Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
als je op delpher.nl zoekt zie je dat Maasdam inderdaad Gruno dealer was. zie deze advertentie uit 1913.
in het telefoonboek van Oud Beijerland staan nog twee Maasdam's. wellicht leuk om eens te bellen of dat familie is van deze dealer.
Altijd erg leuk om een fiets waarvan de historie bekend is te hebben. Gruno is een merk dat prachtige fietsen heeft gemaakt.
in het telefoonboek van Oud Beijerland staan nog twee Maasdam's. wellicht leuk om eens te bellen of dat familie is van deze dealer.
Altijd erg leuk om een fiets waarvan de historie bekend is te hebben. Gruno is een merk dat prachtige fietsen heeft gemaakt.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Ten aanzien van de onderstreepte namen in de gescande Gruno prijscourant van 1913. Ik heb deze prijscourant ooit eens overgenomen van Otto. Otto had het verhaal erbij dat hij ooit eens in Zuid-Beijerland twee stokoude Gruno rijwielen was tegengekomen in een garage onder een doek die de watersnood ramp hadden overleefd. Ik vermoed ook dat hij de onderstrepingen heeft gedaan in het boekje. Misschien zit daar de link?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Dit is ook een oudje maar de balhoofdstrop is anders. Leeftijd is mij helaas niet bekend.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Als jouw verhaal klopt Jasper ( en waarom ook niet !) dan is het toch wel weer wonderlijk dat deze 2 fietsen nog steeds bij elkaar waren! Dan gaat dit topic wellicht verder dan alleen de fietsen . Otto weet misschien het andere merk of meet info. Ik ken Otto niet ,zou iemand contact kunnen leggen?
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 28 sep 2013, 01.28
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Er was later in Zuid-Beijerland nog een P. Maasdam en Zoon, handelaar in auto's en fietsen. Wellicht dezelfde onderneming met wat uitbreiding van aanbod? Die is nog wel in de KvK te vinden (via uitgebreid zoeken), misschien dat daar nog contactgegevens uit kunnen komen?
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Onder deze link staan nog een fiets van de Stokvis firma uitgevoerd met Brampton onderdelen.
Ik heb de fiets een tijdje in huis gehad Er zijn veel overeenkomsten met de fiets van cyclissimo.
De lug onder in de liggende achtervork bijvoorbeeld.
https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... 452#p22452
Nu terug kijkend zie ik dat het tandblad met de B `s ook weer van Williams is.
Benieuwd of er ook zo`n tekentje op het tandblad van de nieuwe vondst staat..
Ik heb de fiets een tijdje in huis gehad Er zijn veel overeenkomsten met de fiets van cyclissimo.
De lug onder in de liggende achtervork bijvoorbeeld.
https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... 452#p22452
Nu terug kijkend zie ik dat het tandblad met de B `s ook weer van Williams is.
Benieuwd of er ook zo`n tekentje op het tandblad van de nieuwe vondst staat..
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Interessant Maarten! Dan zou hij gedateerd kunnen worden. Of indien er geen letters onder het tekentje staan, in ieder geval bevestigd dat hij van voor 1912 of eerder is.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Wat een leuke berichten allemaal. Het zou inderdaad zomaar eens om 'de twee fietsen' uit Zuid-Beijerland kunnen gaan. De ene misschien wel een prive-fiets van Maasdam, de andere? Ooit eens ingeruild? Als hij Gruno dealer was zou dat ook goed verklaren waarom er een gruno binnenband in mijn fiets zit. Er staat op het ventiel 33 ingeslagen, ik weet niet of dat een datering is, maar het zou dus zomaar kunnen dat Maasdam de binnenband in 1933 heeft vervangen
Interessant ook hoe die dan uiteindelijk bij een Haagse kringlooporganisatie zijn gekomen..
Mijn fiets toont inderdaad heel veel overeenkomsten met de Stokvis, Maarten! Bracket, cranks en lugs lijken hetzelfde. Ook de plaats van het framenummer lijkt inderdaad naar Stokvis te wijzen. Het enige verschil is dat ik bij alle Stokvisfietsen zie dat de staande achtervork aan de pat is gesoldeerd. Bij mij is hij geschroefd.
En daarnaast is de vork natuurlijk anders, maar die is bij mij zeker niet origineel. Toen ik de fiets op zijn kop zette kwam ik er ook achter dat het onderste balhoofdlager te smal is voor de flens die aan de lug zit.
Mooi ook om te zien hoe het balhoofd is als het compleet is. (bij mij mist de contramoer) Ook vond ik de lamphaak bij mij al wat grof bij de rest van de fiets en de Stokvis heeft een heel dun model. Dat zou goed kunnen kloppen met een ring die bij mij nog bij het balhoofdstel zit waarvan ik dacht aan een afgebroken lamphaak, maar hem daarvoor te dun achtte..
Ik kwam er achter dat mijn voorwiel ook 32 spaken heeft. Dat zou het achterwiel vrij definitief als het onoriginele wiel aanwijzen.
Interessant zou nu zijn om een Williamslogo op het kettingblad te vinden, maar ook om enige duidelijkheid uit de Stokvis nummering te kunnen halen, die in ieder geval niet zomaar oplopend is.
Ik ga binnenkort proberen het blad te demonteren, maar daarvoor moet ik eerst het kettingscherm slopen, want dat is door de soldeeractie niet meer te demonteren
En dan zit ik ook nog met een andere dilemma, ga ik de vork die er nu inzit zo aanpassen dat hij wel goed past (afzagen en een sleuf erin maken om de klem zin te geven), of ga ik op zoek naar een andere voorvork?

