Locomotief Tour de France
-
Re: Locomotief Tour de France
Leuk. Die zit nog heel strak in de lak!. Wel het e.e.a. vervangen, waaronder het stuur. Wel nog de originele wielen zo te zien, met SA 4v naaf. Ik zou hem van 57 schatten.
Deze staat nog zo mooi in de lak dat ondanks her en der wat modernere onderdelen, je hier iets heel moois van kunt maken. Het lijkt me gewoon de supersportfiets-uitvoering die een FW vier versnellingsnaaf hoort te hebben. Alleen wat ik niet eerder bij dit model heb gezien is de nok voor een remnaaf of trommelrem.
Sportief fietsend!
Of in 1955 al een vakantiefiets genoemt:
https://books.google.nl/books?id=ojZTnW ... ce&f=false
https://books.google.nl/books?id=ojZTnW ... ce&f=false
Sportief fietsend!
Ben even teruggegaan.
Framenummer gefotografeerd
Hij vertelde me dat er eerst een terugtraprem in gezeten had.
De achternaaf is inderdaad uit 1979.
Lepper velgen.
Vraagprijs 150
Wel inderdaad in hele mooie staat.
Framenummer gefotografeerd
Hij vertelde me dat er eerst een terugtraprem in gezeten had.
De achternaaf is inderdaad uit 1979.
Lepper velgen.
Vraagprijs 150
Wel inderdaad in hele mooie staat.
- Bijlagen
-
- IMG_8343.jpeg (387.01 KiB) 3199 keer bekeken
-
- IMG_8342.jpeg (469.67 KiB) 3199 keer bekeken
-
Oh, dat is heel appart zeg. Nooit gezien inderdaad met nok voor een rem. Wel uit 57
Maar ik stel me voor dat de klant nog wel koning was destijds. En als je zo'n dure fiets met terugtraprem wilde, dat dat gewoon kon
Dat verklaart ook gelijk dat de remkabels naar achter geen nokjes hebben en met een tiewrapje zitten...
Maar de velgen lijken wel de goede lepper velgen...
Bijzonder exemplaar zo

Maar ik stel me voor dat de klant nog wel koning was destijds. En als je zo'n dure fiets met terugtraprem wilde, dat dat gewoon kon

Dat verklaart ook gelijk dat de remkabels naar achter geen nokjes hebben en met een tiewrapje zitten...
Bijzonder exemplaar zo
- marco verbaant
De kabels naar achter lopen netjes onder de bovenbuis door zonder tiewrap. In een oog....Cyclissimo schreef: ↑4 aug 2025, 18.50 Oh, dat is heel appart zeg. Nooit gezien inderdaad met nok voor een rem. Wel uit 57![]()
Maar ik stel me voor dat de klant nog wel koning was destijds. En als je zo'n dure fiets met terugtraprem wilde, dat dat gewoon kon![]()
Bijzonder exemplaar zo
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
Het gaat inmiddels over dezemarco verbaant schreef: ↑4 aug 2025, 22.59
De kabels naar achter lopen netjes onder de bovenbuis door zonder tiewrap. In een oog....

- Bijlagen
-
- IMG_8324.jpeg (338.88 KiB) 2148 keer bekeken
Persfoto van de eerdere raceuitvoering van de Tour de France waarmee dit topic begon.
Heb zelf ooit een super tour-versie gehad die naar mijn indruk hetzelfde frame had incl. het chroom bij het balhoofd en de achtervork. Met Reynolds frame in rood (geen aangelaste bagagedrager) Naven, balhoofdset etc van Campagnolo, Gran Sport derailleur, Stronglight enkelblad. Het was vermoedelijk een 62/63 Tour de France Super die naast de twee touring modellen (4-SA en de derailleur-versie) en de race-versie ook een aantal jaren in het leveringsprogramma stond. Mijn fiets had geen bloktransfer maar het vrijwel identieke waarin de blokken een soort vlekjes zijn. De fiets is overigens goed terechtgekomen : ik heb hem weer doorgegeven aan een zekere Adrie van der P.