Deel-restauratie Fongers HTS Toer-sportrijwiel uit 1956

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
JasperA

Deel-restauratie Fongers HTS Toer-sportrijwiel uit 1956

Bericht door JasperA »

Deze 'forumpost' zal ik gebruiken voor de deel-restauratie van dit Fongers HTS Toer-sportrijwiel uit 1956.

Doel is om de fiets weer in technische top staat te krijgen zodat er weer met veel plezier op gefietst kan worden!

Optisch zal ik alleen wat poetswerk verrichten. Ik plan om de deel-restauratie uit te voeren met de opgedane kennis in de 'basiscursus sleutelen' die wordt gegeven vanuit de vereniging.

Mocht je meedraaien in de cursus en aanvullingen hebben schroom dan niet deze te melden! Ik zal bijvoorbeeld eerst eens achter een wit laken aan. Een toeclip riempje om de trappers te verwijderen zal ik vanwege de gebroken trapas nog niet nodig hebben... :idea:

Overigens zijn ook de aanvullingen van anderen uiteraard meer dan welkom! :D

Wat ik inmiddels kan vertellen over de fiets is:
1. Het betreft een Fongers Toer-sportrijwiel uit 1956
2. Het model van de fiets is HTS
3. Het Framenummer is T895
4. De trapas is gebroken maar cranks en pedalen zijn nog aanwezig
5. Hier en daar is de lak al wel wat met verf bijgewerkt maar gelukkig minimaal
6. De voorvork heeft een opdonder gehad en zal moeten worden rechtgebogen
7. Originele Fongers koplamp en dynamo
8. Origineel Fongers zadel
9. Originele Fongers voornaaf
10. De fiets heeft een prachtige kleur (weet iemand de naam?)
11. Torpedo dreigang achternaaf
12. Maat van de wielen is 26 inch
13. Framemaat (cc, ct) is 58 cm (moet ik nog even nameten)
14. Het Fongers achterlicht ontbreekt maar inmiddels heb ik al een vervanger

En dan nu de foto's! :mrgreen:
Bijlagen
Fongers HTS Toer-sportrijwiel uit 1956
Photo 23-02-14 09 39 29 (1).jpg (483.23 KiB) 7039 keer bekeken
Fongers HTS Toer-sportrijwiel uit 1956; Trapas is afgebroken
Fongers HTS Toer-sportrijwiel uit 1956; Trapas is afgebroken
Photo 23-02-14 09 39 37 (1).jpg (434.53 KiB) 7039 keer bekeken
De dynamo en de koplamp zijn nog origineel en van Fongers
De dynamo en de koplamp zijn nog origineel en van Fongers
Photo 23-02-14 09 39 47 (1).jpg (395.21 KiB) 7039 keer bekeken
Naadloze stalen buizen
Naadloze stalen buizen
Photo 23-02-14 09 40 05 (1).jpg (213.96 KiB) 7039 keer bekeken
Torpedo dreigang naaf van Fichtel & Sachs
Torpedo dreigang naaf van Fichtel & Sachs
Photo 23-02-14 09 40 21 (1).jpg (271.46 KiB) 7039 keer bekeken
Mooi doorleeft Fongers zadel
Photo 23-02-14 09 40 34 (1).jpg (435.13 KiB) 7039 keer bekeken
Photo 23-02-14 09 40 43 (1).jpg (366.18 KiB) 7039 keer bekeken
Framenummer T895
Framenummer T895
Photo 23-02-14 09 40 51 (1).jpg (242 KiB) 7039 keer bekeken
Model HTS
Model HTS
Photo 23-02-14 09 40 57 (1).jpg (257.34 KiB) 7039 keer bekeken
Daar waar de verf afgesprongen is, is de voorvork verbogen. In het verleden is dit enigszins bijgewerkt.
Daar waar de verf afgesprongen is, is de voorvork verbogen. In het verleden is dit enigszins bijgewerkt.
Photo 23-02-14 09 41 05 (1).jpg (230.48 KiB) 7039 keer bekeken
Fongers voornaaf
Fongers voornaaf
Photo 23-02-14 09 41 40 (1).jpg (278.96 KiB) 7039 keer bekeken
Transfer zitbuis
Transfer zitbuis
Photo 23-02-14 09 41 49 (1).jpg (238.54 KiB) 7039 keer bekeken
Achterspatbord met Fongers transfer en zwarte kring waar het originele Fongers achterlicht heeft gezeten (hier heb ik reeds een vervanger voor)
Achterspatbord met Fongers transfer en zwarte kring waar het originele Fongers achterlicht heeft gezeten (hier heb ik reeds een vervanger voor)
Photo 23-02-14 09 42 00 (1).jpg (310.73 KiB) 7039 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88

Re: Deel-restauratie Fongers HTS Toer-sportrijwiel uit 1956

Bericht door Durabo88 »

Beste Jasper,

Ik doe niet mee aan de cursus, maar toch heb ik wat aanvullingen.

