Rotax terugtrapnaaf

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
pfcvos

Rotax terugtrapnaaf

Bericht door pfcvos »

lijstgenoten,
Onlangs heb ik een terugtrapremnaaf van Rotax gekocht.
Naaf is vernikkeld.
Zijn er mensen die iets van het jaartal afweten. Ik heb 'm gedemonteerd, maar binnenin geen enkele "code" te vinden.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het merk Oostenrijks was en overgenomen is door F & S.
Piet V
Bijlagen
foto 7.JPG
foto 7.JPG (132.36 KiB) 7185 keer bekeken
pfcvos

Re: Rotax terugtrapnaaf

Bericht door pfcvos »

nog een foto
foto 8.JPG
foto 8.JPG (128.88 KiB) 7184 keer bekeken
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Ik weet er helaas niets van maar vind het wel een heel mooie naaf :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Erwin TF

Bericht door Erwin TF »

Ik heb een aantal onderdelen catalogi van verschillende fietsmerken (hoofdzakelijk jaren dertig)en de enige waar de Rotax remnaaf in staat is de Arentsen & Kölling (oftewel Gazelle) uit 1914. Deze naaf zal wel eens aardig oud kunnen zijn. Naar mijn weten ben ik ze ook nog nooit tegengekomen.
Erwin
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Maandje terug stonden er nog onderdelen van deze naaf op MP. F&S heeft na de overname deze naven nog gemaakt, dan staat er ook F&S in het opschrift. Op internet ik meen blitzrad staat de handleiding.
Sportief fietsend!
fietser

Bericht door fietser »

Rotax is van oorsprong Oost-Duits (Dresden). Het merk was van Friedrich Gottschalk en is bijna net zo oud als de F&S Torpedo-naaf. De informatie op wikipedia ten spijt. Vanaf ca. 1925 zit er een datumstempel op de naafhuls, jouw naaf moet dus ouder zijn. In de jaren 30, toen F&S de Rotax-productie in Dresden had opgedoekt, schijnen buiten Duitsland ook nog F&S Komet-naven met de naam Rotax erop verkocht te zijn.

Zoon Richard Gottschalk ging trouwens na de sluiting begin jaren 30 op eigen houtje in Dresden door en kwam met de Centrix-naaf.

Groeten,
fietser
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Deze naaf is naar schatting van 1900-1910. Fongers en Gazelle monteerden begin 1900 Rotax naven.

groet, Jos
maartenB

Bericht door maartenB »

ik heb zo'n Rotax naaf met 35 erop. Wil wel een foto maken als iemand dat interesseert, dat zou constructief dus een Komet moeten zijn?
Die van jou is erg fraai Piet!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser

Bericht door fietser »

Mij interesseert het wel! En liefst ook nog een foto van het binnenwerk.

Groeten,
fietser
de sjaal

Bericht door de sjaal »

fietser schreef:Rotax is van oorsprong Oost-Duits (Dresden). Het merk was van Friedrich Gottschalk en is bijna net zo oud als de F&S Torpedo-naaf. De informatie op wikipedia ten spijt. Vanaf ca. 1925 zit er een datumstempel op de naafhuls, jouw naaf moet dus ouder zijn. In de jaren 30, toen F&S de Rotax-productie in Dresden had opgedoekt, schijnen buiten Duitsland ook nog F&S Komet-naven met de naam Rotax erop verkocht te zijn.

Zoon Richard Gottschalk ging trouwens na de sluiting begin jaren 30 op eigen houtje in Dresden door en kwam met de Centrix-naaf.

Groeten,
fietser
Richard Gottschalk kwam na de oorlog terug in Bad Godesberg met de Centrix naaf(die door vakmensen beschouwd werd slechts geschikt te zijn voor kinderfietsen)

En waren de tekeningen van de ramnaaf van F & S niet meegenomen naar de voormalige DDR en aldaar gefabriceerd onder de naam RENAK(en veel goedkoper dan de bijna identieke Torpedo naaf en naar mij bij staat slechts verschillend voor wat betreft het materiaal van de remmantel ?)
Plaats reactie