Eigenlijk had ik al een fiets en de stal is eigenlijk al jaren vol... Maar voor sommige fietsen maak je dus een uitzondering, vooral als je een leuke deal kunt maken en door middel van een soort ruilkoop je nieuwe aanwinst naar binnen kunt hengelen.
Bij Piet Munster had ik een afspraak staan een Burgers uit 1938 af te halen en hij had de fiets meegenomen naar Berlicum. Mooie fiets met de originele transfers nog allemaal aanwezig en een mooi soort spatborden die een soort overgangsmodel waren naar de mooie snavelmodellen die ik zo mooi vind. Het waren borden met nog een opstaande rand langs de rand dus ook langs de snavel. Nog nooit gezien. Gewoon een mooie fiets maar... een beetje klein voor mij. Ik hou van ondanks mijn normale lengte voor de wat hogere modellen.
Deze was dat niet en toen ik de Gazelle zag kreeg ik het idee om de fiets aan te bieden aan Fred. Na enig heen en weer kijken kwam Fred met een deal die gunstig was voor ons allebei en we hebben de fietsen geruild met een redelijke bijbetaling van mijn kant. Zo kun je dus leuk zaken doen.
De fiets zelf: Gazelle 1937 kruisframe met vaste kogellagers dus het dure model. In de jaren 50 een keer aangepakt. Een kettingkast met veer in plaats van veter, SA AW versnellingsbak (of was die er al in 1937? kan zijn. En chroom op de velg omgezet in gezond roest. Op het stuur nog redelijk terug te halen door flink door te polijsten. Op de krenken was het niet meer te redden. In een ver verleden het frame opnieuw in de lak gezet en keihard maar geen transfers of biezen te vinden. Het voorspatbord is onderaan afgescheurd op de schroeven en flink gedeukt. Ik heb het bewaard, er zat een setje moderne Gazelle spatborden bij en ik heb de vrijheid genomen het voorspatbord te vervangen. Ik denk dat de borden uit de jaren 60 zijn en van mooie kwaliteit. Ik zoek nog naar een paar oude spatborden voor de perfect finish maar de fiets staat al mooi te pronken. voor het fraaie een buisversneller op het stuur gemonteerd. een leren Vasad zadel met vulling erop gezet, beter dan de jonge plastic Lepper. De velgen leken doorgeroest maar bij het polijsten was er gewoon veel roest onder het chroom en de laag verf die er over was gezet. Voorlopig handhaven maar liever vervangen door originele Gazelle velgen. Eerst maar eens gaan trappen op deze gekogellagerde zwaargewicht want de Gazelle kruisframe is echt loeizwaar.
Ik schat tegen de 30 kg. Dat is behoorlijk veel meer dan mijn Raleigh fietsen. Die doen het met bijna de helft. zal straks even wat foto's bijvoegen.
Groeten,
Michiel