Crankstel Phoenix 1969 (pfg)

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Tjard1
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 nov 2019, 17.38

Crankstel Phoenix 1969 (pfg)

Bericht door Tjard1 »

Allen,

Het crankstel van m'n Phoenix (pfg 1969) is behoorlijk verroest en wil ik graag vervangen, als ik toch met de as bezig ben (zie mijn andere thread). Heb hier een aantal vragen over:
  • As-lengte en dikte. Is dit een standaard maat bij Phoenix (of pfg breed?)? Iemand een idee wat de standaardmaat is?
  • Ik meen 42 tandjes te tellen op het tandwiel. Ook hier dezelfde vragen. Is dit standaard? En bij welke fietsen komt dit nog meer voor?
  • Heeft iemand toevallig nog een crankstel liggen voor mijn fiets?
  • Heeft iemand toevallig een complete as liggen voor de fiets?
Grt Tjard
Gebruikersavatar
fietshobbyist
Berichten: 788
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14

Re: Crankstel Phoenix 1969 (pfg)

Bericht door fietshobbyist »

Tjard1 schreef: 19 jan 2020, 17.08 Het crankstel van m'n Phoenix (pfg 1969) is behoorlijk verroest
  • As-lengte en dikte. Is dit een standaard maat bij Phoenix (of pfg breed?)? Iemand een idee wat de standaardmaat is?
  • Ik meen 42 tandjes te tellen op het tandwiel. Ook hier dezelfde vragen. Is dit standaard? En bij welke fietsen komt dit nog meer voor?
Tjard,
In 2018 kocht ik een voormalige lokale rijwielhandelaar zijn eigen merk fiets, feitelijk een PFG - het wemelt van de logo's ervan her en der.
Het bouwjaar is ook 1969. Let wel: een fiets met ETRTO 37 – 590 wielen ofwel, 26 x 1 3/8 inch.
Uit mijn digitale logboek ervan hierna enkele citaten:
Kettingwiel: z=42, crank lengte 170mm ... ... en nu we toch bezig zijn: Achterste kettingwiel, z=18 ... ... Na 6 dagen de schets van de trapas uitgewerkt tot een tekening - die moet eerst voor je opgezocht en gescand worden.
Verdere PFG onderdelen heb ik overigens niet voor je.

Als die crank(s) verroest zijn, is daar met een van zeep voorzien staalwol sponsje - van de supermarkt - heel veel mee te doen. Een stukje afknippen, in een klein bakje (warm) water doen, werkvloer zo nodig beschermen tegen roestwater en dan kun je aan de gang. Het versleten sponsje kan bij het oud ijzer. Daarna poetsen met chroom-polish - dat beschermt ook.
Ik ben trouwens geïnteresseerd in foto's van je fiets, in het bijzonder van het type spatbord steunen en de bevestiging ervan.
Weight 4 moor.
Groet, Werner
Tjard1
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 nov 2019, 17.38

Re: Crankstel Phoenix 1969 (pfg)

Bericht door Tjard1 »

Hoi Werner,

Allereerst dank voor de tip qua chroom! Ik geloof dat de as meer in de richting van 13.5/14 cm zit...

Ik heb wat oude foto's van de fiets (alweer bijna 5 jaar oud... Meer roest nu en zo...). Wellicht kan je hier iets op zien?
IMG_20150614_154355.jpg
IMG_20150706_205019.jpg
IMG_20150704_141043.jpg
IMG_20150619_123712.jpg
Gebruikersavatar
fietshobbyist
Berichten: 788
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14

Re: Crankstel Phoenix 1969 (pfg)

Bericht door fietshobbyist »

Werner schreef: 19 jan 2020, 18.05 de schets van de trapas uitgewerkt tot een tekening - die moet eerst voor je opgezocht en gescand worden.
HEVALI, trapas type 'N', WtC, 2018.jpg
Voilá. Het is trouwens geen productietekening; niet elke radius enz. staat erop.

Mooie fiets. Er zat blijkbaar een ander achterlicht op, getuige het gaatje. Wellicht wit geribbeld kunststof met een verchroomde 'druppel'.
De bagagedrager heb je vermoedelijk bewust weggelaten.
Op mijn fiets zitten andere spatbordsteunen, massief rond 5, waarvan ik nog niet weet hoe het precies vast zat, vooraan.
Tjard1
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 nov 2019, 17.38

Re: Crankstel Phoenix 1969 (pfg)

Bericht door Tjard1 »

Nice! Thanks.. Mooie heldere tekening. Dit is idd standaard as. 135 mm (zo zie ik ze iig zelfs nieuw te koop staan) de Bottom bracket is bij mij 60 (om ende nabij) breed, dus die 52 kan ook goed kloppen!

Qua achterlicht. Eens. Hoort een 'moderner' lampje op, zoals je aangeeft, maar ik vind deze wel leuk staan. Mooi koets lichtje... Wellicht in de toekomst weer wat origineler maken. Inmiddels 2 nieuwe wielen, ander dynamo, want de originele was kapot en een kunststof retro kettingkast (woon in de stad, waardoor er nogal eens een trapper van een andere fiets door het lakdoek ging... Bastards... ;)
Plaats reactie