Union 169170

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
HJvMontfort

Union 169170

Bericht door HJvMontfort »

Het is me, samen met mijn bril gelukt het framenummer te ontcijferen (denk ik). Dus mijn Union gaat de komende tijd met het bovenstaande framenummer door het leven, al ben ik niet zeker over de laatste 0.

Het is een fiets met bandrem voor en celluloïde stuur.
Afbeelding
Ik heb ook een zelfde stuur dat verchroomd/vernikkeld is, misschien die maar pakken in plaats van deze.

de achtervelg was zoals ik laatst al lied zien naar mijn idee niet te redden, de velg heb ik weg gegooit, de naaf ga ik binnenkort onder handen nemen.

Ik zou de fiets opgeknapt willen hebben maar mij gaat dat niet lukken dus heb ik hem een tijdje gebruikt met een geleend achterwiel erin.
De voor en achter naaf lijken bij elkaar te passen, dus zijn denk ik origineel.
Afbeelding

Hoe verwijder ik de dikke laag zwarte verf en de laag grijze verf eronder netjes?
Afbeelding

De spatborden hebben een leuk Union plaatje om de stangen eraan vast te houden.
Op enig moment is het voorspatbord op hilarische wijze gerepareerd door hem een stuk over zichzelf te schuiven en vast te zetten met boutjes, dat laat ik denk ik maar zo, maar ook in het achterspatbord zit een scheur en dat kan ik niet maken, misschien een collega van mij die zijn lasdiploma's heeft.
Afbeelding

Er zit een Spanninga achterlichtje op, waar een stuk uit mist, maar ik heb een nieuw lampje klaarliggen! Wat ik wel typisch vind is dat de vervangende lamp mij verkocht is als jaren 50, maar ik schatte de fiets ouder.
Afbeelding

Weer een Simplex dinamo, die waren vast in of iets dergelijks, mijn Gazelle heeft er ook al last van!
Afbeelding

Dit zit boven de Dynamo, maar waarom?
Yorick dacht aan iets wat de dynamo meer kracht zou geven.
Afbeelding

Origineel stukje achter de koplamp verstopt
Afbeelding

Tandwielen en Cranks geheel ontnikkeld, dan maar zwart maken?
Afbeelding

Afbeelding

Ik vond het stukje boven op de vork (kroonstuk toch?) een beetje opvallend aangezien de vork er onderuit zakt, hoort dat zo?
Afbeelding

Moeilijk leesbaar maar toch echt een Union
Afbeelding
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
brAllez Cycles

Re: Union 169170

Bericht door brAllez Cycles »

die verf van die naaf af rousen is geen punt, alles uit elkaar halen en de delen in bak met thinner mikken voor een nachtje..klaas is kees...
Unionrijwielen

Bericht door Unionrijwielen »

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
1tm100

Bericht door 1tm100 »

;)
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 24 jun 2014, 10.08, 1 keer totaal gewijzigd.
maartenB

Bericht door maartenB »

Leuk zo'n oude Union.
Ik schat hem van kort voor of kort na de oorlog, in de jaren 30 zat het tandwiel nog met boutjes op de crank gemonteerd.
Als het de originele voorvork is, heeft men het kapje vervangen.
Union had een heel kort kapje, zoals Burgers en de goedkope Fongers modellen.
Ik heb wel een foto als je wilt.
Had hij enkel een bandrem? Waar die mensen op durfden te fietsen destijds!!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
1tm100

Bericht door 1tm100 »

;)
Bijlagen
Voorvork Union vederlicht 1954
Voorvork Union vederlicht 1954
voorvork.jpg (41.28 KiB) 10496 keer bekeken
kl2.jpg
kl2.jpg (42.82 KiB) 10496 keer bekeken
kl.jpg
kl.jpg (56.5 KiB) 10496 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 24 jun 2014, 10.08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb afgelopen zaterdag een leuke Union fiets gekocht die naar schatting van 1960 is. Het is een Union Sport.
Mijn vraag gaat over het framenummer, ik kan het nergens vinden. Alleen maar een postcode haha.
Weet iemand waar ik het framenummer kan vinden?

Dank
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
1tm100

Bericht door 1tm100 »

xxxx
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.28, 1 keer totaal gewijzigd.
fietser

Bericht door fietser »

Hoi hjwspan,

Deze Union moet van eind jaren '30 zijn. Het dingetje aan het voorspatbord is inderdaad bedoeld om de dynamo vaster tegen de band aan te drukken (er hoort nog een draadbeugel bij die afgebroken is), ik heb het weleens in een oude advertentie gezien maar heb helaas niet onthouden van wie het was. Wel is aan het nummer te zien dat het octrooi in 1948 is aangevraagd, het is er dus later opgezet.

'
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Fietser;
Uw datering komt overeen met mijn verwachtingen.
Was het niet ergens rond 1935 dat een fiets een 'deuglijke' rem moest hebben? Ook de nikkel onderdelen zouden een dergelijke leeftijd aanneembaar maken.

Fongers1952;

Bij mijn nieuwere Union fiets zit het framenummer waar ik hem verwachte maar soms staan ze op achterpadden, balhoofden en zo nu en dan zitten ze onder de fiets verstopt.

MaartenB;

Zoals ik hem kocht zat er alleen een bandrem op, een vrijloopnaaf en een vrijwel vergane velg met wat gebogen spaken, de naaf wil ik terug plaatsen maar ik ben nog bezig met wat andere projecten, of de voorvork origineel is durf ik niet te zeggen.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie