Rapar racefiets rond 1950
-
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Rapar racefiets rond 1950
Omdat ik nog niet genoeg projecten had (ehm...) heb ik er toch nog maar een bijgekocht. De fiets is autogeen gesoldeerd en daar had ik er nog geen van en kon de verleiding dus niet weerstaan
Het is gezien de onderdelen een vermoedelijk Belgische racefiets die ik rond 1950 schat, qua geometrie en afmontage. Helaas wel overgeschilderd, maar onder de lak zaten nog sporen van verchroomde pootjes en de originele witte lak met een gouden bies. Ook kwam er met heel voorzichtig schuren (korrel 1000) een gedeelte van een transfer naar voren waar nog duidelijk Rapar op te lezen is. Daar onder een paar letters EEN....UR...OORD Helaas is de lak voor de nieuwe lak grofjes opgeschuurd, waarbij veel verdwenen is. Het is nog even de vraag wat te doen, qua lak.
Wonderbaarlijk is dat het chroom van het frame in een veel slechtere conditie verkeert dan dat van de onderdelen, dus wellicht is niet alles zo origineel als het lijkt. Achterwiel, derailleur, shifter en zadel zijn sowieso vervangen. De fiets is fijn licht (rond de 9 kilo) en heeft achter uitvaleinden van Le Simplex. Het kroonstuk van de voorvork ben ik nog niet eerder tegengekomen. De staande achtervork is prachtig dun.
Verder:
-Weinmann 'made in switzerland' remmen
-Titan stuurpen
-Pelissier plume voornaaf in Weinmann velg met butted spaken
-Stronglight competition crankstel
-TWF special course cups en holle trapas
-Lyotard pedalen
-Falco Italy balhoofdstel
-vleugelmoeren van Belgische makelij. Voor: Braune, achter: PVDB Vilvoorde.
Ben benieuwd of iemand informatie heeft over het merk Rapar of een vergelijkbare Belgische racefiets kent.. En of iemand het ontbrekende balhoofdplaatje heeft liggen
Het is gezien de onderdelen een vermoedelijk Belgische racefiets die ik rond 1950 schat, qua geometrie en afmontage. Helaas wel overgeschilderd, maar onder de lak zaten nog sporen van verchroomde pootjes en de originele witte lak met een gouden bies. Ook kwam er met heel voorzichtig schuren (korrel 1000) een gedeelte van een transfer naar voren waar nog duidelijk Rapar op te lezen is. Daar onder een paar letters EEN....UR...OORD Helaas is de lak voor de nieuwe lak grofjes opgeschuurd, waarbij veel verdwenen is. Het is nog even de vraag wat te doen, qua lak.
Wonderbaarlijk is dat het chroom van het frame in een veel slechtere conditie verkeert dan dat van de onderdelen, dus wellicht is niet alles zo origineel als het lijkt. Achterwiel, derailleur, shifter en zadel zijn sowieso vervangen. De fiets is fijn licht (rond de 9 kilo) en heeft achter uitvaleinden van Le Simplex. Het kroonstuk van de voorvork ben ik nog niet eerder tegengekomen. De staande achtervork is prachtig dun.
Verder:
-Weinmann 'made in switzerland' remmen
-Titan stuurpen
-Pelissier plume voornaaf in Weinmann velg met butted spaken
-Stronglight competition crankstel
-TWF special course cups en holle trapas
-Lyotard pedalen
-Falco Italy balhoofdstel
-vleugelmoeren van Belgische makelij. Voor: Braune, achter: PVDB Vilvoorde.
Ben benieuwd of iemand informatie heeft over het merk Rapar of een vergelijkbare Belgische racefiets kent.. En of iemand het ontbrekende balhoofdplaatje heeft liggen
-
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Rapar racefiets rond 1950
Dan de eerste werkzaamheden, deconstructief onderzoek, zoals dat zo mooi heet in de restauratiewereld
En voor het beeld alvast een wat periode correctere derailleur en shifter erop gezet.
En voor het beeld alvast een wat periode correctere derailleur en shifter erop gezet.
Re: Rapar racefiets rond 1950
Als woonplaats van Rapar, duikt in mijn archieven Veurne op.
Vlakbij de Franse grens dus; is de buis metrisch?
