Trapas/trapas bevestiging van een Gazelle Popluair

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Trebel

Trapas/trapas bevestiging van een Gazelle Popluair

Bericht door Trebel »

Hey allemaal,

Zoals ik al heb laten weten in het voorsteltopic, ben ik op dit moment bezig met het repareren van een Gazelle Populair damesfiets (geen idee uit welk jaar). Deze fiets heeft ook een variatie aan onderdelen van verschillende fietsen, waarbij sowieso het voorwiel niet origineel is. Maar goed, datering ben ik wel nieuwsgierig naar, maar belangrijker is dat er weer gefietst kan worden op de fiets.

Op deze fiets is doorgefietst terwijl er speling zat op de trapas, dit heeft geresulteerd in het verliezen van kogellagers, wat op zijn beurt weer een beschadigde trapas heeft opgeleverd, maar meer, ook een (flinke) beschading op de bus die in de fiets zit (op beide weggesleten metaal). Het lijkt erop alsof deze bus eruit te draaien is, waardoor reparatie mogelijk is, maar zeker ben ik niet. Ik hoop dat mensen hier mij er meer over kunnen vertellen. (Edit: Is de bus die ik bedoel te verwijderen? Zijn de onderdelen die ik nodig heb ergens te verkrijgen?)

Omdat plaatjes vaak meer zeggen dan 100 woorden, hieronder een paar foto's om te verduidelijken:

Afbeelding

Afbeelding
Trebel

Re: Trapas/trapas bevestiging van een Gazelle Popluair

Bericht door Trebel »

Na mijn vraag gesteld te hebben ben ik niet stil blijven zitten (had het gevoel dat er nog wel meer informatie te vinden was, maar dat dat gewoon wat meer tijd zou kosten).

Wat mij dus duidelijk is geworden is dat de cup? versleten is, deze zou er wel uit moeten kunnen, maar zonder goed advies van jullie over hoe dat te doen, wil ik er niet aan beginnen ;).

Wat betreft de beschadiging op de trapas, ik heb nog niet kunnen nagaan of de schroefdraad nog lang genoeg is om te gebruiken, zoniet, dan zal ik op zoek moeten naar een vervangend exemplaar.

(Verder ben ik er net achtergekomen dat er een 5-tal spaken van het achterwiel stuk zijn, maar daar begin ik wel aan zodra ik weet hoe duur de benodigde onderdelen zijn voor de as :) ).

Groeten,

Albert
maartenB

Bericht door maartenB »

Beide cups zitten nog in het frame, dan heb je een Thomson model trapas. Die cups zitten gewoon in het frame geperst en kun je dus vanaf de andere kant van de bracket met wat beleid eruit tikken.
Met wat mazzel heeft iemand op dit forum die cups gewoon nog liggen. Maar je cones zijn ook niet goed meer denk ik en je trapas ziet er ook best rottig uit. Misschien toch zoeken naar een geheel andere complete as?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Trebel

Bericht door Trebel »

maartenB schreef:Beide cups zitten nog in het frame, dan heb je een Thomson model trapas. Die cups zitten gewoon in het frame geperst en kun je dus vanaf de andere kant van de bracket met wat beleid eruit tikken.
Met wat mazzel heeft iemand op dit forum die cups gewoon nog liggen. Maar je cones zijn ook niet goed meer denk ik en je trapas ziet er ook best rottig uit. Misschien toch zoeken naar een geheel andere complete as?
Bedankt voor de informatie over het soort as. De cone aan de kant van de foto is inderdaad ook aan vervanging toe. De kogellagers horen in een 2d-vlak te liggen ipv in 3 dimensies zoals nu :P
De andere kant leek op het eerste oog nog prima, maar ik zal de boel eerst netjes schoon moeten krijgen voordat ik daar definitief wat over kan zeggen. Maar gezien de hoeveelheid onderdelen die ik nodig heb is het waarschijnlijk inderdaad beter/goedkoper om meteen de hele as met cups etc te vervangen.
De spie (de enige die ik los heb gehaald) heb ik helaas ook uit moeten boren, wat de trapas ook nog iets heeft beschadigd...

Lang verhaal kort, tijd om te meten en (betaalbare) vervangende onderdelen te zoeken.
RVester

Bericht door RVester »

Trebel

Bericht door Trebel »

Het heeft even geduurd, maar de maten zijn ondertussen ook bekend.
Diameter as, midden: 17,3mm.
Diameter as, bij bevestiging crank: 16mm
Lengte as: 14,1cm?*
Cups: 38mm
"Bottom bracket shell": 70mm

Ik ben al even aan het rondkijken geweest op ebay etc. Maar kon nog niet direct iets vinden dat aan de afmetingen voldoet.
Daarnaast ben ik niet helemaal zeker van de lengte van de as, de schuifmaat was niet lang genoeg, en 1 van de cranks zit er nog op, dus heel erg exact meten was er niet bij (het is iig iets meer dan 14cm).

Mocht iemand nog een as/cups hebben liggen en die wel willen verkopen, laat het dan even weten :)
Trebel

Bericht door Trebel »

Nog even een vraag:

Op ebay heb ik ondertussen deze as gevonden: link

Nu zou het kunnen dat de diameter bij de crank-bevestiging al niet klopt, hiervoor zal ik even moeten mailen, maar mijn eigenlijke vraag is:

Het zou kunnen dat deze as net iets langer is +-2mm? dan de originele as, zal dit problemen opleveren?
Plaats reactie