Verhard leer Ideale racezadel

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
itcbouwman
Berichten: 12
Lid geworden op: 5 nov 2015, 20.09

Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door itcbouwman »

Geachten,
Ik kocht dit zadel op Koningsdag voor weinig maar het is verhard, alleen de randen zijn nog iets soepel.
Hoe kan ik het verzachten? Het leer ziet er redelijk uit.
Mvg. René
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door peter1986 »

koevoetolie beste man, trekt er in als een malle, paar keer herhalen tot het leder terug soepeler wordt.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 673
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door marco verbaant »

Eerst maar eens een paar nachtjes in een emmer met water. Daarna bewerken met ledervet. Hier een serie van vier zadels die het allemaal aldus ondergaan hebben. Moet gezegd dat het ene zadel het "idealer" ondergaat dan het andere.
Bijlagen
thumbnail_20211217_171659.jpg
itcbouwman
Berichten: 12
Lid geworden op: 5 nov 2015, 20.09

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door itcbouwman »

Geachte heren,

@Peter, olieën aan de boven en onderkant?

@Marco, waarom verkiest u vet boven olie?

Mvg. René
m-gineering
Berichten: 1459
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door m-gineering »

itcbouwman schreef: 1 mei 2023, 01.25 Geachte heren,

@Peter, olieën aan de boven en onderkant?

@Marco, waarom verkiest u vet boven olie?

Mvg. René
Olie maakt het leer veel te slap, het verliest dan zijn vorm.

Wat je ook tegen komt: geen emmer water maar zo min mogelijk water in een plastic zak. Dan drogen met opgepropte kranten om de vorm te bewaren/terug te krijgen. Dan zadelvet/bijenwas aanbrengen en voorzichtich infohnen
/Marten
Bandenplakker
Berichten: 528
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door Bandenplakker »

Bij het onvolprezen BBC-programma 'The Repair Shop' gebruikt (mijn favoriet) Suzie Fletcher vaak "Saddle soap".
In Nederland heet het -hoe verrassend- zadelzeep.

Dirk
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 673
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door marco verbaant »

Sowieso na deze hersteloperaties moet het zadel opnieuw worden ingereden. Dat kan soms tot een paar honderd kilometer duren. Opspannen met kleine beetjes slechts. En dan heb je een zadel wat er weer eeuwen tegenkan. In vroeger tijden deden zelfs profrenners soms een rennersloopbaan lang met een en hetzelfde zadel. Elk jaar bij een nieuwe fiets verhuisde dat zadel mee. Tegenwoordig pijnigt men zichzelf met tekens nieuwe car(b)(t)on planken. :D
m-gineering
Berichten: 1459
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 1 mei 2023, 12.18 Tegenwoordig pijnigt men zichzelf met tekens nieuwe car(b)(t)on planken. :D
Moet je gewoon harder trappen, die dingen zijn prima als je ze gebruikt op de manier zoals ze bedoeld zijn, en je moet antuurlijk wel de voor jou goede uitzoeken.

Moderne lenen zadels is een ander dingetje, veel zijn direct ingereden, en een paar honderd kilometer later doorgezakt
/Marten
Steelframes
Berichten: 176
Lid geworden op: 23 apr 2016, 23.22

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door Steelframes »

marco verbaant schreef: 30 apr 2023, 11.33 Eerst maar eens een paar nachtjes in een emmer met water. Daarna bewerken met ledervet. Hier een serie van vier zadels die het allemaal aldus ondergaan hebben. Moet gezegd dat het ene zadel het "idealer" ondergaat dan het andere.
Marco....leren zadels laten weken in een emmer water🤔.
Wat is de achterliggende gedachte? Nat leer gaat lubberen en bij snelle droging verharden en/of scheurtjes vertonen.
Ik heb bijna 40 jaar in het leer op de motor gereden. Laarsen, handschoenen, mijn broek en jas altijd in ledervet gezet.
Mijn racefietszadels maak ik schoon met een beetje groene zeep op een vochtig doekje.
Daarna beetje in smeren met ledervet (zadelvet bij de horseshop). Suède zadels hoogstens een beetje boven stoom opborstelen.
Voor alle duidelijkheid; het overtollige vet wat evt. nog aanwezig is aan de oppervlakte met een doek afnemen..
Net wat je al vermelde; je kan jaren met een goed onderhouden leren zadel doen.
Mijn Brooks en Rolls zadels verhuizen altijd mee!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 673
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door marco verbaant »

Steelframes schreef: 12 mei 2023, 20.03 Marco....leren zadels laten weken in een emmer water🤔.
Wat is de achterliggende gedachte? Nat leer gaat lubberen en bij snelle droging verharden en/of scheurtjes vertonen.
Ik heb bijna 40 jaar in het leer op de motor gereden. Laarsen, handschoenen, mijn broek en jas altijd in ledervet gezet.
Mijn racefietszadels maak ik schoon met een beetje groene zeep op een vochtig doekje.
Daarna beetje in smeren met ledervet (zadelvet bij de horseshop). Suède zadels hoogstens een beetje boven stoom opborstelen.
Voor alle duidelijkheid; het overtollige vet wat evt. nog aanwezig is aan de oppervlakte met een doek afnemen..
Net wat je al vermelde; je kan jaren met een goed onderhouden leren zadel doen.
Mijn Brooks en Rolls zadels verhuizen altijd mee!
Tja... een werkelijk verhard zadel ga je alleen met olie en/of vet niet op gang helpen, is mijn ervaring. Even een opstart met water heeft bij mij (en meer dan eens) gewerkt. En daarna meteen goed en veelvuldig bewerken met ledervet.
Plaats reactie