Gazelle kruisframe 1937

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Gazelle kruisframe 1937

Bericht door Michiel Röben »

Op de Beurs van Bericum heb ik bij Fred Vos een Gazelle kruisframe uit 1937 kunnen bemachtigen. Fred zelf zeer actief verzamelaar o.a van Burgers en fietsen met hulpmotor had een paar fietsen bij zich die mijn belangstelling trokken. Hij doet nooit moeilijk dus dan stap je lekker soepel in een gesprek met als doel de fiets meenemen voor een redelijke bedrag.

Eigenlijk had ik al een fiets en de stal is eigenlijk al jaren vol... Maar voor sommige fietsen maak je dus een uitzondering, vooral als je een leuke deal kunt maken en door middel van een soort ruilkoop je nieuwe aanwinst naar binnen kunt hengelen.

Bij Piet Munster had ik een afspraak staan een Burgers uit 1938 af te halen en hij had de fiets meegenomen naar Berlicum. Mooie fiets met de originele transfers nog allemaal aanwezig en een mooi soort spatborden die een soort overgangsmodel waren naar de mooie snavelmodellen die ik zo mooi vind. Het waren borden met nog een opstaande rand langs de rand dus ook langs de snavel. Nog nooit gezien. Gewoon een mooie fiets maar... een beetje klein voor mij. Ik hou van ondanks mijn normale lengte voor de wat hogere modellen.
Deze was dat niet en toen ik de Gazelle zag kreeg ik het idee om de fiets aan te bieden aan Fred. Na enig heen en weer kijken kwam Fred met een deal die gunstig was voor ons allebei en we hebben de fietsen geruild met een redelijke bijbetaling van mijn kant. Zo kun je dus leuk zaken doen.

De fiets zelf: Gazelle 1937 kruisframe met vaste kogellagers dus het dure model. In de jaren 50 een keer aangepakt. Een kettingkast met veer in plaats van veter, SA AW versnellingsbak (of was die er al in 1937? kan zijn. En chroom op de velg omgezet in gezond roest. Op het stuur nog redelijk terug te halen door flink door te polijsten. Op de krenken was het niet meer te redden. In een ver verleden het frame opnieuw in de lak gezet en keihard maar geen transfers of biezen te vinden. Het voorspatbord is onderaan afgescheurd op de schroeven en flink gedeukt. Ik heb het bewaard, er zat een setje moderne Gazelle spatborden bij en ik heb de vrijheid genomen het voorspatbord te vervangen. Ik denk dat de borden uit de jaren 60 zijn en van mooie kwaliteit. Ik zoek nog naar een paar oude spatborden voor de perfect finish maar de fiets staat al mooi te pronken. voor het fraaie een buisversneller op het stuur gemonteerd. een leren Vasad zadel met vulling erop gezet, beter dan de jonge plastic Lepper. De velgen leken doorgeroest maar bij het polijsten was er gewoon veel roest onder het chroom en de laag verf die er over was gezet. Voorlopig handhaven maar liever vervangen door originele Gazelle velgen. Eerst maar eens gaan trappen op deze gekogellagerde zwaargewicht want de Gazelle kruisframe is echt loeizwaar.
Ik schat tegen de 30 kg. Dat is behoorlijk veel meer dan mijn Raleigh fietsen. Die doen het met bijna de helft. zal straks even wat foto's bijvoegen.

Groeten,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4081
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Gazelle kruisframe 1937

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel,
Ja ik had hem al zien staan daar tegen het muurtje.
Leuke ruil!
Dat van het gewicht moet je eens controleren, het lijkt me wel heel sterk wat je schrijft. Ik schat de Raleigh zwaarder en de Gazelle een stuk lichter.

