Ik heb er nog een uit 1910 hoogte nummer 4 met 28x1 1/2 wielen
en met een sa tricoster 3 versnellings remnaaf uit 1910 er in.
een heerlijk rijdende fiets
Even voorstellen
Re: Even voorstellen
- Bijlagen
-
- IMG_1849 (400x300).jpg (90.83 KiB) 3913 keer bekeken
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Even voorstellen
Ik heb een plaatje geschoten van de buisjes die uit de maat 3
Dursley Pedersen van Theodorus komen.
De buitenkant had gaten maar binnen wat alles mooi glad en ongeschonden. De gelukkige omstandigheid waardoor er gesoldeerd kon worden.
Was het van binnen uit gaar dan zou er niet veel meer mee te beginnen zijn geweest. Zilver of tin hebben dan geen houvast.
De wanddikte is slechts een halve millimeter en de buizen zijn zo als al beschreven in de boeken inderdaad zacht gesoldeerd in de lugs , dwars buisjes en eindstukken.
Ik vond een tijdje terug een foto van een Dursley Pedersen zoals die van mij ongeveer er uit heeft moeten zien
Het is op deze opname eigenlijk best een complete aangeklede fiets. Niet zo sportief zo als we ze meestal zien.
Witte banden en ik denk 26x 1 1/2 wielen zo te zien aan de verhouding velg-band.
De versnellingshendel zit op de linker buis gemonteerd ,iets wat je na restauraties meestal niet meer ziet maar wat origineel wel zo hoort denk ik.
Ik ga eens kijken hoe dicht bij bij deze foto kom met restaureren.
Groeten,
Maarten
Dursley Pedersen van Theodorus komen.
De buitenkant had gaten maar binnen wat alles mooi glad en ongeschonden. De gelukkige omstandigheid waardoor er gesoldeerd kon worden.
Was het van binnen uit gaar dan zou er niet veel meer mee te beginnen zijn geweest. Zilver of tin hebben dan geen houvast.
De wanddikte is slechts een halve millimeter en de buizen zijn zo als al beschreven in de boeken inderdaad zacht gesoldeerd in de lugs , dwars buisjes en eindstukken.
Ik vond een tijdje terug een foto van een Dursley Pedersen zoals die van mij ongeveer er uit heeft moeten zien
Het is op deze opname eigenlijk best een complete aangeklede fiets. Niet zo sportief zo als we ze meestal zien.
Witte banden en ik denk 26x 1 1/2 wielen zo te zien aan de verhouding velg-band.
De versnellingshendel zit op de linker buis gemonteerd ,iets wat je na restauraties meestal niet meer ziet maar wat origineel wel zo hoort denk ik.
Ik ga eens kijken hoe dicht bij bij deze foto kom met restaureren.
Groeten,
Maarten
Re: Even voorstellen
\\\\hier is er nog een klein maatje pm 1906 met een dp naaf
in het boek MR Pedersen a man of genius is een foto van mikael pedersen en zijn vrouw dagmar zij fietst op een kleine dp wat toen een lady's heten
Arnoldus
in het boek MR Pedersen a man of genius is een foto van mikael pedersen en zijn vrouw dagmar zij fietst op een kleine dp wat toen een lady's heten
Arnoldus
- Bijlagen
-
- dursley (4) (640x480).jpg (162.35 KiB) 3886 keer bekeken
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
Re: Even voorstellen
Hierbij de Foto,s van mijn Pedersen Fiets is wel hoog 74 CM, helaas niet zo oud als de vorige foto,s van de mooie Fietsen van Maarten , Arnoldus,Theodorus en GerritKan, Fietsen worden mooier als ze ouder worden,
Groetjes Hans
Groetjes Hans
- Bijlagen
-
- Hoogte 74 CM
- IMG_1425.jpeg (137.23 KiB) 3875 keer bekeken
-
- IMG_1427.jpeg (105.15 KiB) 3875 keer bekeken
-
- geheel demonteerbaar
- IMG_1428.jpeg (78.58 KiB) 3875 keer bekeken
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Even voorstellen
Hans,
Dat is wel heel bijzonder die trapaslug met bouten.
