Locomotief Tour de France

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Cyclissimo
Berichten: 731
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Locomotief Tour de France

Bericht door Cyclissimo »

Leuk. Die zit nog heel strak in de lak!. Wel het e.e.a. vervangen, waaronder het stuur. Wel nog de originele wielen zo te zien, met SA 4v naaf. Ik zou hem van 57 schatten.
Durabo88
Berichten: 3196
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Locomotief Tour de France

Bericht door Durabo88 »

Deze staat nog zo mooi in de lak dat ondanks her en der wat modernere onderdelen, je hier iets heel moois van kunt maken. Het lijkt me gewoon de supersportfiets-uitvoering die een FW vier versnellingsnaaf hoort te hebben. Alleen wat ik niet eerder bij dit model heb gezien is de nok voor een remnaaf of trommelrem.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 3196
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Locomotief Tour de France

Bericht door Durabo88 »

Of in 1955 al een vakantiefiets genoemt:
https://books.google.nl/books?id=ojZTnW ... ce&f=false
Sportief fietsend!
pfcvos
Berichten: 424
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Locomotief Tour de France

Bericht door pfcvos »

Ben even teruggegaan.
Framenummer gefotografeerd
Hij vertelde me dat er eerst een terugtraprem in gezeten had.
De achternaaf is inderdaad uit 1979.
Lepper velgen.
Vraagprijs 150
Wel inderdaad in hele mooie staat.
Bijlagen
IMG_8343.jpeg
IMG_8343.jpeg (387.01 KiB) 3197 keer bekeken
IMG_8342.jpeg
IMG_8342.jpeg (469.67 KiB) 3197 keer bekeken
Cyclissimo
Berichten: 731
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Locomotief Tour de France

Bericht door Cyclissimo »

Oh, dat is heel appart zeg. Nooit gezien inderdaad met nok voor een rem. Wel uit 57 :)
Maar ik stel me voor dat de klant nog wel koning was destijds. En als je zo'n dure fiets met terugtraprem wilde, dat dat gewoon kon :D
Dat verklaart ook gelijk dat de remkabels naar achter geen nokjes hebben en met een tiewrapje zitten...
Maar de velgen lijken wel de goede lepper velgen...
Bijzonder exemplaar zo
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 1178
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Locomotief Tour de France

Bericht door marco verbaant »

Cyclissimo schreef: 4 aug 2025, 18.50 Oh, dat is heel appart zeg. Nooit gezien inderdaad met nok voor een rem. Wel uit 57 :)
Maar ik stel me voor dat de klant nog wel koning was destijds. En als je zo'n dure fiets met terugtraprem wilde, dat dat gewoon kon :D
Dat verklaart ook gelijk dat de remkabels naar achter geen nokjes hebben en met een tiewrapje zitten...
Maar de velgen lijken wel de goede lepper velgen...
Bijzonder exemplaar zo
De kabels naar achter lopen netjes onder de bovenbuis door zonder tiewrap. In een oog....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Cyclissimo
Berichten: 731
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Locomotief Tour de France

Bericht door Cyclissimo »

marco verbaant schreef: 4 aug 2025, 22.59
De kabels naar achter lopen netjes onder de bovenbuis door zonder tiewrap. In een oog....
Het gaat inmiddels over deze :D
Bijlagen
IMG_8324.jpeg
IMG_8324.jpeg (338.88 KiB) 2146 keer bekeken
camshaft
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jun 2013, 10.17

Re: Locomotief Tour de France

Bericht door camshaft »

Persfoto van de eerdere raceuitvoering van de Tour de France waarmee dit topic begon.
IMG_6621.jpeg
IMG_6621.jpeg (407.42 KiB) 1718 keer bekeken
Heb zelf ooit een super tour-versie gehad die naar mijn indruk hetzelfde frame had incl. het chroom bij het balhoofd en de achtervork. Met Reynolds frame in rood (geen aangelaste bagagedrager) Naven, balhoofdset etc van Campagnolo, Gran Sport derailleur, Stronglight enkelblad. Het was vermoedelijk een 62/63 Tour de France Super die naast de twee touring modellen (4-SA en de derailleur-versie) en de race-versie ook een aantal jaren in het leveringsprogramma stond. Mijn fiets had geen bloktransfer maar het vrijwel identieke waarin de blokken een soort vlekjes zijn. De fiets is overigens goed terechtgekomen : ik heb hem weer doorgegeven aan een zekere Adrie van der P.
Plaats reactie