Achtervork Gazelle Sport Speciaal (en glaasje achterlicht)

Dennis

Achtervork Gazelle Sport Speciaal (en glaasje achterlicht)

Bericht door Dennis »

.

Goedemiddag

Voor mijn fiets ben ik op zoek naar een passende staande achtervork (lengte 50 cm hart-op-hart van de boutgaten).

Ik had het plan opgevat de beide bovenste einden van de staande achtervork te repareren. De lassers die ik heb gesproken zagen echter wel wat beren op de weg. Het metaal is blijkbaar te dun om knap mee te kunnen werken..
vork 1.jpg
vork 1.jpg (184.66 KiB) 6623 keer bekeken
vork 2.jpg
vork 2.jpg (207.86 KiB) 6623 keer bekeken

En verder zou ik ook graag een glaasje vinden voor het achterlichtje (no.3)
achterlicht 1.jpg
achterlicht 1.jpg (100.76 KiB) 6623 keer bekeken
Ik hoor graag of deze te vinden zijn. Ik ben ze online nog niet tegengekomen.

Met vriendelijke groeten :) , Dennis
appie*-*

Re: Achtervork Gazelle Sport Speciaal (en glaasje achterlich

Bericht door appie*-* »

ze zijn er genoeg de verzamelaar heeft vast wat en als er niks meer is moet hij gelast worden
hoi ik ben abram ik heet appie omdat ik het wel grappig vond
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

De vork ziet er verder mooi uit, lak en biezen.
Ik zou toch gaan voor de optie 'lassen', en da's prima te doen hoor.
Wel door de juiste lasser en met het juiste apparaat.
Autoplaatwerk kan ook prima gelast worden, en dat is doorgaans niet dikker (meestal juist dunner)
Wellicht even informeren bij een goede plaatwerker?
Veel garages doen niet aan mooi laswerk, maar een carrosseriehersteller of oldtimerrestaurateur wel.
Hardsolderen ( 'lassen' met koper) zou ook een optie kunnen zijn, maar zal wel meer lak beschadigen dan electrisch (MIG of TIG) lassen.

Alvast succes!

Vriendelijke groet, Erwin
de rode

Bericht door de rode »

Hendrik schreef:Goedendag.

De vork ziet er verder mooi uit, lak en biezen.
Ik zou toch gaan voor de optie 'lassen', en da's prima te doen hoor.
Wel door de juiste lasser en met het juiste apparaat.
Autoplaatwerk kan ook prima gelast worden, en dat is doorgaans niet dikker (meestal juist dunne

Alvast succes!

Vriendelijke groet, Erwin
Plaatwerk lassen is toch echt wat anders als een dragend gedeelte dat precies in een buiging afgebroken is.
Het is jammer maar ik verwacht niet dat je makkelijk zo,n achtervork gaat vinden , als iemand een fiets sloopt gaat meestal het frame bij het oud ijzer , vooral in deze toch zeldzamere kleur groen is het vinden bijna onmogelijk.
Je kunt jezelf dan ook de vraag stellen of het misschien niet verstandiger is om of gewoon een andere sport speciaal aan te schaffen/ of een donor exemplaar - echt zeldzaam zijn ze niet en kostbaar ook niet.
Voor een achterlichtje betaal je al snel zo,n 15 euro en dan komen er nog verzendkosten bij als het niet in je buurt te vinden is . Laten lassen ,lak op kleur laten maken - spuiten en biezen is ook niet goedkoop of je moet dit zelf kunnen of vrienden hebben die dit voor je kunnen en willen doen
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Toch denk ik dat het een goede optie is, lassen.
Weliswaar een dragend deel, maar feitelijk alleen drukbelast.
En de reden van de breuk ligt volgens mij in het ontwerp (die scherpe knik; de oude vorken met flessenhals model waren in dat opzicht veel sterker)
Ik denk zelfs, dat als het goed gelast wordt de vork er alleen maar sterker van wordt.
Een vervanger is natuurlijk het mooist, maar wel even checken of die niet al een beginnende breuk heeft...
appie*-*

Bericht door appie*-* »

u had ook nog een glaasje nodig voor de fiets ik heb er wel 1 maar niet bijzonder mooi meer het glaasje is verder wel heel ik hoef er niet heet meeste voor 5 euro ben ik blij en natuurlijk verzend kosten

groet appie
hoi ik ben abram ik heet appie omdat ik het wel grappig vond
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Niet echt origineel, maar als je een stukje stalen buis neemt met iets grotere inwendige diameter en daarvan een "hoedje" maakt, vervolgens het uiteinde plat maakt en er een passend gat in maakt?
DCR gaat nooit verloren....
de rode

Bericht door de rode »

Daar het op de foto,s een mooie fiets lijkt is het wel zonde; maar niet voor elk probleem is een goede oplossing te vinden .Een andere achtervork in de juiste kleur zou het probleem ineens onzichtbaar oplossen, maar ja - vind die maar eens . Mocht het te lassen zijn zal het waarschijnlijk te zien zijn en blijven en heb je eigenlijk voor een liefhebber een waardeloze fiets. Zelf heb ik ook eens de pech gehad een Gazelle kruisframe uit eind jaren 60 te hebben gekocht waar het mannetje tussenuit gerot was , deze is hierdoor bij het oudijzer terecht gekomen... :cry:
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

Een andere vork, mits te vinden, blijft natuurlijk het mooist.
Maar als de fiets verder ok is, en er is geen vervanger voor de vork zou ik lassen als optie niet uitsluiten.
Als het netjes wordt gelast én afgewerkt (gelast, dus niet 'gebakken') hoeft het helemaal niet zichtbaar te zijn.
Zelf ben ik niet zo bang voor roestgaten, en het mooie van ijzer is dat het zich relatief gemakkelijk laat herstellen.
Mocht de operatie niet slagen, is een andere vork altijd nog de uitkomst om de fiets te laten rijden.

De Rode; wat betreft het kruisframe met doorgerot mannetje; dat is ook heel goed te herstellen!
Vaak beperkt de roest zich tot het mannetje zelf, met name rondom het boutgat van de spatbordschroef.
Als de (hardgesoldeerde) rand tegen de achtervork nog voldoende aanwezig is kan je het tussenstuk vervangen door bijv. MIG lassen.
Lakschade blijft dan minimaal.
Als het gehele mannetje foetsie is, kan je een nieuwe erin zetten door hardsolderen ( 'koperlassen').
Dat had ik pas bij een oud bakfietsframe gedaan.
Met gebruik van een stukje staande achtervork van Fongers :-)
PS ik ben geen lasser hoor, maar door proberen en foutjes maken door de jaren heen kan je het prima leren.
't Is best leuk :D
Bijlagen
001.JPG
001.JPG (136.61 KiB) 6520 keer bekeken
Dennis

Bericht door Dennis »

Het resultaat na een bezoek aan de lasser. Nu nog mooi afwerken en zsm in het zadel! Bedankt voor de adviezen!

20170901_175659-1032x774.jpg
20170901_175659-1032x774.jpg (174.24 KiB) 6432 keer bekeken
20170901_175717-1032x774.jpg
20170901_175717-1032x774.jpg (148.06 KiB) 6432 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Dennis op 2 sep 2017, 12.13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie