Bijzondere vorkkroon

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Aad Streng

Bijzondere vorkkroon

Bericht door Aad Streng »

Op de foto zie je een bijzonder ontwerp van een kroonstuk. De fiets is uit het begin van de vorige eeuw, omstreeks 1900. Het merk kan ik echter niet achterhalen.
Is er iemand die weet wat het merk zou kunnen zijn?
vr. groet,
Aad.
Bijlagen
Vorkkroon.jpg
Vorkkroon.jpg (44.82 KiB) 8628 keer bekeken
maartenB

Re: Bijzondere vorkkroon

Bericht door maartenB »

Wat is de context Aad? Welk land bijv?

Ik heb deze trouwens nooit gezien.
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Aad Streng schreef:Op de foto zie je een bijzonder ontwerp van een kroonstuk. De fiets is uit het begin van de vorige eeuw, omstreeks 1900. Het merk kan ik echter niet achterhalen.
vr. groet,
Aad.
Ik heb een foto van dezelfde kroon op een fiets met een balhoofdplaatje met een 5 puntige ster. (en een prachtige meid behangen met medailles)
/Marten
theodorus

Bericht door theodorus »

Aad. deze vork kom ik op Ebay usa tegen.
Hij is van een Elgin fiets.
de kroon lijkt er wel heel erg op.
Bijlagen
s-l16002.jpg
s-l16002.jpg (56.81 KiB) 8490 keer bekeken
Aad Streng

Dankjewel. Hij lijkt er idd sprekend op, maar is het naar mijn idee toch niet helemaal. Ik vond op http://thecabe.com/forum/threads/fork-c ... 00.106715/ een overzicht veel kronen. De derde van rechts op de bovenste rij komt ook erg overeen, maar hier staan verder geen merken bij.

Groet,
Aad.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (86.17 KiB) 8439 keer bekeken
Aad Streng

m-gineering schreef:
Aad Streng schreef:Op de foto zie je een bijzonder ontwerp van een kroonstuk. De fiets is uit het begin van de vorige eeuw, omstreeks 1900. Het merk kan ik echter niet achterhalen.
vr. groet,
Aad.
Ik heb een foto van dezelfde kroon op een fiets met een balhoofdplaatje met een 5 puntige ster. (en een prachtige meid behangen met medailles)
Weet je ook welk merk het is?
Groet,
Aad
tredmolen

Bericht door tredmolen »

Goede middag,

volgens mij zou het best een Opel uit rond 1898 kunnen zijn. Hieronder 3 afbeeldingen uit het duitse forum "altesrad.net"

Als je misschien iets meer van het foto kunt laten zien...?

Groeten Richard
Bijlagen
opel1898.jpg
opel1898.jpg (38.75 KiB) 8350 keer bekeken
opel1897.jpg
opel1897.jpg (30.99 KiB) 8350 keer bekeken
opel_katabb.jpg
opel_katabb.jpg (219.3 KiB) 8350 keer bekeken
Aad Streng

tredmolen schreef:Goede middag,

volgens mij zou het best een Opel uit rond 1898 kunnen zijn. Hieronder 3 afbeeldingen uit het duitse forum "altesrad.net"

Als je misschien iets meer van het foto kunt laten zien...?

Groeten Richard
Richard,
Dat is een uitstekend vondst! Dankjewel. Het feit dat Opel de vorkkroon heeft geregistreerd en het zo duidelijk in hun catalogus laat zien, geeft aan dat er waarschijnlijk geen andere makers zijn die deze kroon gebruikten. Helemaal zeker is het natuurlijk nooit. De foto die ik heb is niet zo goed. Volgende week krijg ik hopelijk een beter exemplaar (scan van het origineel).
Groet,
Aad.
m-gineering

Aad Streng schreef:
m-gineering schreef:
vr. groet,
Aad.
Weet je ook welk merk het is?
Groet,
Aad
Geen idee, maar ik neem aan iets amerikaans
/Marten
m-gineering

Aad Streng schreef:Het feit dat Opel de vorkkroon heeft geregistreerd en het zo duidelijk in hun catalogus laat zien, geeft aan dat er waarschijnlijk geen andere makers zijn die deze kroon gebruikten.
Patentrecht rond 1900 is naar huidige maatstaven een zootje, afhankelijk van het land is het prima mogelijk een gepatenteerde oplossing uit land x te jatten en zelf te registreren.
/Marten
Plaats reactie