Titan racestuur

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Titan racestuur

Bericht door marco verbaant »

m-gineering schreef: 3 jul 2025, 07.24 De huls komt eerst, daarna buig je de bochten
Ik heb toch wel Titan bochten gezien die alleen aan de uiteinden naar buiten gebogen zijn geweest. Heb er zelf ook eens een gehad waar de mof was losgekomen en om de bocht heen draaide, en die de vorige eigenaar met een schroef alsnog was gefixeerd....
Die mof was natuurlijk ter versteviging van het geheel, zelfs Cinelli deed dat veel later met een gelijmde mof (die erg konden kraken). Tot op heden worden veel (met name aluminium) bochten bij de voorbouw dikker uitgevoerd (qua materiaal én diameter).
Bijlagen
Afbeelding1.png
Afbeelding1.png (65.83 KiB) 226 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 1281
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Titan racestuur

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 3 jul 2025, 07.24 De huls komt eerst, daarna buig je de bochten
Kijk eens aan. Meteen een heldere instructie erbij! :)
m-gineering
Berichten: 1752
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: Titan racestuur

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 3 jul 2025, 12.25
m-gineering schreef: 3 jul 2025, 07.24 De huls komt eerst, daarna buig je de bochten
Kijk eens aan. Meteen een heldere instructie erbij! :)
en de video (Nitto):
https://www.youtube.com/watch?v=1rzKJOJMAaw
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Titan racestuur

Bericht door marco verbaant »

Aha, m-gineering bedoelt de productie vanaf nul, en niet de latere eventuele aanpassing door uitbuigen....duidelijk
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
RobAbb
Berichten: 23
Lid geworden op: 9 okt 2024, 19.52

Re: Titan racestuur

Bericht door RobAbb »

m-gineering schreef: 3 jul 2025, 07.24
RobAbb schreef: 3 jul 2025, 07.09 Opvullen met zand lijkt een mooie oplossing maar de kans dat er haarscheurtjes ontstaan als je de bocht vervolgens verbuigt blijft bestaan, volgens mij.

De sleeve op een ander stuur zetten is wel een interessant idee, vraag is alleen hoe dat zou moeten, heeft iemand daar ervaring mee?
De huls komt eerst, daarna buig je de bochten
Dat dacht ik al, er zit nl. geen lasnaad lid in de huls. Enige optie is waarschijnlijk een ander stuur.
Woldman
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46

Re: Titan racestuur

Bericht door Woldman »

Goed dat dit langskomt.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn stuur uit 1961. Linkerkant iets omhoog gebogen.
Zat te denken over terugbuigen maar laat het nu maar horen tot de doorleefde staat van de hele fiets.
Ik fiets er wel tochtjes op maar meer rustig peddelend dus eigenlijk nooit meer onderin de beugels.

Groet,
Jan
IMG_3633.jpeg
IMG_3633.jpeg (373.39 KiB) 27 keer bekeken
IMG_3632.jpeg
IMG_3632.jpeg (657.66 KiB) 27 keer bekeken
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Titan racestuur

Bericht door marco verbaant »

Woldman schreef: 4 jul 2025, 10.57 Goed dat dit langskomt.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn stuur uit 1961. Linkerkant iets omhoog gebogen.
Zat te denken over terugbuigen maar laat het nu maar horen tot de doorleefde staat van de hele fiets.
Ik fiets er wel tochtjes op maar meer rustig peddelend dus eigenlijk nooit meer onderin de beugels.

Groet,
Jan
Psies, het heeft ook wel wat authentieks, zo'n "hutsen-butsen-stuur".... :D Vaak hebben we de neiging om het allemaal teveel te optimaliseren....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Plaats reactie