Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
theodorus

Re: Even voorstellen

Bericht door theodorus »

Ik heb er nog een uit 1910 hoogte nummer 4 met 28x1 1/2 wielen
en met een sa tricoster 3 versnellings remnaaf uit 1910 er in.
een heerlijk rijdende fiets
Bijlagen
IMG_1849 (400x300).jpg
IMG_1849 (400x300).jpg (90.83 KiB) 3907 keer bekeken
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb een plaatje geschoten van de buisjes die uit de maat 3
Dursley Pedersen van Theodorus komen.
De buitenkant had gaten maar binnen wat alles mooi glad en ongeschonden. De gelukkige omstandigheid waardoor er gesoldeerd kon worden.
Was het van binnen uit gaar dan zou er niet veel meer mee te beginnen zijn geweest. Zilver of tin hebben dan geen houvast.
Buizen van een Dursley Pedersen
Buizen van een Dursley Pedersen
006.JPG (376.59 KiB) 3891 keer bekeken
De wanddikte is slechts een halve millimeter en de buizen zijn zo als al beschreven in de boeken inderdaad zacht gesoldeerd in de lugs , dwars buisjes en eindstukken.

Ik vond een tijdje terug een foto van een Dursley Pedersen zoals die van mij ongeveer er uit heeft moeten zien
originele Pedersen
originele Pedersen
5244354159_31b2c3f4aa_o (654x800).jpg (298.16 KiB) 3891 keer bekeken
Het is op deze opname eigenlijk best een complete aangeklede fiets. Niet zo sportief zo als we ze meestal zien.
Witte banden en ik denk 26x 1 1/2 wielen zo te zien aan de verhouding velg-band.
De versnellingshendel zit op de linker buis gemonteerd ,iets wat je na restauraties meestal niet meer ziet maar wat origineel wel zo hoort denk ik.

Ik ga eens kijken hoe dicht bij bij deze foto kom met restaureren.

Groeten,
Maarten
arnoldus

Bericht door arnoldus »

\\\\hier is er nog een klein maatje pm 1906 met een dp naaf
in het boek MR Pedersen a man of genius is een foto van mikael pedersen en zijn vrouw dagmar zij fietst op een kleine dp wat toen een lady's heten

Arnoldus
Bijlagen
dursley (4) (640x480).jpg
dursley (4) (640x480).jpg (162.35 KiB) 3880 keer bekeken
9Bicy6clet!!3

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hierbij de Foto,s van mijn Pedersen Fiets is wel hoog 74 CM, helaas niet zo oud als de vorige foto,s van de mooie Fietsen van Maarten , Arnoldus,Theodorus en GerritKan, Fietsen worden mooier als ze ouder worden,

Groetjes Hans
Bijlagen
Hoogte 74 CM
Hoogte 74 CM
IMG_1425.jpeg (137.23 KiB) 3869 keer bekeken
IMG_1427.jpeg
IMG_1427.jpeg (105.15 KiB) 3869 keer bekeken
geheel demonteerbaar
geheel demonteerbaar
IMG_1428.jpeg (78.58 KiB) 3869 keer bekeken
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans,
Dat is wel heel bijzonder die trapaslug met bouten.
Nooit eerder gezien.
Ik begrijp dat alle buizen geschroefd zijn dus ook aan het bovenste balhoofd zitten bouten?

Ja ,de Pedersens die nog bij R.A. Lister of zelfs door Mikael zelf zijn gebouwd zijn wel gaaf.
Ik ken er in Nederland zo`n 15 uit die periode. Mogelijk zijn er dan een stuk of 20 hier ten lande . Ze zijn niet echt zeldzaam voor als je ook bereid bent eens naar Engeland te gaan. Op Beaulieu Jumble bijvoorbeeld vind je ze nog wel eens.
Afgelopen keer stonden er twee.
Ik heb me daar over verbaasd maar blijkbaar is het altijd als cult-ding gezien en daarom relatief vaak bewaard gebleven. De prijzen zijn wel vrij pittig.

Groeten,
Maarten
9Bicy6clet!!3

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

als je wilt kun je de fiets bijna geheel demonteren, ik heb ergens gelezen dat de Pedersen in het begin demontabel/opvouwbaar waren voor gebruik in het Leger?

weet niet of ik dat terug kan vinden zo ja plaats ik het hier,

Groetjes Hans
gerritkan

Bericht door gerritkan »

9Bicy6clet!!3 schreef:Hallo Maarten,

als je wilt kun je de fiets bijna geheel demonteren, ik heb ergens gelezen dat de Pedersen in het begin demontabel/opvouwbaar waren voor gebruik in het Leger?

weet niet of ik dat terug kan vinden zo ja plaats ik het hier,

Groetjes Hans
Dat klopt Pedersen heeft een vouwbare gemaakt voor t leger .
Wat ik zelf bijzonder vind aan deze fiets is dat je met een simpel brandertje op campinggas de hele fiets uit elkaar kan halen .
Wat ik maar niet geprobeerd heb .
Wel heb ik daar mee een paar slechte verbinding weer vast gesoldeerd .
Toen ik hem kocht nam ik aan dat hij met koper gesoldeerd zou zijn maar het is gewoon soldeer tin .
Zoals op de foto,s van Maarten goed te zien is zijn de buisjes flinter dun .
Tijdens m'n eerste ritten was ik dan ook bang dat het frame stuk zou gaan ,maar als je de foto,s in het boek Mr. Pedersen ,,a man of genius ,, ziet van mannen met behoorlijk overgewicht op Pedersen fietsen . Dan weetje je dat ze wel wat kunnen hebben .
Plaats reactie