JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Durabo88
Berichten: 2591
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door Durabo88 »

Ik kan het derailleurpad op de foto nog niet goed zien. Heb je nog een foto waarop te zien is in hoeverre deze is doorgezet?
Sportief fietsend!
remurk
Berichten: 385
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door remurk »

Op de JOCO Ronde van Nederland uit begin jaren '50 (die ik heb gehad) zat een 3 versnellings Simplex "Tour de France" derailleur, zoals oa beschreven staat in het boek "The Dancing Chain" van Frank Berto op pag 156. Bijzonder aan deze derailleur is dat de ketting, op een heel andere manier door de derailleur loopt dan bij de huidige derailleurs. De ketting loopt namelijk eerst over het wieltje aan de vaste derailleurarm en loopt dan over het 2e wieltje aan de bovenzijde van de derailleur; de ketting wordt door dat 2e wieltje op spanning gehouden; het beweegbare derailleurarmpje drukt de ketting naar voren. Doordat de ketting op die manier strak tegen het kettingkransje loopt, schakelt deze derailleur uitstekend.
P1010659.jpg
BRO21062014_00000.jpg
Gronam2
Berichten: 144
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door Gronam2 »

Dat is een hele leuke fiets Jan. Inmiddels heb ik al aardig wat Joco's langs zien komen en de enorme variatie in onderdelen zou ik best bovengemiddeld durven noemen. De Simplex zoals Remurk noemt, zit in ieder geval op mijn Ronde van Europa uit 1957.
remurk
Berichten: 385
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door remurk »

Joco gebruikte bij de afmontage de onderdelen die de klant wilde, maar hij gebruikte soms onderdelen die hij voorhanden had. Ik heb een JOCO Ronde van Europa sportfiets uit de jaren 50 met een Huret "Louison Bobet" 5 vit derailleur die een 2 kabelbediening heeft en daarom heeft het frame ook aangesoldeerde, dubbele kabeloogjes. De Huret "Louison Bobet" was eigen een typische racederailleur, maar is om mij onbekende redenen destijds toch op een JOCO sportfiets gemonteerd.
Woldman
Berichten: 194
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door Woldman »

Dag heren,

Dank voor jullie reacties.
De situatie bij mijn fiets is exact hetzelfde als op de foto van Remurk. Ook met derailleurkabel langs de staande achtervork geleid.
Zo’n Simplex Tour de France zoek ik dus.

Vriendelijke groet,
Jan
IMG_1784.jpeg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door non-fixie »

remurk schreef: 5 mei 2024, 10.24 (...) het boek "The Dancing Chain" van Frank Berto (...)
Voor wie dit boek niet kent: het is hét standaardwerk over derailleurs, en voor wie geïnteresseerd is in derailleurfietsen een must-have. Lekker nerdy en daarmee ook een van mijn favoriete fietsboeken. Helaas niet in druk momenteel, en voor tweedehands exemplaren worden soms absurde prijzen gevraagd, maar met een beetje geluk kun je er wel een vinden voor een soort van redelijke prijs, d.w.z. onder de €100.

Afbeelding
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door non-fixie »

En nu we toch bezig zijn: een andere waardevolle (en leuke) bron van informatie over derailleurs is de website van verzamelaar Michael Sweatman, Disraeli Gears.

https://www.disraeligears.co.uk

Afbeelding
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 356
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door velofilie »

Ook de 1950 Fonteyn pdf geeft een uitgebreide beschrijving van de Simplex derailleurs.
https://www.velofilie.nl/01

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door non-fixie »

velofilie schreef: 5 mei 2024, 20.55 Ook de 1950 Fonteyn pdf geeft een uitgebreide beschrijving van de Simplex derailleurs.
https://www.velofilie.nl/01

Groet, Wiel
Wát een mooie collectie documentatie. Dank je voor het delen!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JOCO Ronde van Nederland 50er jaren?

Bericht door marco verbaant »

remurk schreef: 5 mei 2024, 12.47 Joco gebruikte bij de afmontage de onderdelen die de klant wilde, maar hij gebruikte soms onderdelen die hij voorhanden had. Ik heb een JOCO Ronde van Europa sportfiets uit de jaren 50 met een Huret "Louison Bobet" 5 vit derailleur die een 2 kabelbediening heeft en daarom heeft het frame ook aangesoldeerde, dubbele kabeloogjes. De Huret "Louison Bobet" was eigen een typische racederailleur, maar is om mij onbekende redenen destijds toch op een JOCO sportfiets gemonteerd.
Ja, dat type derailleur ken ik ook, min of meer vergelijkbaar met de Simplex 543. Welke laatste voor mij een openbaring was, en erg leuk om weer perfect af te stellen. Die van Huret had een andere dubbele versteller (bijgaand "geleende" afbeelding) met twee onafhankelijke kabels en dat is eigenlijk nog mooier/beter dan de genoemde 543. De Disraeli sire ken ik goed, het boekje dan weer niet.
Bijlagen
huret-bobet4s.jpg
huret-bobet4s.jpg (9.26 KiB) 85 keer bekeken
Plaats reactie