De Torpedo Dreigang naaf is een Modell 55 met terugtraprem. We kunnen 'm samen wel eens uit elkaar halen, schoonmaken en op de juiste manier smeren (en evt. vervangen wat versleten is).

De trapas is toch niet zoals ik eerst dacht een BSA, maar een standaard Fongers as (Thompson systeem). Die had je dacht ik nog wel liggen?

De witte banden met reflex verdienen vervangers zonder reflectie of wat ik erg mooi vind op een sportfiets, banden met gumwall zonder reflectie.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
JasperA

Bericht door JasperA »

Dank voor de aanvullingen! Ik houd je graag aan het aanbod ten aanzien van de Torpedo naaf!

De volgende cursusdag van 8 maart 2014 (waarbij we volgens mij ook een naaf uit en weer in elkaar gaan zetten) moet ik helaas missen dus op deze manier kan ik dat mooi compenseren.

Voor wat betreft de banden ben ik het met je eens, ik zal ze op mijn 'zoekt-en-gij-zult-vinden'-radar zetten in ieder geval. Ik verwacht de meeste kans te hebben ze te vinden op een andere fiets uit de jaren 50.

Een Fongers as heb ik inderdaad nog liggen dus dat gaat helemaal goed komen!

Met een beetje geluk blijft straks alleen nog over; het richten van het voorvork en het kaarsrecht uitlijnen van de fiets. We gaan het allemaal weer meemaken!
Laatst gewijzigd door JasperA op 23 mar 2014, 00.29, 1 keer totaal gewijzigd.
maartenB

Bericht door maartenB »

Leuke fiets Jasper!
Uitdagend is natuurlijk ook nog het kettingkastdoek.
Heb je dat nog ergens, of moet je een bestaand doek spuiten?

Ik zou nog ergens een NOS (zwarte) 26 inch kettingkast met haakjessluiting moeten hebben. Mocht je het nodig hebben. Maar misschien zijn kasten uit deze bouwjaren in kleur ook nog wel te vinden, weet ik niet.

Nog een vraag: Fongers was toch importeur van Sturmey Archer? Hebben ze echt Torpedo naven in hun fietsen gezet, terwijl diezelfde naaf er ook van SA was?

Succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
JasperA

Bericht door JasperA »

Dank Maarten! Ik vind de overall uitstraling van de fiets ook erg mooi!

De torpedo naaf is inderdaad een interessant vraagstuk. Ik zou het je niet kunnen vertellen in ieder geval.

In de beschikbare digitale documenten op de documentatiebank uit de jaren 50 (helaas was er niet eentje uit 1956) staat ook overal een Sturmey Archer naaf bij...

Het 26 inch lakdoek zal ik waarschijnlijk (na eerst goed te hebben gezocht) moeten opzoeken en dan spuiten.

We gaan er hoe dan ook weer een topper van proberen te maken!
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Jasper en Maarten,

Fongers mag dan wel de importeur van SA zijn geweest, maar we hebben het wel over de tijd dat de TCW naaf er kwam. Als we in de reparatiearchieven van Fongers (tussen 1951 en 1959) er op naslaan, dan zien we dat de TCW naaf (Three speed Coaster brake Wide ratio) soms hele bladzijden inneemt (teruggestuurd vanuit allerlei uithoeken van het land). Ergo het was een probleemnaaf. Dat verklaart waarschijnlijk de overstap op F&S naven voor wat betreft versnellingen i.c.m. terugtraprem.

