Alexander's Gazelle

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
AMVisser
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 sep 2020, 19.09

Re: Alexander's Gazelle

Bericht door AMVisser »

wimjansen schreef: 6 aug 2025, 23.57 Naar mijn idee is er niks mis met het voorspatbord, dat volgt keurig de omtrek ban band resp. wiel. Het is eerder de spatbordstang.
tdebruin schreef: 6 aug 2025, 20.39 Dit ziet er uit alsof je een 28" spatbord stang hebt (28" als in 622) ipv van een 28 x 1 1/2 (als in 635).
Bedankt voor de reacties, nooit bij stil gestaan dat daar een verschil in zou kunnen zitten. Dan weet ik in ieder geval waar ik op letten moet en kan ik op zoek naar een 635 spatbordstang. En is de oplossing misschien wel heel simpel...
pfcvos
Berichten: 428
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Alexander's Gazelle

Bericht door pfcvos »

Een volgende keer erop letten dat het ventiel tussen 2 parallele spaken valt, net wat mooier
m-gineering
Berichten: 1921
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: Alexander's Gazelle

Bericht door m-gineering »

pfcvos schreef: 8 aug 2025, 05.46 Een volgende keer erop letten dat het ventiel tussen 2 parallele spaken valt, net wat mooier
strikt genomen zit het ventiel nu tussen twee evenwijdige spaken ;) En als je tussen de Fongers fabrieksfoto's grasduint zie je dat ze er 100 jaar geleden nog niet moeilijk over deden! En soms sta je voor de keuze als je een gebruikte naaf wisselt met een velg die net andersom geboord is.
/Marten
AMVisser
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 sep 2020, 19.09

Re: Alexander's Gazelle

Bericht door AMVisser »

m-gineering schreef: 8 aug 2025, 08.59
pfcvos schreef: 8 aug 2025, 05.46 Een volgende keer erop letten dat het ventiel tussen 2 parallele spaken valt, net wat mooier
strikt genomen zit het ventiel nu tussen twee evenwijdige spaken ;) En als je tussen de Fongers fabrieksfoto's grasduint zie je dat ze er 100 jaar geleden nog niet moeilijk over deden! En soms sta je voor de keuze als je een gebruikte naaf wisselt met een velg die net andersom geboord is.
Nou ik ben vooral blij dat de spaken erin zitten, ik kan altijd nog een paar keer oefenen :lol:. Ik vraag mij wel af, terwijl ik dit schrijf of ik slecht heb gespiekt bij een rijdend voorbeeld..... En aan de andere kant; een kleinigheidje houd je toch, er zijn zo ondertussen wel veel meer dingetjes waarvan ik denk dat het wel net even iets anders gemogen.

Vandaag is er wel een andere spatbordstang binnengekomen 28x1 1/2". Ik heb ze nog even naast elkaar gelegd om te kijken of er ook een groot verschil in lengte is. Het is geen beste foto, maar het lengte verschil vind ik nou niet heel erg groot.
341f6d5c-7351-457e-9555-2ab23b176e44.jpg
341f6d5c-7351-457e-9555-2ab23b176e44.jpg (116.12 KiB) 5101 keer bekeken
Op de fiets maakt het ook niet heel veel uit.
215674a8-4c6f-463e-9433-6595d499eb79.jpg
215674a8-4c6f-463e-9433-6595d499eb79.jpg (205.45 KiB) 5101 keer bekeken
Ben nou niet echt tevreden met hoe het op de fiets zit, maar misschien ligt dat ook gewoon aan mij.
Ik ga hier de komende weken even rustig over nadenken, of ik het zo laat zitten of toch voor een andere oplossing ga.
m-gineering
Berichten: 1921
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: Alexander's Gazelle

Bericht door m-gineering »

Ik zou eerst proberen of je het losse spatbord op een mooie manier boven de band kunt laten zweven. Met het smaller of breder knijpen kun je de straal van het spatbord iets manipuleren. Heb je dat voor elkaar dan weet je hoe lang de spatbordbeugel moet worden. Je zou de beugels die je hebt kunnen verzagen en aan elkaar lassen (of lijmen met een pen er in), dan kun je eerst weer verder
/Marten
Gebruikersavatar
fietshobbyist
Berichten: 850
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14

