Een Oude Fiets-er met vastzittende onderdelen ..., welke niet?
Onlangs zat een lagerconus zeeer vast op een achteras - en die moest er af om de rest van de onderdelen te kunnen monteren, van een vijf-versnellingsnaaf.
Er was een paar dagen ervoor al eens kruipolie aan gedaan en het was ook geprobeerd om de conus te demonteren met een paar ferme tikken op de steeksleutel - tevergeefs.
Een kennis van mij is daarna op bezoek geweest en spoot een klein beetje van dit middel op het knelpunt.
(Op klikken en Control + voor vergroten)
Na een minuut of vijf inwerken - dus geen dagen of zelfs weken, wat wel eens te lezen valt - zette hij de steeksleutel op de conus, waarbij de as rechtop stond in de op een losse plaat gemonteerd bankschroefje - en ... even later had hij de conus los! En alleen door handkracht. De bankschroef leunde wel tegen een randje. Hij was vast ook sterker dan ik maar toch.
Het moet wel gezegd, dat toen er een klein beetje van dit spul werd gebruikt, de buitendeur wel terstond werd opengezet ...
Het rook erg agressief - een (veiligheids-)bril erbij op lijkt verstandig. Maar werken, dat lijkt het doen.
Het schijnt echter wel lastig verkrijgbaar te zijn - dat zal wel zijn vanwege de laatste regel die er op staat.
We vroegen ons achteraf trouwens af, of de schroefdraad klemde, of dat de conus klemde op zijn aanlegkraagje op de as - of misschien allebei.
(# zit vast #muurvast #losmaken #demonteren #vastzittend #wil niet los #vastgeroest)
Innotec deblock oil - deblokkeer olie
- fietshobbyist
Innotec deblock oil - deblokkeer olie
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 10 sep 2020, 08.46, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Innotec deblock oil - deblokkeer olie
Goed spul overal te koop online zo besteld 

Re: Innotec deblock oil - deblokkeer olie
Spatbordboutjes van transportfietsen zijn meestal zo vastgeroest dat ze breken als je ze zonder kruipolie los probeert te krijgen. Bij de Germaan die twaalf jaar lang buiten voor plantenbak heeft mogen spelen heb ik niet eens geprobeerd om er kracht op te zetten. Wel kruipolie op gespoten maar zonder te denken dat ik het ooit los zou krijgen. Wel heel even geprobeerd natuurlijk maar om niets te vernielen meteen maar weer opgehouden, alles gemonteerd en de fiets in gebruik genomen.
Op enig moment, weken later hoorde ik iets rammelen. Aangezien ik daar een soort allergie voor ontwikkeld heb ben ik meteen afgestapt om te zoeken naar de oorzaak van dit ongemak en kwam er toen achter dat de spatbordboutjes spontaan losgekomen waren
Die kruipolie kan bij niet meer kapot
Het is geen spuitbus die onder druk staat maar er zit een pompje op waar je enigszins mee kunt doseren.
Het is PTO MOS2 van Kroon te koop voor € 5,35
Deze prijs-kwaliteitsverhouding leek mij reden genoeg om er hier melding van te maken
Dit ‘lekker roestig project’ gaat het om.
viewtopic.php?f=44&t=6643&p=38164&hilit=Germaan#p38164
Op enig moment, weken later hoorde ik iets rammelen. Aangezien ik daar een soort allergie voor ontwikkeld heb ben ik meteen afgestapt om te zoeken naar de oorzaak van dit ongemak en kwam er toen achter dat de spatbordboutjes spontaan losgekomen waren

Die kruipolie kan bij niet meer kapot

Het is geen spuitbus die onder druk staat maar er zit een pompje op waar je enigszins mee kunt doseren.
Het is PTO MOS2 van Kroon te koop voor € 5,35
Deze prijs-kwaliteitsverhouding leek mij reden genoeg om er hier melding van te maken

Dit ‘lekker roestig project’ gaat het om.
viewtopic.php?f=44&t=6643&p=38164&hilit=Germaan#p38164
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.