Rapar racefiets rond 1950

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Cyclissimo
Berichten: 594
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

Omdat ik nog niet genoeg projecten had (ehm...) heb ik er toch nog maar een bijgekocht. De fiets is autogeen gesoldeerd en daar had ik er nog geen van en kon de verleiding dus niet weerstaan :lol:
Het is gezien de onderdelen een vermoedelijk Belgische racefiets die ik rond 1950 schat, qua geometrie en afmontage. Helaas wel overgeschilderd, maar onder de lak zaten nog sporen van verchroomde pootjes en de originele witte lak met een gouden bies. Ook kwam er met heel voorzichtig schuren (korrel 1000) een gedeelte van een transfer naar voren waar nog duidelijk Rapar op te lezen is. Daar onder een paar letters EEN....UR...OORD Helaas is de lak voor de nieuwe lak grofjes opgeschuurd, waarbij veel verdwenen is. Het is nog even de vraag wat te doen, qua lak.

Wonderbaarlijk is dat het chroom van het frame in een veel slechtere conditie verkeert dan dat van de onderdelen, dus wellicht is niet alles zo origineel als het lijkt. Achterwiel, derailleur, shifter en zadel zijn sowieso vervangen. De fiets is fijn licht (rond de 9 kilo) en heeft achter uitvaleinden van Le Simplex. Het kroonstuk van de voorvork ben ik nog niet eerder tegengekomen. De staande achtervork is prachtig dun.

Verder:
-Weinmann 'made in switzerland' remmen
-Titan stuurpen
-Pelissier plume voornaaf in Weinmann velg met butted spaken
-Stronglight competition crankstel
-TWF special course cups en holle trapas
-Lyotard pedalen
-Falco Italy balhoofdstel
-vleugelmoeren van Belgische makelij. Voor: Braune, achter: PVDB Vilvoorde.

Ben benieuwd of iemand informatie heeft over het merk Rapar of een vergelijkbare Belgische racefiets kent.. En of iemand het ontbrekende balhoofdplaatje heeft liggen ;)
Bijlagen
IMG_1247.JPG
IMG_1246.JPG
IMG_1244.JPG
IMG_1243.JPG
IMG_1241.JPG
Cyclissimo
Berichten: 594
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

Dan de eerste werkzaamheden, deconstructief onderzoek, zoals dat zo mooi heet in de restauratiewereld :-)
En voor het beeld alvast een wat periode correctere derailleur en shifter erop gezet.
Bijlagen
IMG_1253.JPG
IMG_1258.JPG
IMG_1256.JPG
IMG_1254.JPG
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 358
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door velofilie »

Als woonplaats van Rapar, duikt in mijn archieven Veurne op.
Vlakbij de Franse grens dus; is de buis metrisch?
Dropbox levert geen hit op https://www.dropbox.com/sh/0qjy8lot8jp3 ... swWIZa?lst


Groet, Wiel
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 673
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door marco verbaant »

Altijd toch een belevenis als je zo'n oude racefiets hebt kunnen "scoren". Onderzoek naar herkomst en onderdelen zijn leuke zoektochten, waarbij je toch ook elke keer weer iets nieuws leert, van iets ouds. Ik herken dit wel. Geniet van de reconstructie van deze leuke fiets. Ik blijf het volgen. Lugloos was voor die tijd best wel bijzonder. Pas veel later is bijvoorbeeld Peugeot er ooit mee verder gegaan. :D
m-gineering
Berichten: 1459
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door m-gineering »

Cyclissimo schreef: 23 sep 2020, 16.03 Dan de eerste werkzaamheden, deconstructief onderzoek, zoals dat zo mooi heet in de restauratiewereld :-)
En voor het beeld alvast een wat periode correctere derailleur en shifter erop gezet.
derailleur moet je nog even naar kijken ;)
Bijlagen
simplex.jpg
/Marten
Cyclissimo
Berichten: 594
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

velofilie schreef: 23 sep 2020, 16.25 Als woonplaats van Rapar, duikt in mijn archieven Veurne op.
Vlakbij de Franse grens dus; is de buis metrisch?
Dropbox levert geen hit op
Dank! Veurne zou goed kunnen kloppen met de UR in de tekst op het transfer. De buis is niet metrisch.

Welke dropbox levert geen hit?
Cyclissimo
Berichten: 594
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

m-gineering schreef: 23 sep 2020, 23.38 derailleur moet je nog even naar kijken ;)
Ha ha, zeker. De ketting loopt er zelfs nog niet doorheen :-)
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 673
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door marco verbaant »

m-gineering schreef: 23 sep 2020, 23.38
Cyclissimo schreef: 23 sep 2020, 16.03 Dan de eerste werkzaamheden, deconstructief onderzoek, zoals dat zo mooi heet in de restauratiewereld :-)
En voor het beeld alvast een wat periode correctere derailleur en shifter erop gezet.
derailleur moet je nog even naar kijken ;)
Afbeelding
Zelf ben ik momenteel bezig met de restauratie van een Eroba racefiets uit 1954. Die vergezeld ging van (o.a.) een Simplex Guy 543 achter derailleur. Welke volgens een vergelijkbaar principe werkt. Twee kabels, één zorgt voor schakelen, en de andere voor de kettingspanning. Standaard (zonder kabel) staat de ketting op het grootste kransje. Net andersom dan "normaal". Dit vanwege de veer (en bladveer) in de as. Bij sommige typen worden beide kabels afzonderlijk bediend door ieder een eigen commandeur. Een grote en een kleinere. Dat is een betere oplossing mijns inziens. Bij de Guy 543 echter maar door één commandeur. Op de liggende achtervork zit dan een "splitsing" voor beide kabels. In de praktijk werkt dit volgens mij (nog) niet ideaal. Beide (verschillende) veren zijn moeilijk op elkaar af te stemmen. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat sommige de kettingspanningskabel gewoon fixeerden. (De foto is even "geleend" van het internet.)
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 673
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door marco verbaant »

Cyclissimo schreef: 24 sep 2020, 11.39
m-gineering schreef: 23 sep 2020, 23.38 derailleur moet je nog even naar kijken ;)
Ha ha, zeker. De ketting loopt er zelfs nog niet doorheen :-)
Toch wel, alleen staat de boel wat "strak"... :D Het lijkt wel fout, eens.
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 358
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door velofilie »

Voor het zoeken naar balhoofdplaatjes of kopschilden zoals dat in Vlaanderen heet, maak ik vaak gebruik van de Franse Tonton Velo site.
Hier heeft ene Brigette honderden plaatjes vastgelegd, hoofdzakelijk Frans natuurlijk. Om het zoeken niet te lang te laten duren, is het alfabet opgedeeld in diverse pagina's.
Ik dacht dat ik dat adres (QRS in dit geval) gewoon kon plakken, maar de link werkte niet goed.
Nog eens proberen: https://www.dropbox.com/sh/0qjy8lot8jp3 ... swWIZa?lst
Plaats reactie