Beste leden,
Vorig draadje is verwijderd vanwege de discussie die dat opriep. Het enige dat enigszins specifiek qua pasvorm voor man-vrouw anders kan zijn is mijns inziens het zadel (zie Brooks B66 en B66s, de laatste is korter). We hebben het hier over een machine met enkel een hogere, dan wel lagere instap. Zoals al zo vaak besproken hebben grote driehoeken de grootste sterkte ('herenframe') en allerlei lagere frames zijn wat minder stabiel, maar hebben weer het voordeel dat het been niet teveel opgetild wordt.
Tot zover en een fijne avond.
Frametypen
Re: Frametypen
Volgens mij spreekt men bij de verkoop van nieuwe fietsen inderdaad niet meer van een dames- of herenmodel maar zoals Yorick al aangeeft van een hoge of lage instap.
Ik heb een aantal jaar geleden ook voor een lage instap gekozen omdat je met een kinderzitje achterop een hoge instap fiets bijna niet normaal op de fiets kunt stappen.
Damesfietsen waren in vroegere tijden (bij Fongers in ieder geval) duurder in de aanschaf vanwege het meer benodigde materiaal (is mij ooit eens verteld). Dat prijsverschil heb ik bij een hoge of lage instap nog niet ervaren.
Ik heb een aantal jaar geleden ook voor een lage instap gekozen omdat je met een kinderzitje achterop een hoge instap fiets bijna niet normaal op de fiets kunt stappen.
Damesfietsen waren in vroegere tijden (bij Fongers in ieder geval) duurder in de aanschaf vanwege het meer benodigde materiaal (is mij ooit eens verteld). Dat prijsverschil heb ik bij een hoge of lage instap nog niet ervaren.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 1876
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Frametypen
Als je al met een overmaatse regenpijp (nodig voor grote decals of accu's) van boven naar beneden gaat, hebben extra buizen ook niet meer zoveel zin. En minder modellen is natuurlijk practisch in fabricage en verdere distributie
/Marten
Re: Frametypen
De lage instap had vooral een heel praktische reden, zowel voor dames als heren:
Frames die voor vrouwen zijn ontworpen zijn overigens wel degelijk verschillend van die voor mannen, vanwege het verschil in lichaamsbouw. Ze hebben doorgaans een wat kortere bovenbuis en een wat hoger balhoofd.
Giant heeft met Liv zelfs een aparte vrouwenlijn, en dat gaat niet alleen over leuke kleurtjes.
Frames die voor vrouwen zijn ontworpen zijn overigens wel degelijk verschillend van die voor mannen, vanwege het verschil in lichaamsbouw. Ze hebben doorgaans een wat kortere bovenbuis en een wat hoger balhoofd.
Giant heeft met Liv zelfs een aparte vrouwenlijn, en dat gaat niet alleen over leuke kleurtjes.
Re: Frametypen
Bij een ligfiets heb je deze discussie niet. De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat het opstappen (ik heb meer dan 25 jaar ligfiets gereden) wel wat lastiger werd naarmate de leeftijd vorderde.
Beheerder erfgoed Gazelle