Dropbox levert geen hit op https://www.dropbox.com/sh/0qjy8lot8jp3 ... swWIZa?lst
Groet, Wiel
Vlakbij de Franse grens dus; is de buis metrisch?
Dropbox levert geen hit op https://www.dropbox.com/sh/0qjy8lot8jp3 ... swWIZa?lst
Groet, Wiel
- marco verbaant
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Rapar racefiets rond 1950
Altijd toch een belevenis als je zo'n oude racefiets hebt kunnen "scoren". Onderzoek naar herkomst en onderdelen zijn leuke zoektochten, waarbij je toch ook elke keer weer iets nieuws leert, van iets ouds. Ik herken dit wel. Geniet van de reconstructie van deze leuke fiets. Ik blijf het volgen. Lugloos was voor die tijd best wel bijzonder. Pas veel later is bijvoorbeeld Peugeot er ooit mee verder gegaan.
-
- Berichten: 1459
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Rapar racefiets rond 1950
derailleur moet je nog even naar kijkenCyclissimo schreef: ↑23 sep 2020, 16.03 Dan de eerste werkzaamheden, deconstructief onderzoek, zoals dat zo mooi heet in de restauratiewereld
En voor het beeld alvast een wat periode correctere derailleur en shifter erop gezet.
/Marten
-
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Rapar racefiets rond 1950
Dank! Veurne zou goed kunnen kloppen met de UR in de tekst op het transfer. De buis is niet metrisch.
Welke dropbox levert geen hit?
-
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Rapar racefiets rond 1950
Ha ha, zeker. De ketting loopt er zelfs nog niet doorheen
- marco verbaant
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Rapar racefiets rond 1950
m-gineering schreef: ↑23 sep 2020, 23.38derailleur moet je nog even naar kijkenCyclissimo schreef: ↑23 sep 2020, 16.03 Dan de eerste werkzaamheden, deconstructief onderzoek, zoals dat zo mooi heet in de restauratiewereld
En voor het beeld alvast een wat periode correctere derailleur en shifter erop gezet.
Zelf ben ik momenteel bezig met de restauratie van een Eroba racefiets uit 1954. Die vergezeld ging van (o.a.) een Simplex Guy 543 achter derailleur. Welke volgens een vergelijkbaar principe werkt. Twee kabels, één zorgt voor schakelen, en de andere voor de kettingspanning. Standaard (zonder kabel) staat de ketting op het grootste kransje. Net andersom dan "normaal". Dit vanwege de veer (en bladveer) in de as. Bij sommige typen worden beide kabels afzonderlijk bediend door ieder een eigen commandeur. Een grote en een kleinere. Dat is een betere oplossing mijns inziens. Bij de Guy 543 echter maar door één commandeur. Op de liggende achtervork zit dan een "splitsing" voor beide kabels. In de praktijk werkt dit volgens mij (nog) niet ideaal. Beide (verschillende) veren zijn moeilijk op elkaar af te stemmen. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat sommige de kettingspanningskabel gewoon fixeerden. (De foto is even "geleend" van het internet.)
- marco verbaant
- Berichten: 673
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Rapar racefiets rond 1950
Toch wel, alleen staat de boel wat "strak"... Het lijkt wel fout, eens.
Re: Rapar racefiets rond 1950
Voor het zoeken naar balhoofdplaatjes of kopschilden zoals dat in Vlaanderen heet, maak ik vaak gebruik van de Franse Tonton Velo site.
Hier heeft ene Brigette honderden plaatjes vastgelegd, hoofdzakelijk Frans natuurlijk. Om het zoeken niet te lang te laten duren, is het alfabet opgedeeld in diverse pagina's.
Ik dacht dat ik dat adres (QRS in dit geval) gewoon kon plakken, maar de link werkte niet goed.
Nog eens proberen: https://www.dropbox.com/sh/0qjy8lot8jp3 ... swWIZa?lst
Hier heeft ene Brigette honderden plaatjes vastgelegd, hoofdzakelijk Frans natuurlijk. Om het zoeken niet te lang te laten duren, is het alfabet opgedeeld in diverse pagina's.
Ik dacht dat ik dat adres (QRS in dit geval) gewoon kon plakken, maar de link werkte niet goed.
Nog eens proberen: https://www.dropbox.com/sh/0qjy8lot8jp3 ... swWIZa?lst