Hallo,
Ik heb vorig jaar bij een van onze ijscofietsen het achetrwiel vervangen door een ander achterwiel dat ik uit een soortgelijke (Apollo) bakfiets heb gehaald. Dit jaar merkten we dat het achetrwiel soms blokkeert als je achteruit rijdt.
Ik heb de trommelrem van het achterwiel gedemonteerd. Het probleem blijkt te zijn dat een van de konussen (aan de kant waar het "deksel" van de rem zit met de remschoenen) mee kon draaien met de as. As het wiel achteruit draaide, draaide de konus zich vaster op de lagers, met als resultaat de blokkade.
De huidige constructie van dat deel van de trommelrem zie je op het plaatje. Op de konus komt eerst het "deksel" van de trommelrem. De konus steekt dan een paar mm boven het deksel uit. Dan komt er een afstandsring die los om de konus past. Dan een borgring met een uitstulping die de ring vastzet in de groep die in de as zit. Tenslotte de moer.
Een probleem dat ik vond was dat de uitstulping van de borgring was afgesleten, waardoor hij mee kon draaien. Dat heb ik opgelost en nu lijkt de konus veel beter vast te kunnen worden gedraaid.
Is dit de goede constructie? De afstandsring lijkt me namelijk niet origineel. Maar zonder afstandsring kan het "deksel" een mm of 2 bewegen langs de as zodat hij wat los zit.
Vastzetten konus in trommelrem van bakfiets
Vastzetten konus in trommelrem van bakfiets
- Bijlagen
-
- as.jpg (40.98 KiB) 5342 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Vastzetten konus in trommelrem van bakfiets
Zo op het eerste oog lijkt me het correct zo. Afstandsringen zijn ook belangrijk om te voorkomen dat de het wiel de achtervork raakt op de plek waar de spaken door de spaakflens naar buiten komen. De ruimte daartussen en de achtervork is vaak niet zo groot.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Vastzetten konus in trommelrem van bakfiets
De achtervork komt nog bovenop de moer. Ik heb even een tekening bijgevoegd waar de rest van de constructie ook op staat.
- Bijlagen
-
- as.jpg (45.93 KiB) 5337 keer bekeken