Banden 40-571

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Peter_L

Banden 40-571

Bericht door Peter_L »

Hallo allemaal,

Zoals de titel al misschien doet vermoeden, ben ik op zoek naar banden met de maat 40-571.
De volledige maten die op de band staan zijn: 40-571 ( 26 x 1⅝ x 1½ ) 650 x 38 / 40 C

Blijkbaar zijn dit volgens de bandenmaattabel “ Duitse Tour / Stadsfiets " banden en zo te zien nergens meer te verkrijgen.
Vermits hier op dit forum echter heel wat kenners rondlopen, is mijn vraag dus : weet iemand of deze banden nog gemaakt worden en waar zijn ze dan nog verkrijgbaar ?

In de tabel staat nog één band met 54-571 , maar dat lijkt me nogal veel dikker te zijn. Ook die is trouwens blijkbaar niet te verkrijgen... :?

Deze banden liggen op m' n “ The Gold Lion "- tandem (http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=42&t=1052) en die ben ik momenteel wat in orde aan het brengen, zodat m' n vrouwtje en ikzelf op 11 mei mee kunnen fietsen op de Anti-tankgracht tour van Ed en Paul.

Als de banden echter helemaal niet meer te verkrijgen zijn, zal ik mettertijd wel verplicht zijn om andere velgen te steken. Zou zonde zijn natuurlijk.

Momenteel houden de banden nog goed, maar ze zijn wel stilaan aan vervanging toe.

Als iemand meer weet, hoor ik het uiteraard graag.

Peter
Banden_tandem.jpg
Banden_tandem.jpg (79.74 KiB) 4800 keer bekeken
asterduc

Re: Banden 40-571

Bericht door asterduc »

dag Peter,

ik heb recent een set banden opgehaald bij Pul, toevallig (geloof het of niet) ook voor een Gold Line (die 11/5 mee gaat rijden). Daar lagen nog meerdere exotische bandenmaten tussen.
Mijn advies: ga eens bij Paul kijken, het is achter je hoek.

Anders volgende week misschien op de beurs in Berlicum. Mocht iemand ze hebben en je bent zelf niet op de beurs, dan breng ik ze graag voor je mee.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Ovanvelde

Bericht door Ovanvelde »

Goed om te zien dat ik niet de enige met dit probleem ben.

Ik heb namelijk ook deze maat band (40-571 of 26 x 1 5/8 x 1 1/2) nodig voor de restauratie van een oude tandem.

Iemand een idee waar ik een dergelijke band nog kan vinden? Dat zou de beste oplossing zijn!

----

Als alternatief; zou ik uit kunnen gaan van een ietwat afwijkende maar wel verkrijgbare bandenmaat? Zoals 34x571 of 47x571? Dat zou op de velg moeten passen toch? Dan is het alleen nog maar spannend of het tussen de vork en het spatbord past.

Voor de geïnteresseerde; als ik uitga van de buitendiameter (26") en daar tweemaal de hoogte van de band aftrek (1 5/8") kom ik op: 660 mm - 82,6 mm = 577 mm. Dit zou dan de maat van de passing op de velg moeten zijn. Goed beschikbare maten zijn 559, 571 en 584. In dit geval lijkt mij 571 de grootste kanshebber om op de velg te passen. Wel krap en dus niet ideaal maar je moet wat.

Als iemand mij uit kan leggen waar deze gedachtengang eventueel fout gaat hoor ik het graag.

En.... Als iemand nog een bandje in de goede maat weet hoor ik het nog liever!
velophile

Bericht door velophile »

Beste bandenzoekers,

Onze Duitse vrienden van Velo-Classic hebben ook nog al wat banden.
http://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-ox ... hwarz.html
Wel iets groter dus, maar mogelijk bruikbaar.

Groet, Wiel
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Hallo,
bij mijn weten zijn in ieder geval 47-571 banden van Vredestein gewoon te verkrijgen. Groothandel Rutteman levert deze maat nog aan aangesloten fietsenmakers.

Succes met de tandem!
Plaats reactie