG_0778.jpeg (493.9 KiB) 3883 keer bekeken
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

Re: Trommelrem, welk merk?
Lijkt wel een Zwitserse Scintilla. Was een Sturmeylicentie denk ik. Ik vermoed net naoorlogs.
Ik kan het je niet zeggen, wel lijkt hij me vrij breed (qua inbouw), wat is de inbouwbreedte? (afstand tussen de buitenkant vd borgmoeren vd as)
Sportief fietsend!
Oh nooit van gehoord, ik ga even googlen!
Dankjewel!!

-
Het lijkt ook wel op British Hub.
Niet het model wat in de vroege locomotief kruisframes zat.
Dat is wel van dat merk maar ziet er weer anders uit,
Oja, die ene keer dat ik ‘n Locomotief kruisframe van 1940 heb gezien vielen die Atypische trommelremmen me op - een slagje kleiner en dik in het chroom met vrij lange ankerplaten… Oké ‘British Hub’ dus. Ook had deze Locomotief nog geen vaste bagagedrager. Dat ter zijde.Maarten Waarlé schreef: ↑30 jul 2025, 18.44 Het lijkt ook wel op British Hub.
Laatst gewijzigd door Coleine op 31 jul 2025, 02.25, 1 keer totaal gewijzigd.

Lang geleden ook kleine trommelremmen op een oude Locomotief gezien. Met een andere liefhebber het er destijds over gehad en die had het over dat die van Franse makelij waren.
Ik heb even een screenshot uit de Engelse documentatie gemaakt, van de catalogus van 1937 van British Hub. Moet hem zijn lijkt me.
Ik heb even een screenshot uit de Engelse documentatie gemaakt, van de catalogus van 1937 van British Hub. Moet hem zijn lijkt me.
- Bijlagen
-
- British hub trommel.png (112.66 KiB) 3183 keer bekeken
Sportief fietsend!
Durabo88 schreef: ↑31 jul 2025, 01.02 Lang geleden ook kleine trommelremmen op een oude Locomotief gezien. Met een andere liefhebber het er destijds over gehad en die had het over dat die van Franse makelij waren.
Onmiskenbaar!!
Hartelijk dank voor de voorzet van Maarten en prachtig afgemaakt door jou!