Tjard1 schreef: ↑19 jan 2020, 17.08
Het crankstel van m'n Phoenix (pfg 1969) is behoorlijk verroest
- As-lengte en dikte. Is dit een standaard maat bij Phoenix (of pfg breed?)? Iemand een idee wat de standaardmaat is?
- Ik meen 42 tandjes te tellen op het tandwiel. Ook hier dezelfde vragen. Is dit standaard? En bij welke fietsen komt dit nog meer voor?
Tjard,
In 2018 kocht ik een voormalige lokale rijwielhandelaar zijn eigen merk fiets, feitelijk een PFG - het wemelt van de logo's ervan her en der.
Het bouwjaar is ook 1969. Let wel: een fiets met ETRTO 37 – 590 wielen ofwel, 26 x 1 3/8 inch.
Uit mijn digitale logboek ervan hierna enkele citaten:
Kettingwiel: z=42, crank lengte 170mm ... ... en nu we toch bezig zijn:
Achterste kettingwiel, z=18 ... ... Na 6 dagen de schets van de trapas uitgewerkt tot een tekening - die moet eerst voor je opgezocht en gescand worden.
Verdere PFG onderdelen heb ik overigens niet voor je.
Als die crank(s) verroest zijn, is daar met een van zeep voorzien staalwol sponsje - van de supermarkt - heel veel mee te doen. Een stukje afknippen, in een klein bakje (warm) water doen, werkvloer zo nodig beschermen tegen roestwater en dan kun je aan de gang. Het versleten sponsje kan bij het oud ijzer. Daarna poetsen met chroom-
polish - dat beschermt ook.
Ik ben trouwens geïnteresseerd in foto's van je fiets, in het bijzonder van het type spatbord steunen en de bevestiging ervan.
Weight 4 moor.
Groet, Werner