Gezocht Gazelle tandem onderdelen

VelpArnhem

Gezocht Gazelle tandem onderdelen

Bericht door VelpArnhem »

Bij toeval een Gazelle 1936 frame tegen het lijf gelopen. Leuk, maar is opbouw rendabel? Is het een zoektocht naar; voorvork, twee wielen, spatborden, bagagedrager, 2 sturen en o.a. trappers waard. Het frame is na schoonmaak best netjes en ook het balhoofdplaatje zit er nog op.

Zitten hier zwaardere wielen onder? Heeft iemand nog iets liggen?

Groet,

Jan
Bijlagen
$_85.JPG
4.JPG
2.JPG
3.JPG
m-gineering

Re: Gezocht Gazelle tandem onderdelen

Bericht door m-gineering »

VelpArnhem schreef: 19 dec 2019, 23.20 Bij toeval een Gazelle 1936 frame tegen het lijf gelopen. Leuk, maar is opbouw rendabel?
Muurkunst, tenzij je nog een (gebroken) tandem vindt voor de onderdelen
/Marten
VelpArnhem

Haha, hij kwam ook van een muur bij een fietsenzaak in Huissen! Eigenlijk moet hij juist van de muur afblijven!
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

VelpArnhem schreef: 20 dec 2019, 18.15 '... Eigenlijk moet hij juist van de muur afblijven! ...'
Het volgende is een inzicht dat sterk werd gevormd door het lezen van Het Rijwiel:
Als je blijft snuffelen naar een complete tandem in authentieke staat, dan nog zal daar heel wat werk aan zijn voordat alle lagers nieuw vet hebben, plus alle andere en deels nog niet te voorziene, werkzaamheden.
Beter dat, lijkt me, dan om aan dit frame te beginnen waar a l l e s aan moet gebeuren en dan nog wordt de marktwaarde ervan lager, omdat het een 'bij elkaar geraapte' fiets is ...
australman

Bericht door australman »

Hoi,

Mooie aanwinst.Je moet natuurlijk geen haast hebben met zo'n projekt,maar het vinden van de ontbrekende onderdelen lijkt me niet
onoverkomelijk.
Het blijft wel een Gazelle,het opknappen altijd waard.

Hans
VelpArnhem

Het gaat bij dit frame meer om het redden. Het blijft een stukje Gazelle erfgoed uit 1936! Oud ijzer, nee geen sprake van. Je moet tegen onderdelen aanlopen, er is tijd dus. Het geringe aantal 1936 tandems in complete staat wil voor het grootste gedeelte ook niet altijd 100% origineel zijn. Op het frame zit originele lak en bij het frame zitten wel de originele trapassen en kranckstellen nog gewoon in het frame. De zoektocht kan beginnen.

Vragen; - zitten hier bredere spatborden op? - zijn de velgen iets breder? - zijn de sturen voorzien van chrome of celluloid? - Versnelling of niet?
Chiel fietst

Bericht door Chiel fietst »

opvallend aan dit frame is het verhoogde deel op het balhoofd. Ik heb een voorvork liggen van eenzelfde tandem maar die had dat verhoogde deel niet. De voorvork is extra zwaar als een transportvoorvork en had een vernikkelde kroon.
De wielen die erin horen zijn 40 spaaks transport 28 x 1 3/4 met zware trommelremmen. Achterwiel met vrijloopnaaf. Remmen bediend met kabels.
De sturen zijn vrij rondgebogen en vernikkeld. Spatborden zijn van het oude type Gazelle, volgens mij niet extra breed.
Ik denk dat als je even afbeeldingen Googled dat je ook wel wat plaatjes vind van in orginele staat verkerende tandems.
mvrgr. Chiel
TheodK

Bericht door TheodK »

Ik heb jaren zo'n soort tandem gehad, maar al lang geleden verkocht. Hierbij een foto van deze tandem. alleen is de resolutie niet zo hoog.
Ze hadden sturen die of vernikkeld of met celluloid waren overtrokken. mijn fiets had celluloid overtrokken sturen.
inderdaad 28 x 1 3/4 wielen en zware trommelremmen met kabels bediend.
Er is vast wel een clublid die er nog een heeft staan.

Het zal lastig zijn om onderdelen te vinden. het mooist zou zijn als je ergens een roestbak op de top kan tikken en de onderdelen kan overzetten op dit frame.

groet Theo
Gazelle tandem 1936.jpeg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
de rode

Bericht door de rode »

dit kale frame is al een roestbak - dus lijkt mij de eenvoudigste, goedkoopste en beste oplossing de oudijzerbak :shock:
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Als je besluit om de fiets op te knappen dan heb ik nog wel een vernikkeld Gazelle tandem stuur.

Een kaal frame kompleet maken is wel erg kostbaar weet ik inmiddels uit ervaring.
Plaats reactie