Fongers DZ 60 1918 - 87842

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
m-gineering
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fongers DZ 60 1918 - 87842

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 2 aug 2022, 11.53 Maarten,

Het maken van butted spaken lijkt mij veel arbeidsintensiever (en dus duurder) dan gewone. Heb je een idee waarom ze het deden?

Dirk
Butted spaken zijn beter. Een dunne spaak is elastischer, is bij een bepaalde trekkracht dus verder uitgerekt dan een dikke, en kan dus verder terugveren zonder het contact met de velg te verliezen, als die buigt onder de belasting. De uiteinden moeten echter voldoende sterkte hebben om heel te blijven, en de schroefdraad en de elleboog zijn een verzwakking. Daarom is de spaak daar dikker
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2074
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers DZ 60 1918 - 87842

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , en in de tijd van de safety en hoge bi waren de spaken gemiddeld zo`n 2,7 mm dik en werd de schroefdraad nog niet gerold maar gesneden.
Bij breuk van een spaak bij de schroefdraad had je bovendien een probleem omdat er dan een stuk draad verstopt zat in de naafflens.
Krijg dat er nog maar eens uit.
Ik denk dat dat de reden van de fabrikanten is geweest om de spaak bij de naaf wat dikker te maken.
Dat gaat bij de meeste fietsen dan naar de 4 mm. De gehele spaak 4 mm maken geeft een lomp uiterlijk.
Vandaar het ontstaan van de singel butted spaak.

Overigens is zo`n butted spaak niet meer uit de velg te halen. De koppen worden geslagen als de spaak door de velg is gestoken.
Omslachtig en vervelend bij restauratie maar toch jaren lang zo uitgevoerd en bij nagenoeg alle merken.
Later werden er dubbel butted spaken toegepast of een spaak met een extra verdikkend tonnetje aan de kop kant zodat het gat in de velg groot genoeg werd om de gehele spaak er uit te krijgen.

Dat heeft lang geduurd voor het zover was.

Voorbeeld van niet te verwijderen singel butted spaken:
DSC09014.JPG
Groeten,
Maarten
Plaats reactie