De meeste naven zonder terugtraprem die gemonteerd werden waren vroeger van SA, omdat ze goedkoper waren (met vroeger bedoel ik vóór de jaren 1990). Of omdat ze met trommelrem niet door concurrent F&S gemaakt werden. Dit veranderde in de jaren 1990, toen begon de concurrentiestrijd met ook de nieuwe speler in versnellingsnaven Shimano. Shimano is hier als winnaar uit gekomen, maar ook nu begint er volgens mij weer het één en ander te verschuiven. SRAM (het nieuwe F&S) naven zie je vaak en Sturmey Archer is steeds vaker op bakfietsen te zien.

Wat helemaal bijzonder is, is wanneer je een Nederlandse sportfiets vindt met de F&S Torpedo Dreigang Modell 55 vrijloopnaaf. Dit moet dus een speciaal verzoek van de klant zijn geweest. Ik heb twee zulke fietsen ooit mogen vinden, namelijk een Durabo en Eroba, beide uit 1959.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
JasperA

Bericht door JasperA »

De eerste ´iteratie´ van deze deel-restauratie is een feit!

Uitgevoerde activiteiten zijn:
1. Schouwen (zie eerste post)
2. Demonteren
3. Schoonmaken, verfraaien en conserveren van de verschillende onderdelen en materialen
4. Vervangen of repareren kapotte/ontbrekende onderdelen
5. Richten
6. Assembleren

1. Schouwen
Het schouwen van de fiets kan aan de hand van een lijst die ik heb gekregen bij de basis cursus sleutelen. Omdat ik dit al deels had uitgevoerd (en in de eerste post van deze draad heb beschreven) zal ik hier niet verder over uitweiden.

2. Demonteren
Bij het demonteren van de fiets heb ik tijdens de cursus geleerd dat het handig is om dit in een bepaalde volgorde te doen. Ook de tip om de bakjes te bewaren wanneer je eten hebt gehaald bij de Chinees was een hele goeie! Een oud wit laken om bij de demontage even op de grond te leggen had ik helaas niet voorhanden.

Helaas had ik de meest handige volgorde voor demontage niet opgeschreven ( :oops: ) maar volgens mij is het slim om te beginnen met de zadelpen waar je het zadel nog even op laat zitten. Ook het stuur kun je het beste verwijderen met het voorwiel nog in de voorvork.
Eerst zadelpen verwijderen met zadel er nog aan...
Eerst zadelpen verwijderen met zadel er nog aan...
IMG_0846.JPG (132.23 KiB) 6910 keer bekeken
Een goede tip is ook om de stuurbout nadat je deze een halve centimeter omhoog hebt gedraaid even een tikje te geven met een (houten) hamer zodat de expandeer bout los komt en je het stuur kunt verwijderen.

Omdat deze fiets een gebroken trapas had ben ik begonnen met het leeghalen van de trapaslug waar nog wat kogeltjes waren achtergebleven.
De nog overgebleven kogellagers
De nog overgebleven kogellagers
IMG_0835.JPG (103.43 KiB) 6910 keer bekeken
De bakjes van de Chinees komen goed van pas...
De bakjes van de Chinees komen goed van pas...
IMG_0837.JPG (79.2 KiB) 6910 keer bekeken
Het controleren van de grootte van de kogellagers kun je doen met een schuifmaat.
Het controleren van de grootte van de kogellagers kun je doen met een schuifmaat.
IMG_0840.JPG (55.51 KiB) 6910 keer bekeken
Door te checken of de kogellagers die je op reserve hebt vervolgens ook tussen de schuifmaat passen weet je of je de juiste maat te pakken hebt.
Door te checken of de kogellagers die je op reserve hebt vervolgens ook tussen de schuifmaat passen weet je of je de juiste maat te pakken hebt.
IMG_0841.JPG (71.1 KiB) 6910 keer bekeken
De vorige eigenaar had de fiets zelf al eens onder handen gehad en gelukkig goed gesmeerd weer in elkaar gezet waardoor de verdere demontage voorspoedig verliep!
De fiets was op sommige plekken aardig bedekt met een laag vuil en vettigheid.
De fiets was op sommige plekken aardig bedekt met een laag vuil en vettigheid.
IMG_0884.JPG (236.91 KiB) 6910 keer bekeken
Zelfs op het velglint staat 'Fongers'
Zelfs op het velglint staat 'Fongers'
IMG_0899.JPG (137.52 KiB) 6910 keer bekeken
3. Schoonmaken, verfraaien en conserveren van de verschillende onderdelen en materialen
De onderdelen die ik zoal tegen ben gekomen betroffen voornamelijk stalen onderdelen die verschillende bewerkingen hadden ondergaan.