Re: Alexander's Gazelle

Bericht door fietshobbyist »

AMVisser schreef: 6 aug 2025, 19.52 De "nieuwe" voorvork heeft een ietwat andere vorm dan de oude. Dit heeft als resultaat dat mijn spatbord eigenlijk niet meer past, of dat de voorvork beugel niet past, het is maar hoe of je dat zien wilt. Het ziet er in mijn optiek iig niet uit........
Daar zit het probleem vermoedelijk: het veranderen van de grootte van de sprong van de vork - ik neem aan dat die groter is geworden. Dat heeft invloed op de positionering van het spatbord als je dezelfde beugel gebruikt. Bij één van mijn fietsen heb ik daarom de asgaten in een spatbordstang al eens vergroot tot sleufgaten.
In joe geval zou je de asgaten groter kunnen maken in de richting van het einde van de platte kant, tot (maximaal) twee millimeter van het uiteinde. Daardoor kan je de beugel verder van de as af duwen - en hoef je nog niet aan het lassen.

Kijk er ook eens naar of het contour van de beugel wel past bij het contour van het spatbord. Vroeger had je verschillende spatbord contouren (hoge rug [Fongers], kantig [Phoenix], rond [Gazelle], met middenrib [Empo], enzovoort) die elk een specifieke spatbordbeugel hadden met een bijpassende vorm. Misschien volstaat dus het toepassen van een ander type spatbordsteun, met een hogere beugel - als je begrijpt wat ik bedoel.
AMVisser
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 sep 2020, 19.09

Re: Alexander's Gazelle

Bericht door AMVisser »

En voordat je d'r erg on hebt ben je weer een paar maand verder..... Het spatbord heb ik voorlopig maar even laten zitten voor wat het was, en ben eerst maar verder gegaan met andere onderdeeltjes monteren en aanpassen. Of heb onderdelen besteld die ik nog nodig heb zoals bijvoorbeeld een kettinghoes.

- De verlichting:
De dynamo en koplamp worden een NOS Koplamp set van Miller. Mijn oude verlichting werkte nog deels, maar de het dynamowieltje is compleet versleten. En de Lucifer koplamp die erop zat is helaas geplet doordat een kast in elkaar gestort is.
WhatsApp Image 2025-11-22 at 09.37.04.jpeg
WhatsApp Image 2025-11-22 at 09.37.04.jpeg (122.83 KiB) 3050 keer bekeken
Bij het trekken van de kabeltjes is er helaas een klein probleempje opgetreden. Onder het frame loopt een kabelgeleider die in beugeltjes hangt, 1 van die beugeltjes is kapot gegaan. Denk dat er niks anders opzit om het restant van het beugeltje heel voorzicht te verwijderen. Het lijkt dat ze vastzitten met klinknageltjes, dus ga proberen die heel voorzichtig uit te boren. En dan een beugeltje na proberen te maken en die weer op de originele plaats te monteren. Ik ga ervan uit dat zulke beugeltjes niet meer los ergens te krijgen zijn.
WhatsApp Image 2025-11-22 at 09.54.04.jpeg
WhatsApp Image 2025-11-22 at 09.54.04.jpeg (97.37 KiB) 3050 keer bekeken
WhatsApp Image 2025-11-22 at 09.54.04 (1).jpeg
WhatsApp Image 2025-11-22 at 09.54.04 (1).jpeg (92.49 KiB) 3050 keer bekeken
- De voorvork is ondertussen ook ingekort, en ben dat ziet er een heel stuk beter uit.
- De kettinghoes heb ik ergens in de afgelopen weken ook gemonteerd, samen met de tandwielen, ketting enz. De cranks moeten nog wel voorzien worden van een spie.

-Spatbord:
Bedankt voor de tips, ik zat ook al te denken aan sleufgaten in de beugeltjes maken of de stangen verlengen door te zagen en dan met een pen erin en weer vast te lassen.
Naar de contour van het spatbord steun zal ik ook nog wel even kijken, heb ondertussen drie verschillende spatbordsteunen gebruikt met hetzelfde resultaat. Maar misschien is er toch nog wel ergens iets te vinden met een hogere beugel.

wordt vervolgd.... hopelijk iets sneller dan de vorige keer.. ;)
Plaats reactie