Interessant ook hoe die dan uiteindelijk bij een Haagse kringlooporganisatie zijn gekomen..
Mijn fiets toont inderdaad heel veel overeenkomsten met de Stokvis, Maarten! Bracket, cranks en lugs lijken hetzelfde. Ook de plaats van het framenummer lijkt inderdaad naar Stokvis te wijzen. Het enige verschil is dat ik bij alle Stokvisfietsen zie dat de staande achtervork aan de pat is gesoldeerd. Bij mij is hij geschroefd.
En daarnaast is de vork natuurlijk anders, maar die is bij mij zeker niet origineel. Toen ik de fiets op zijn kop zette kwam ik er ook achter dat het onderste balhoofdlager te smal is voor de flens die aan de lug zit.
Mooi ook om te zien hoe het balhoofd is als het compleet is. (bij mij mist de contramoer) Ook vond ik de lamphaak bij mij al wat grof bij de rest van de fiets en de Stokvis heeft een heel dun model. Dat zou goed kunnen kloppen met een ring die bij mij nog bij het balhoofdstel zit waarvan ik dacht aan een afgebroken lamphaak, maar hem daarvoor te dun achtte..
Ik kwam er achter dat mijn voorwiel ook 32 spaken heeft. Dat zou het achterwiel vrij definitief als het onoriginele wiel aanwijzen.
Interessant zou nu zijn om een Williamslogo op het kettingblad te vinden, maar ook om enige duidelijkheid uit de Stokvis nummering te kunnen halen, die in ieder geval niet zomaar oplopend is.
Ik ga binnenkort proberen het blad te demonteren, maar daarvoor moet ik eerst het kettingscherm slopen, want dat is door de soldeeractie niet meer te demonteren


En dan zit ik ook nog met een andere dilemma, ga ik de vork die er nu inzit zo aanpassen dat hij wel goed past (afzagen en een sleuf erin maken om de klem zin te geven), of ga ik op zoek naar een andere voorvork?
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Na het slopen van de kettingkast heb ik de cranks kunnen demonteren. Na een schoonmaakbeurt bleek zowel het blad als de cranks een Williams logo te hebben ingeslagen. Op de cranks zonder jaarcode. Op het blad met de letter A. Wat voor 1912/13 staat..
Dat zou het achterwiel definitief vervangen maken en het voorwiel heel goed mogelijk wel origineel. Nu nog een merk
De ketting bleek overigens een Allred Appleby. Straks even proberen de trapas eruit te krijgen...
Dat zou het achterwiel definitief vervangen maken en het voorwiel heel goed mogelijk wel origineel. Nu nog een merk

De ketting bleek overigens een Allred Appleby. Straks even proberen de trapas eruit te krijgen...
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Ah, dat is een leuke vondst die A onder het williams tekentje.
Dat maakt het echte een vroege fiets!
Je schreef dat de voornaaf van Brampton zou zijn. Staat dat er in gegraveerd?
Ja de voorvork. Misschien duikt er wel ergens eens een min of meer gare oma fiets van Stokvis op.'
Dan lijkt het me wel interessant om zo`n vork over te zetten (met inkorten etc. erbij).
Dat zal een vork zijn met een direct vernikkelde kroon en niet iets glooiender van vorm dan deze Simplex achtige.
De spatborden komen me weer erg als van Gruno over. Zou de man een fiets hebben samengesteld met voor hem voordehand liggende onderdelen?
Of zou Stokvis ooit leverancier zijn geweest van Gruno?
Groeten,
Maarten
Dat maakt het echte een vroege fiets!
Je schreef dat de voornaaf van Brampton zou zijn. Staat dat er in gegraveerd?
Ja de voorvork. Misschien duikt er wel ergens eens een min of meer gare oma fiets van Stokvis op.'
Dan lijkt het me wel interessant om zo`n vork over te zetten (met inkorten etc. erbij).
Dat zal een vork zijn met een direct vernikkelde kroon en niet iets glooiender van vorm dan deze Simplex achtige.
De spatborden komen me weer erg als van Gruno over. Zou de man een fiets hebben samengesteld met voor hem voordehand liggende onderdelen?
Of zou Stokvis ooit leverancier zijn geweest van Gruno?
Groeten,
Maarten