Of ze hebben hem gereviseerd met massieve buis!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle kruisframe 1937

Bericht door Michiel Röben »

Morgen wegen en foto's. Vandaag werkdag en schoonmaken in huis. Ik weet nou waarom huisvrouwen een hekel hebben aan dat werk... Ohh, morgen boekdag, da's inmiddels ook een werkdag aan het worden.

groeten,
Michiel ;) :D
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle kruisframe 1937

Bericht door Michiel Röben »

Zoals beloofd enkele beelden van de Gazelle kruisframe.Het zijn maar snapshots. De echte foto's komen vanmiddag.

Groeten Michiel ;)
Bijlagen
kruisframe Gaxelle rechts1.jpg
kruisframe Gaxelle rechts1.jpg (315.37 KiB) 9030 keer bekeken
Foto Gazelle kruisframe links 1.jpg
Foto Gazelle kruisframe links 1.jpg (485.33 KiB) 9030 keer bekeken
Foto dynamo kruisframe Gazelle.jpg
Foto dynamo kruisframe Gazelle.jpg (429.22 KiB) 9030 keer bekeken
foto Gazelle kruisframe voorkant rechts.jpg
foto Gazelle kruisframe voorkant rechts.jpg (455.54 KiB) 9030 keer bekeken
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48

Re: Gazelle kruisframe 1937

Bericht door JocoFoto »

Mooie aanwinst - gefeliciteerd!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27

Re: Gazelle kruisframe 1937

Bericht door arjank »

leuke fiets, michiel!
jammer dat ie overgeverfd is, toch mooie details: versteller en mooie messing arko-verlichtingsset uit die tijd (althans, er vanuit gaande dat de lamp ook arko is, kan het merk niet goed lezen).
veel plezier ermee!

hartelijke groet, arjan
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle kruisframe 1937

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Arjan, Jocofoto.
ja, een vooroorlogse kruisframe en helemaal origineel, tenminste dat denk ik.
De versnellingsnaaf is een AB voor zover ik de naaf kon lezen, er zit nog behoorlijk wat roest op wat ik nog weg moet halen met de platte roterende staalborstel. Er zat op een plek behoorlijk wat roest op de velgen dus de fiets heeft langere tijd in een vochtige omgeving gestaan. Voorlopig alleen borstelen, smeren en rijden. De derde versnelling schiet er steeds uit dus de naaf moet uit elkaar. Daar ben ik geen specialist in maar het lijkt er op of de veren in de versnellingsnaaf de tandwielen niet goed in elkaar houden. Hij schakelt wel in maar schiet er onder druk weer uit. Weet nog niet wat het precies is. Is het binnenwerk van de AB gelijk aan andere SA versnellingsnaven?

De velgen zijn echt behoorlijk geroest maar niet door. Ik ben nog aan het schoon borstelen maar dat is een heel karwei. Denk dat er op termijn een paar nieuwe oude chroomvelgen in moeten.

Het lakwerk is ooit professioneel gedaan maar nooit gebiesd. En geen transfers meer herplaatst.

De fiets rijdt verder prima dankzij de kogellagers die overal inzitten. Dat voelt echt heel soliede.

De versnellingsbuis had ik nog ergens liggen. De ketting was vastgezet in de 2e versnelling. Het binnenwerk tikt mooi helder dus ik hoop dat de 3e versnelling weer snel oppakt. De kettingkast type jaren 50 is echt oud dus ik ben wel ban dat die stuk gaat als die gedemonteerd wordt.

Ik heb een Philips achterlicht uit de tijd gemonteerd die geleverd werd door Gazelle volgens de onderdelen catalogus die ik op het forum vond. Toch handig die databank bij het opzoeken van onderdelen. Leuk ook om te zien wat er allemaal geleverd werd tot de kleinste onderdelen van dynamo's toe. Echt leuke lectuur.

Het achterspatbord heb ik wat verf afgekrabbeld en daar kwam de mooie ronde afgelakte laag onder vandaan. Ik begreep dat Gazelle dit maar een bepaalde tijd heeft gedaan.

