Fongers BB70 1923 met enkele bovenbuis

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Fongers BB70 1923 met enkele bovenbuis

Bericht door Wouter »

IMG_6513.jpg
FONGERS BB70 1923
Op 24 juni 1923 geleverd aan Fongers filiaal in Groningen,
in uitrusting 7b, met lederen kettingkast en gezondheidszadel.
In 1923 werden 15 stuks BB70 frames gemaakt, waarvan 5 met een enkele horizontale buis. De koper was een huisarts in de buurt van Epse.

Het rijwiel heb ik recent gekocht en heeft in bijna 100 jaar 4 revisies ondergaan:
1. Door Fongers zelf (voorvork, trapas en cranks) in jaren 30 of wat later, revisienummer aanwezig
2. Door een particulier in de jaren 70 (o.a. lak en nikkel)
3. Door een voormalig clublid rond 2015 (o.a. wielen, naven)
4. Door mij: toevoeging zadel en pen, kettingkast, veroudering lak en nikkel, toevoeging pompje en verlichting, pedalen en belletje. Met hulp van clublid: reparatie voorvork en voorrem, maken spatbordstangetje, uitdeuken stuur en balhoofd, e.a.

Het rijwiel heb ik op enkele biezen na en de niet-butted spaken, teruggebracht in volledig originele staat tav alle onderdelen. Technisch ook weer 100% inclusief de vroege K-naaf.

Het is een koninklijk rijwiel met een hoffelijke zit, royale bediening en een vorstelijk rijcomfort met majestueuze historie. Beoordeel het zelf😊.
Hgr Wouter
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB70 1923 met enkele bovenbuis

Bericht door Maarten Waarlé »

Knappe fiets geworden Wouter,
Nu ik lees over de revisienummers in cranks; wist je dat jouw stuur een ander revisienummer heeft?
Het staat meen ik onder een handvat of ik vergis me en dan staat het onder op de verticale buis.

Blijkbaar hebben ze bij het reviseren in de Fongers fabriek een fout ontdekt in het oorspronkelijke stuur of het is gewoon onoplettendheid
dat kan natuurlijk ook.
Ik heb het beeld dat daar wekelijks 10 tallen fietsen uit elkaar werden gehaald en behandeld om te worden verchroomd.Dan kan er wel eens een identiek stuur zijn verwisseld natuurlijk. Wat me bij het stuur ook op viel is dat de handvatten vij ver naar achter zitten. Niet geheel op het stuur zijn geschoven. Dat kan met reden zijn gedaan (vraag van de eigenaar die wat rechter wil zitten) of het is bij revisie een beetje slordig vast gezet De schroefjes zitten daarmee ook op een positie in de buis vrij ver naar achter.
Overigens lijkt mij de grote schaal waarop er gerefurbished werd bij Fongers de reden dat er nog zo veel vroege Fongers fietsen over zijn.De overgebleven fietsen zijn ook bijna allemaal fabrieks-gereviseerd.
Blijkbaar deden andere fabrieken dat minder of helemaal niet. Je zou qua bedrijfspolicy kunnen denken dat het de verkoop van nieuwe producten
niet gebaad is bij het weer als nieuw maken van oude fietsen. Maar dat is misschien een te moderne gedachte.
Het heeft ons in ieder geval een uitzicht op het verleden die we zonder dat ijverige herstelwerk van de fabriek niet hadden gehad.

Groeten,
Maarten
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Fongers BB70 1923 met enkele bovenbuis

Bericht door Wouter »

Dank voor je reactie Maarten. Nee, daar was ik me niet bewust van. Scherp oog van jouw kant😊.
Toen het (duurdere) kwaliteitsrijwiel in de jaren 20 ook nog eens een status symbool was, kan ik mij voorstellen dat Fongers een langdurige relatie met de klant nastreefde. Niet een eenmalig contactmoment tijdens de koop. Immers, mond op mond reclame was toen ook al veel waard. Ik heb in het Fongers archief tientallen brieven gelezen van loyale klanten van Fongers in die jaren, die dat illustreren.
Fabrieksrevisie van een rijwiel past daar goed bij.
Op die manier bleef Fongers de ‘Rolls Royce’ onder de rijwielen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB70 1923 met enkele bovenbuis

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Wouter,
Ja nou, ik denk dat er ook veel redenen zijn tot aanschaf van een ander merk dan Fongers ( de Bentley`s en Jaguars zullen we maar zeggen) maar hoe dan ook is het van dit merk wel het meest bekend dat er gereviseerd werd.
Ik ken het in de UK vooral van de Sunbeam`s . Daar staat op de framebuizen dan een transfer met opschrift ''refurbished by Sunbeam'' of iets van die strekking. Die fietsen maken overigens een zo goed als originele indruk,juiste spatborden bijvoorbeeld.
Ik ken overigens ook een Simplex uit de 20 er jaren die een keer helemaal opnieuw is gedaan . compleet met jaren 50 transfers en verchroomd stuur met interne remstangen. Ze hebben daarbij wel de originele smalle Simplex spatborden hergebruikt.
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB70 1923 met enkele bovenbuis

Bericht door jrietveld »

Prachtige kar, Wouter! Is dit de enig overgebleven BB70 met enkele bovenbuis of weet je er meer?
Ik ben van de details: bel staat niet recht...

groet, Jos
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Fongers BB70 1923 met enkele bovenbuis

Bericht door Wouter »

Jos, dank je! Bij mijn weten, is deze BB70 de enige uit begin jaren 20 met enkele bovenbuis in Nederland. Of jij moet er nog 1 weten? Bel inmiddels weer recht😊
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB70 1923 met enkele bovenbuis

Bericht door JasperA »

Proficiat Wouter! Gaaf dat er wederom zo’n vroege Fongers fiets compleet is gemaakt!

Dat de handvatten iets verder naar achter staan was mij inderdaad ook opgevallen. Het is dus niet zo dat het stuur daarmee ook ‘langer’ is?

Komen er trouwens bij mooi weer nog wat meer detail foto’s? Een Fongers fiets laat zich van bepaalde hoeken altijd prachtig op de foto zetten in ieder geval... ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie