Transportfiets onbekend merk.

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Fotomaan

Transportfiets onbekend merk.

Bericht door Fotomaan »

Ik heb vandaag de halve dag in de trein gezeten om een transportfiets op te halen in Steenwijk.
De eigenaar vertelde dat de fiets 30 jaar naast een Magirus-Deutz in een verwarmde schuur heeft gestaan.
Van vader geweest, geen afstand van willen doen, wat ouder geworden en uiteindelijk toch maar verkocht aan iemand die er al jaren in geïnteresseerd was. Die vond het toch te veel werk en uiteindelijk bij mij terecht gekomen.
Het merk is niet bekend maar de originele staat wél.
Niet verpest dus. Het kettingscherm 'model pistool' is van Roelewiel maar waarschijnlijk later toegevoegd.

Een van de twee cranks is los geweest want ze staan niet helemaal in lijn maar het ziet er uit als origineel.
Het is een fiets die ooit belijnd is wat voor een transportfiets vrij zeldzaam is. Er zit een Husqvarna achternaaf in die ook niet zo vaak voorkomt en het bagagerek lijkt op een Roelewiel en is dat waarschijnlijk ook maar het is anders uitgevoerd dan de meeste. Het is minder zwaar, minder sterk en net een maatje kleiner.
De voornaaf is een veel voorkomende Britisch Hub, transport nr.1 met een klemmetje om het oliegaatje dicht te houden.
De Bosch dynamo lijkt me ook later toegevoegd.
De rubbers van de rechterpedaal zijn weg maar het is wel de originele. Die worden gereviseerd.

Het framenummer moet ik nog zoeken. Gaat morgenochtend gebeuren en dan maak ik meteen een paar betere foto's.
Het is een hoog frame voor een transportfiets.
Het zadel is een toermodel van Knoop.
De spekbanden of wat er van over was zaten er nog op. De voorband was hard als hout en moest er afgebroken worden.
Omdat ik van Onna naar het station in Steenwijk moest fietsen heb ik een band voor het voorwiel meegenomen.
De achterband heeft het vier kilometer uitgehouden en houdt nog steeds lucht maar echt licht fietsen deed het niet :?
Morgen gaat ie uit elkaar. Kijken wat er van binnen gebeurd is.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
$(KGrHqRHJFMFD5tyT!ojBRDQzh2RpQ~~60_85.JPG
$(KGrHqRHJFMFD5tyT!ojBRDQzh2RpQ~~60_85.JPG (90.95 KiB) 8860 keer bekeken
$(KGrHqN,!ikFE!HTPI4rBRDQzSUSWg~~60_85.JPG
$(KGrHqN,!ikFE!HTPI4rBRDQzSUSWg~~60_85.JPG (88.7 KiB) 8860 keer bekeken
$(KGrHqJHJEsFDyVBDJBvBRDQz(p1G!~~60_85.JPG
$(KGrHqJHJEsFDyVBDJBvBRDQz(p1G!~~60_85.JPG (86.63 KiB) 8861 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fongers

Re: Transportfiets onbekend merk.

Bericht door fongers »

Ik weet niet maar ik vind het een cool ding 8-) Hij lijkt me ook erg vroeg.. Jaren '20 zou ik niet raar vinden. Hij heeft wat die fiets. Goede banden erom en karren! haha

Groetjes Mark
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Mark,

Ja, dat vond ik nou ook! :P
Eigenlijk had ik mezelf verboden om nog meer fietsen te kopen na de Fongers maar deze was gewoon te leuk om te laten staan.
Het lijkt mij inderdaad ook een wat oudere fiets maar ik heb nog geen idee wat de leeftijd is.
Wanneer is Husqvarna begonnen met het produceren van de NOVO naven? Het is in't ieder geval een brede naaf. Ik heb er al eerder een gemonteerd in een Gazelle omdat ik weet dat die ze monteerde en toen heb ik meteen geleerd dat er twee modellen NOVO naven zijn. Een smalle en een brede.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
fietser

Bericht door fietser »

Ik ben het ook helemaal met Mark eens, dat lijkt een interessante en waarschijnlijk ook echt oude transportfiets. Ben wel bang dat het merk niet meer te achterhalen zal zijn, dat is met transportfietsen altijd wel een probleem en als 't een vooroorlogse is nog meer.

Een Husqvarna-naaf ben ik bij nog geen enkele vooroorlogse Nederlandse fiets tegengekomen. De naaf zal waarschijnlijk al een hele tijd langer geproduceerd zijn maar niet in Nederland toegepast.

Morgen zien we meer, ben benieuwd.

'
reneke

Bericht door reneke »

Ik ken die verkoper, heb er in augustus ook een vooroorlogse fiets met metalen jasbeschermers gekocht. Merk nog onbekend. Was helemaal roestig, heb alles met een roestborstel behandeld, daarna met staalwol nagegaan en in de kachelpoets en Owatrol gezet. Dit gaf een prima resultaat. Komend jaar doe ik één of enkele ritten bij de oude fiets met dit ding.
Groeten en ik stap maar weer eens op(mijn fiets).
Ad transportfiets

Bericht door Ad transportfiets »

Het klopt inderdaad dat er 2 soorten novo naven zijn , de gewone en voor de transportfiets volgens
mijn novo werkplaats folder ,en die is van 1939

Groet Ad
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Ad,

Die folder brengt enig licht in de zaak.
Is het mogelijk dat het niet de eerste werkplaatsfolder is?
Dat de naven al eerder geproduceerd werden?
Ik zal morgen eens kijken of ze een jaartal of iets anders ingeslagen hebben op de naaf of onderdelen er van.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Als dit een Husqvarna is worden ze al heel lang gemaakt.
Bijlagen
Husqvarna 2.tiff
Husqvarna 2.tiff (236.22 KiB) 8817 keer bekeken
J Zuiderwijk

Bericht door J Zuiderwijk »

Altijd leuk om zo'n tijdscapsule te zien voor restauratie. Dat bagagerek lijkt hetzelfde type als die van mij http://3.bp.blogspot.com/-Sd1Gc8-QROE/U ... G_5975.JPG). De rest van de fiets zitten duidelijk verschillen (grotere afstand boven stangen van het frame, maar 1 beugel voor achterspatbord).
Ad transportfiets

Bericht door Ad transportfiets »

Charles
Zit er ook een oliepotje op?
Ik heb nog een novo naafhuls(helaas alleen de huls en de drijfkop) uit ,47 en daar zat toen dus al geen oliepotje meer op?
Groet Ad
Plaats reactie