Rotax terugtrapnaaf
Rotax terugtrapnaaf
lijstgenoten,
Onlangs heb ik een terugtrapremnaaf van Rotax gekocht.
Naaf is vernikkeld.
Zijn er mensen die iets van het jaartal afweten. Ik heb 'm gedemonteerd, maar binnenin geen enkele "code" te vinden.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het merk Oostenrijks was en overgenomen is door F & S.
Piet V
Onlangs heb ik een terugtrapremnaaf van Rotax gekocht.
Naaf is vernikkeld.
Zijn er mensen die iets van het jaartal afweten. Ik heb 'm gedemonteerd, maar binnenin geen enkele "code" te vinden.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het merk Oostenrijks was en overgenomen is door F & S.
Piet V
- Bijlagen
-
- foto 7.JPG (132.36 KiB) 7182 keer bekeken
Re: Rotax terugtrapnaaf
nog een foto
Re: Rotax terugtrapnaaf
Ik weet er helaas niets van maar vind het wel een heel mooie naaf
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Rotax terugtrapnaaf
Ik heb een aantal onderdelen catalogi van verschillende fietsmerken (hoofdzakelijk jaren dertig)en de enige waar de Rotax remnaaf in staat is de Arentsen & Kölling (oftewel Gazelle) uit 1914. Deze naaf zal wel eens aardig oud kunnen zijn. Naar mijn weten ben ik ze ook nog nooit tegengekomen.
Erwin
Erwin
Re: Rotax terugtrapnaaf
Maandje terug stonden er nog onderdelen van deze naaf op MP. F&S heeft na de overname deze naven nog gemaakt, dan staat er ook F&S in het opschrift. Op internet ik meen blitzrad staat de handleiding.
Sportief fietsend!
Re: Rotax terugtrapnaaf
Rotax is van oorsprong Oost-Duits (Dresden). Het merk was van Friedrich Gottschalk en is bijna net zo oud als de F&S Torpedo-naaf. De informatie op wikipedia ten spijt. Vanaf ca. 1925 zit er een datumstempel op de naafhuls, jouw naaf moet dus ouder zijn. In de jaren 30, toen F&S de Rotax-productie in Dresden had opgedoekt, schijnen buiten Duitsland ook nog F&S Komet-naven met de naam Rotax erop verkocht te zijn.
Zoon Richard Gottschalk ging trouwens na de sluiting begin jaren 30 op eigen houtje in Dresden door en kwam met de Centrix-naaf.
Groeten,
fietser
Zoon Richard Gottschalk ging trouwens na de sluiting begin jaren 30 op eigen houtje in Dresden door en kwam met de Centrix-naaf.
Groeten,
fietser
Re: Rotax terugtrapnaaf
Deze naaf is naar schatting van 1900-1910. Fongers en Gazelle monteerden begin 1900 Rotax naven.
groet, Jos
groet, Jos
Re: Rotax terugtrapnaaf
ik heb zo'n Rotax naaf met 35 erop. Wil wel een foto maken als iemand dat interesseert, dat zou constructief dus een Komet moeten zijn?
Die van jou is erg fraai Piet!
Die van jou is erg fraai Piet!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Rotax terugtrapnaaf
Mij interesseert het wel! En liefst ook nog een foto van het binnenwerk.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Re: Rotax terugtrapnaaf
Richard Gottschalk kwam na de oorlog terug in Bad Godesberg met de Centrix naaf(die door vakmensen beschouwd werd slechts geschikt te zijn voor kinderfietsen)fietser schreef:Rotax is van oorsprong Oost-Duits (Dresden). Het merk was van Friedrich Gottschalk en is bijna net zo oud als de F&S Torpedo-naaf. De informatie op wikipedia ten spijt. Vanaf ca. 1925 zit er een datumstempel op de naafhuls, jouw naaf moet dus ouder zijn. In de jaren 30, toen F&S de Rotax-productie in Dresden had opgedoekt, schijnen buiten Duitsland ook nog F&S Komet-naven met de naam Rotax erop verkocht te zijn.
Zoon Richard Gottschalk ging trouwens na de sluiting begin jaren 30 op eigen houtje in Dresden door en kwam met de Centrix-naaf.
Groeten,
fietser
En waren de tekeningen van de ramnaaf van F & S niet meegenomen naar de voormalige DDR en aldaar gefabriceerd onder de naam RENAK(en veel goedkoper dan de bijna identieke Torpedo naaf en naar mij bij staat slechts verschillend voor wat betreft het materiaal van de remmantel ?)