Het frame, de voorvork en de spatborden zijn in een (al zeg ik het zelf) zeer fraaie kleur groen gelakt en afgewerkt met transfers en biezen. Daarnaast zijn het stuur, de voor- en achteras, het crankstel, de velgen en de zadelpen verchroomd.

De gelakte stalen onderdelen heb ik als volgt behandeld; Het 'normale' vuil verwijderd met een schoonmaakmiddeltje (Muc off) speciaal voor fietsen, het hardnekkige vet (dat vaak bij bewegende delen van de fiets achterblijft) verwijderd door dit in te sprayen met HG velgenreiniger (een vrij agressieve ontvetter) en met een oude tandenborstel te schrobben en het minder hardnekkige vet verwijderd met wasbenzine.

Nadat alles goed schoon was heb ik de lak behandeld met Commandant nr 4.* en Turtle Wax* (*=dit is een beetje overdreven wat mij betreft en zal ik de volgende keer achterwege laten) en alles vervolgens in de Owatrol gezet.
Alle gelakte onderdelen netjes in de Owatrol
Alle gelakte onderdelen netjes in de Owatrol
Photo 17-03-14 20 41 12.jpg (290.51 KiB) 6910 keer bekeken
Bij de spatbordstangetjes was de roest erg bobbelig wat ik na de behandeling met Wasbenzine enigszins heb opgeschuurd met '000' staalwol.

De verchroomde onderdelen heb ik net als de gelakte onderdelen eerst als volgt behandeld; Het 'normale' vuil verwijderd met een schoonmaakmiddeltje (Muc off) speciaal voor fietsen (ik heb ook nog Cyclon Foam Spray gebruikt maar dit is prijzig en je bent er in no-time doorheen; het resultaat is hetzelfde), het hardnekkige vet dat vaak bij bewegende delen van de fiets achterblijft verwijderd door dit in te sprayen met HG velgenreiniger (een vrij agressieve ontvetter) en met een oude tandenborstel te schrobben, het minder hardnekkige vet verwijderd met wasbenzine.
Muc-off set (erg handig!)
Muc-off set (erg handig!)
IMG_0916.JPG (151.65 KiB) 6910 keer bekeken
Het vuil is verwijderd maar het vet is nog blijven zitten...
Het vuil is verwijderd maar het vet is nog blijven zitten...
IMG_0921.JPG (155.57 KiB) 6910 keer bekeken
HG velgen snel reiniger (agressief spul maar werkt als een trein! Beter dan wasbenzine)
HG velgen snel reiniger (agressief spul maar werkt als een trein! Beter dan wasbenzine)
IMG_0928.JPG (111.86 KiB) 6910 keer bekeken
Resultaat!
Resultaat!
IMG_0936.JPG (105.29 KiB) 6910 keer bekeken
Resultaat!
Resultaat!
IMG_0940.JPG (108.8 KiB) 6910 keer bekeken
Cyclon Foam Spray uitproberen
Cyclon Foam Spray uitproberen
IMG_0941.JPG (188.55 KiB) 6910 keer bekeken
Ziet er wel grappig uit!
Ziet er wel grappig uit!
IMG_0945.JPG (94.11 KiB) 6910 keer bekeken
De foam werk prima, al het vuil is na alleen het wegspoelen van het schuim verdwenen.
De foam werk prima, al het vuil is na alleen het wegspoelen van het schuim verdwenen.
IMG_0947.JPG (98.79 KiB) 6910 keer bekeken
'Fongers' in de vooras
'Fongers' in de vooras
IMG_0948.JPG (71.14 KiB) 6910 keer bekeken
Nadat alles goed schoon was heb ik de onderdelen met aluminium folie en WD 40 'geschuurd'. De roestplekjes verdwijnen dan en het chroom wordt meteen opgepoetst.
Chroom poetsen met aluminium folie en WD40
Chroom poetsen met aluminium folie en WD40
IMG_0924.JPG (146.53 KiB) 6910 keer bekeken
Verchroomde velg waarvan het vuil en vet is verwijderd maar de roest nog niet
Verchroomde velg waarvan het vuil en vet is verwijderd maar de roest nog niet
IMG_0923.JPG (76.13 KiB) 6910 keer bekeken
Verchroomde velg met aluminium folie gepoetst
Verchroomde velg met aluminium folie gepoetst
IMG_0925.JPG (70.61 KiB) 6910 keer bekeken
Resultaat!
Resultaat!
IMG_0927.JPG (70.45 KiB) 6910 keer bekeken
Na een tip heb ik vervolgens ook nog Mr. Muscle Brillo sponsjes geprobeerd die wat mij betreft een beter (glimmender) resultaat geven hoewel het resultaat met een bolletje verfrommelde aluminium folie bijna hetzelfde is.
Chroom poetsen met een Brillo sponsje werk beter dan met aluminium folie
Chroom poetsen met een Brillo sponsje werk beter dan met aluminium folie
Photo 17-03-14 18 56 03.jpg (312.3 KiB) 6910 keer bekeken
Vervolgens heb ik alles in de Owatrol gezet.