De remmerij is prima alhoewel de achterrem zich snel vastzet dus daar moet ik ook nog even naar kijken.

Kortom een goede fiets die alleen TLC nodig heeft van de nieuwe eigenaar.

Groeten,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4081
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Gazelle kruisframe 1937

Bericht door maartenB »

Michiel,
Ik heb je onderwerp verplaatst van 'berichten en aanbiedingen' naar het forum 'toerfietsen'.
Als dat een probleem voor je is: laat even weten?


Over de fiets: de AB is volgens mij geleverd vanaf 1938, dan staat er de code AB8 in. Lijkt dus wel passend, dan is je fiets een jaar jonger. Wel jammer van dat spatbordneusje hoor, dan ziet hij er uit als een fiets uit de jaren 50....

Binnenwerk AB is gelijk aan alle andere SA naven tot iets van 1990 ofzo, dat is geen hogere wiskunde. Veel mensen hebben de onderdelen wel liggen en anders zet je er een ander binnenwerk in ....

Succes met dit leuke project. Is hij constructief nou ook anders dan de X van 1960, zoals de V dat duidelijk wél is??
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle kruisframe 1937

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Maarten,
Nee ik denk dat de x de zelfde is als in 1960. Ik heb 40 jaar geleden (toen was ik dus 14,15...) al een paar van dit soort kruisframes gehad maar de frames lijken allemaal het zelfde vanaf de 30er jaren, allemaal platgeknepen patten en de afgevijlde lugs voor glooiende aansluitingen. Wel super onverwoestbaar maar chroom was altijd al wat matig bij de Gazelle. Ik krijg nog een frame en spatborden van 1929 over een tijdje ook x frame. Maar die moet ik dan gaan opbouwen met een donorfiets die ik nog niet heb. Qua uiterlijk ook de zelfde bouw volgens mij.

Ja dat spatbordneusje zit er voorlopig op tot ik een oude te pakken krijg. Het spatbord dat er opzat was afgescheurd op de schroeven onderin en behoorlijk gedeukt. Ik heb het zo goed mogelijk uitgeklopt maar dan mist nog steeds het onderste deel. Ik zou al blij zijn met een jaren 50 voorspatbord van Gazelle, die moeten er nog genoeg liggen bij de heren, dames hobbyisten...

Groeten,
Michiel ;)
fietser
Berichten: 863
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle kruisframe 1937

Bericht door fietser »

Gefeliciteerd met de aanwinst, een oude fiets met vaste kogellagers is toch iets bijzonders - door de relatieve zeldzaamheid en omdat het zo plezierig rijdt. Daar had ik zo'n Burgers ook voor laten zitten ;)

Wat het bouwjaar betreft: dat is 1938. Ik zie (ook in dit forum) regelmatig dat mensen hun fiets 1 jaar te oud maken omdat ze in het dateringsboekje van de vereniging niet goed kijken. Bij Gazelle is daar het laatste nummer van het desbetreffende jaar aangegeven maar mensen nemen dat onwillekeurig als het eerste nummer. Misschien een idee om deze lijst voor een herdruk zo te veranderen dat er het eerste nummer per jaar staat?
Met 1938 als bouwjaar kan de SA AB-naaf dus zonder problemen als correct doorgaan. Als je nog eens het jaarcijfer op de naaf te voorschijn hebt gehaald, laat het dan even weten.
Dat van het gewicht moet je eens controleren, het lijkt me wel heel sterk wat je schrijft. Ik schat de Raleigh zwaarder en de Gazelle een stuk lichter.
Over de Raleigh kan ik niets zeggen maar deze Gazelle was wel echt zwaar. Dat heb ik in Berlicum ook kunnen voelen. En onlangs heb ik nog een Gazelle heren-toerfiets van 1936 erbij gekregen die ook loodzwaar leek. Ik heb het gecontrolleerd: 29 kilo. Met trommelremmen, versnellingen en een zweefzadel, dat wel.

'
Plaats reactie