Nooit eerder gezien.
Ik begrijp dat alle buizen geschroefd zijn dus ook aan het bovenste balhoofd zitten bouten?
Ja ,de Pedersens die nog bij R.A. Lister of zelfs door Mikael zelf zijn gebouwd zijn wel gaaf.
Ik ken er in Nederland zo`n 15 uit die periode. Mogelijk zijn er dan een stuk of 20 hier ten lande . Ze zijn niet echt zeldzaam voor als je ook bereid bent eens naar Engeland te gaan. Op Beaulieu Jumble bijvoorbeeld vind je ze nog wel eens.
Afgelopen keer stonden er twee.
Ik heb me daar over verbaasd maar blijkbaar is het altijd als cult-ding gezien en daarom relatief vaak bewaard gebleven. De prijzen zijn wel vrij pittig.
Groeten,
Maarten
Dat is wel heel bijzonder die trapaslug met bouten.
Nooit eerder gezien.
Ik begrijp dat alle buizen geschroefd zijn dus ook aan het bovenste balhoofd zitten bouten?
Ja ,de Pedersens die nog bij R.A. Lister of zelfs door Mikael zelf zijn gebouwd zijn wel gaaf.
Ik ken er in Nederland zo`n 15 uit die periode. Mogelijk zijn er dan een stuk of 20 hier ten lande . Ze zijn niet echt zeldzaam voor als je ook bereid bent eens naar Engeland te gaan. Op Beaulieu Jumble bijvoorbeeld vind je ze nog wel eens.
Afgelopen keer stonden er twee.
Ik heb me daar over verbaasd maar blijkbaar is het altijd als cult-ding gezien en daarom relatief vaak bewaard gebleven. De prijzen zijn wel vrij pittig.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
Re: Even voorstellen
Hallo Maarten,
als je wilt kun je de fiets bijna geheel demonteren, ik heb ergens gelezen dat de Pedersen in het begin demontabel/opvouwbaar waren voor gebruik in het Leger?
weet niet of ik dat terug kan vinden zo ja plaats ik het hier,
Groetjes Hans
als je wilt kun je de fiets bijna geheel demonteren, ik heb ergens gelezen dat de Pedersen in het begin demontabel/opvouwbaar waren voor gebruik in het Leger?
weet niet of ik dat terug kan vinden zo ja plaats ik het hier,
Groetjes Hans
Re: Even voorstellen
Dat klopt Pedersen heeft een vouwbare gemaakt voor t leger .9Bicy6clet!!3 schreef:Hallo Maarten,
als je wilt kun je de fiets bijna geheel demonteren, ik heb ergens gelezen dat de Pedersen in het begin demontabel/opvouwbaar waren voor gebruik in het Leger?
weet niet of ik dat terug kan vinden zo ja plaats ik het hier,
Groetjes Hans
Wat ik zelf bijzonder vind aan deze fiets is dat je met een simpel brandertje op campinggas de hele fiets uit elkaar kan halen .
Wat ik maar niet geprobeerd heb .
Wel heb ik daar mee een paar slechte verbinding weer vast gesoldeerd .
Toen ik hem kocht nam ik aan dat hij met koper gesoldeerd zou zijn maar het is gewoon soldeer tin .
Zoals op de foto,s van Maarten goed te zien is zijn de buisjes flinter dun .
Tijdens m'n eerste ritten was ik dan ook bang dat het frame stuk zou gaan ,maar als je de foto,s in het boek Mr. Pedersen ,,a man of genius ,, ziet van mannen met behoorlijk overgewicht op Pedersen fietsen . Dan weetje je dat ze wel wat kunnen hebben .