Alle moertjes en boutjes heb ik in een bakje (van de Chinees... :mrgreen: ) met wasbenzine gelegd om het vuil en vet er af te laten weken. Na een eerste keer gooi je de wasbenzine weg en doe je dit nog een keer. Alle moertjes en boutjes zijn dan vuil en vet vrij. Even goed in sprayen met WD 40 en ze zijn weer klaar om te worden gebruikt.

4. Vervangen of repareren kapotte/ontbrekende onderdelen
Kapotte onderdelen waren een verbogen voorvork, een verbogen trapas buisje en een gebroken trapas. Ontbrekende onderdelen waren een bel, een passend achterlicht, een trapaslug ring en een paar kogellagers. Het voorvork heb ik gericht en voor de rest van de zaken heb ik vervangers gevonden.
Trapas buisje (de oude en de vervanger)
Trapas buisje (de oude en de vervanger)
IMG_0843.JPG (100.86 KiB) 6910 keer bekeken
Trapaslug ringen (de oude en de vervangers)
Trapaslug ringen (de oude en de vervangers)
IMG_0844.JPG (85.19 KiB) 6910 keer bekeken
De kapotte trapas en twee potentiële vervangers
De kapotte trapas en twee potentiële vervangers
Photo 17-03-14 20 38 56.jpg (235.69 KiB) 6910 keer bekeken
5. Richten
Voor het meten van het frame heb ik eerst het voorframe gemeten met een houten rei en vervolgens het achterframe gemeten met een rei van Gebr. Koets uit Hoogkerk.
Voorframe meten met een rei
Voorframe meten met een rei
Photo 19-03-14 14 53 57.jpg (420.37 KiB) 6910 keer bekeken
Achterframe meten met een rei van Gebroeders Koets uit Hoogkerk
Achterframe meten met een rei van Gebroeders Koets uit Hoogkerk
Photo 19-03-14 14 54 46.jpg (396.38 KiB) 6910 keer bekeken
Ter aanvulling heb ik het ook nog gemeten met een gespannen touwtje.
Achterframe opmeten met een touwtje
Achterframe opmeten met een touwtje
Photo 19-03-14 14 48 37.jpg (312.78 KiB) 6910 keer bekeken
Aan beide kanten van de zadelbuis opmeten
Aan beide kanten van de zadelbuis opmeten
IMG_0961.JPG (74.17 KiB) 6910 keer bekeken
Conclusie; het frame was recht!

Voor het meten van de voorvork heb ik sindskort een meetgereedschap (tevens van Gebr. Koets). Omdat ik al vastgesteld had dat het voorvork ooit een opdonder had gekregen en naar achteren was gebogen kwam dit gereedschap me goed van pas. Het richten heb ik uiteindelijk gedaan met een bankschroef waar een 'buizenklem' op zit en een rubberenhamer. Vervangen had ook gekund maar zoals ik begrepen heb; 'eenmaal richten mag'. De 'vlucht' is in ieder geval weer in ere hersteld!
Bankschroef met buisklem
Bankschroef met buisklem
Photo 16-03-14 12 36 50.jpg (248.76 KiB) 6907 keer bekeken
Benodigdheden richten voorvork
Benodigdheden richten voorvork
Photo 16-03-14 12 37 33.jpg (272.88 KiB) 6907 keer bekeken
Voorvork in de bankschroef
Voorvork in de bankschroef
Photo 16-03-14 12 38 13.jpg (264.56 KiB) 6907 keer bekeken
Voorvork in Koets meetgereedschap plaatsen
Voorvork in Koets meetgereedschap plaatsen
Photo 16-03-14 12 39 21.jpg (312.12 KiB) 6907 keer bekeken
Zorgen dat het aanhechtingsdeel op de rand ligt
Zorgen dat het aanhechtingsdeel op de rand ligt
Photo 16-03-14 12 39 26.jpg (277.79 KiB) 6907 keer bekeken
Richten tot beide vorkscheden evenwijdig aan elkaar zijn en op dezelfde afstand van elkaar liggen. De breedte van de vooras bepaald de gewenste afstand.
Richten tot beide vorkscheden evenwijdig aan elkaar zijn en op dezelfde afstand van elkaar liggen. De breedte van de vooras bepaald de gewenste afstand.
Photo 16-03-14 12 43 11.jpg (271.55 KiB) 6907 keer bekeken
De wielen had ik al opgemeten voordat ze waren schoongemaakt. Hiervoor heb ik een mooie gietijzeren wielrichter en een handige ELDI nippelspanner (voor de maten 13 en 14) die me tot nu toe nog geen enkele beschadigde nippel heeft opgeleverd!
Gietijzeren wielrichter
Gietijzeren wielrichter
IMG_0909.JPG (139.87 KiB) 6907 keer bekeken
Bepalen waar er nog 'gericht' moet worden
Bepalen waar er nog 'gericht' moet worden
IMG_0904.JPG (82.26 KiB) 6907 keer bekeken
ELDI nippelspanner
ELDI nippelspanner
IMG_0913.JPG (101.12 KiB) 6907 keer bekeken
Aandraaien van de nippels op plaatsen waar het wiel niet recht is
Aandraaien van de nippels op plaatsen waar het wiel niet recht is
IMG_0907.JPG (76.25 KiB) 6907 keer bekeken
6. Assembleren
En het resultaat!
Fongers HTS Toer-sportrijwiel uit 1956!
Fongers HTS Toer-sportrijwiel uit 1956!
DSC_0460.JPG (294.11 KiB) 6907 keer bekeken
DSC_0470.JPG (228.93 KiB) 6907 keer bekeken
Fonger vooras
Fonger vooras
DSC_0473.JPG (306.55 KiB) 6907 keer bekeken
Fongers bel
Fongers bel
DSC_0475.JPG (270.72 KiB) 6907 keer bekeken
Torpedo versnellingshendeltje
Torpedo versnellingshendeltje
DSC_0477.JPG (284.77 KiB) 6907 keer bekeken
Torpedo Model 55 Dreigang achternaaf
Torpedo Model 55 Dreigang achternaaf
DSC_0481.JPG (369.95 KiB) 6907 keer bekeken
Fongers achterlicht
Fongers achterlicht
DSC_0488.JPG (180.51 KiB) 6907 keer bekeken
Vervolgstappen zijn nog:
1. De kettingkast en het lakdoek
2. Verlichting werkend krijgen
3. Goed afgesteld krijgen van de versnellingen
4. Mogelijk de kleine onderdelen nog eens behandelen met een 'tumbler' en een ultrasoon reiniger
5. Vervangen van de 26 1 3/8 inch banden door crème gumwall banden (heeft hieft iemand hier toevallig nog een setje van liggen?)
maartenB

Bericht door maartenB »

Klasse!
Echt een mooie restauratie volgens het boekje! :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, goed hoor!

Dit soort verslagen zijn leuk.
En mooie bankschroef; Heuer front.
Ik gebruik dat merk ook. Onverwoestbaar.

Groeten,
Maarten
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Beste Jasper,

Mijn complimenten voor de restauratie, en de mooie foto's
Wellicht nog een paar tips:
chroom poetsen gaat beter met een chroompoetsmiddel (bv Autosol Chroom Polish) dan met staalwol, dit voorkomt krassen in het chroomwerk.
Het meten van kogels kun je beter met een micrometer (buitenschroefmaat) doen, dit is nauwkeuriger dan een schuifmaat(eentje voor o tot 15 mm. is al te koop voor ongeveer 12,50.
Voor de buizenklem kan je het beste 2 stukjes koperplaat plaatsen in de bankschroef, dit voorkomt de diepe beschadigingen in de buis, wel controleren of de radius van de buis ongeveer gelijk is aan de radius van de klem...

Groeten,
Jeroen
Plaats reactie