Juncker transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Maarten Waarlé

Juncker transportfiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het in orde maken van een Juncker transportfiets.
Aanvankelijk was me niet bekend wat het merk zou kunnen zijn al is de naam Juncker bij deze fiets wel eens gevallen.
Bij het demonteren van de trapas kwam ik een ingeslagen leeuwtje en kroon tegen.
2019-06-13 16.45.27.jpg

En vrij snel daarna vond ik die tekens terug in de Juncker onderdelen catalogus uit 1938.
2019-06-13 16.48.56.jpg
2019-06-13 16.49.19.jpg
Het staat op een achternaaf van Juncker en overtuigender misschien ,ook op het voorblad van de catalogus komt de combinatie van leeuw en koon voor.

Het mooie vernikkelde tandwiel is gemerkt door Williams en onder het tekentje staat een Z wat staat voor 1937.
2019-06-13 16.45.45.jpg
Ergens in die jaren moet deze fiets zijn gebouwd. Ik denk als los frame met spatborden trapas en vork om door een dealer verder afgebouwd te worden.
Zo staan ze ook in de onderdelen catalogus.

Leuke fiets die origineel vernikkelde onderdelen heeft. De achternaaf is van BSA en een latere toevoeging in chroom.
Het rek is van Roelewiel. Wat op is gevallen is dat het stuur, of de stuurlug een voorbouw heeft. Meestal zie je bij transportfietsen de stuurbocht boven op de stuurbuis staan. Bij deze fiets dus is het meer zoals bij een gewone fiets.
2019-06-13 16.46.04.jpg
Ik heb een dik achter tandwiel kunnen kopen voor een nette prijs hier bij een lokale fietsnmaker. Ik stond te kijken dat hij ze nog had liggen.
Nu kan de fiets weer in elkaar en terug naar mijn schoonbroer waar de fiets van is.

Groeten,
Maarten
Jeroen Zuiderwijk

Re: Juncker transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mooi! Dat crankstel is nog zeer fraai voor een vooroorlogse transportfiets. Die heeft weinig buitengestaan.

Als er Roelewiel op het rek staat, dan is dat ook een na-oorlogse toevoeging. De naam Roelewiel kwam in 1948 in gebruik als ik het me goed herinner, daarvoor was het nog Standaard. In 1938 gebruikte Juncker ook nog eerdere modelen Standaard rekken, zoals hier te zien:

http://www.transportfiets.net/2010/06/2 ... apeldoorn/

De afbouwframes geleverd door Juncker uit die tijd ken ik niet met dit type kettingblad. Maar dat kan een van meerdere opties zijn geweest waarmee ze zijn geleverd.
Maarten Waarlé

Interessant te lezen dat Roelewiel een naoorlogs ding was Jeroen.
Ik wist dat niet.

En ja deze transportfiets kan op allerlei manieren zijn opgebouwd of in de loop der tijd zijn verbouwd.
2019-06-17 11.19.44.jpg
Het viel me op dat het stuur geen nikkel heeft en de balhoofdonderdelen wel ooit maar al lang niet meer.
Dat zou je in combinatie met redelijk nette cranks niet verwachten.
2019-06-17 11.21.12.jpg
2019-06-17 11.23.02.jpg
Het framenummer lijkt me ook niet echt Juncker maar ik ben van deze periode en dit merk niet echt deskundig
Helemaal niet zelfs...
De trapas is wel echt Juncker ook met die sleutel gaatjes rondom in de conus.
2019-06-17 11.20.56.jpg
Voor zit een F& S naaf en achter zo als ik schreef een BSA new Eadie terugtraprem.
2019-06-17 11.21.34.jpg
2019-06-17 11.22.04.jpg
2019-06-17 11.21.24.jpg
Dat heb ik nog niet eerder gezien. eadie was al vroeg in de 20e eeuw overgenomen door BSA dus dat kan wel kloppen.

Ander opvallen ding zijn de oogjes onder de bovenste framebuis.Om een bordje aan te bevestigen. Lijkt me origineel.
2019-06-17 11.22.47.jpg

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Lekker lomp altijd, zo'n transportfiets. Ik vind ze wel fijn om aan te werken.
Zo'n New Eadie ken ik ook niet, grappig. Zal toch niet origineel zijn?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Re: Juncker/Durabo transportfiets

Ja zwaar spul die transportfietsen.
De voorvork was ernstig vervormd en dat was de aanvankelijke reden om eens naar de fiets te gaan kijken.
Bij een gemiddelde fiets kun je een voorvorkpoot wel terug geduwd krijgen tot de gewenste vorm .Nou hier bij ging dat niet zomaar...
2019-06-10 11.02.21.jpg

Ze rijden wel lekker viel me op als je eenmaal op gang bent dan boldert het lekker door. Remmen vind ik wat matig gezien het gewicht. En dan was deze nog niet beladen!

De new Eadie is zeker een vervanging omdat de rest rondom in nikkel staat. maar de gehele fiets staat wel wat ter discussie.
Nu blijkt volgens fietser dat dit volgens frame nummer en kenmerken een Durabo is en dan is de vraag waarom er een Juncker trapas in zit. Vervanging is het meest waarschijnlijk.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie