Ja , inderdaad een makkelijk klusje al ben ik nog wel aan het overwegen om het frame hoger te maken.
Nu is het 61cm/24 inch. Dat is te klein voor mij.
En ja daar is vaak wat olie aan besteed ,die fiets. Ik heb ze nog nooit zo plakkerig gehad! En zo`n beetje overal.
met uitzondering van het stuur misschien.
Geen enkele moeite om de schroeven los te draaien trouwens.
Ik vond nog afbeeldingen in de Groninger beeldbank van deze naaf. Zowel de eerste met glooiend overlopende rand van groot naar kleine diameter en oliepotje op het grote deel en de latere verbeterde versie met bekender opschrift , extra kuiltje in de overgang en geen oliepotje meer.
Je vraagt je af waarom het potje verdwenen is. Ik kan er niets bij bedenken. De latere heeft wel een olie vul opening met lipje links langs de rand
Let op de grovere schroefdraad op de as. Dat veranderde bij S.A. vanaf de XF naaf (1914)
Centaur featherweight
Re: Centaur featherweight
Over dat oliepotje. Een fietsenmaker vertelde dat die oliepotjes/nippeltjes waren verdwenen omdat geen fietser dat nog gebruikte. Toen ik ooit olie in mijn S.A. naaf met trommelrem (waar nog wel een nippel op zat, 1976), heb gespoten zat het even later in de trommelrem en vervolgens ook in de remvoeringen. Werd ik ook niet blij van.
DCR gaat nooit verloren....
Re: Centaur featherweight
trek het je niet aan Wim
Ik heb dat in de werkplaats misschien wel 100 keer mee gemaakt.
het antwoord van de klant was steevast dat olie potje zit er toch niet voor niets.
ik dacht het versnellingsbakje moet toch olie ,er zat niets meer in .
dan moeten jullie dat er bij vertellen!
Ik heb dat in de werkplaats misschien wel 100 keer mee gemaakt.
het antwoord van de klant was steevast dat olie potje zit er toch niet voor niets.
ik dacht het versnellingsbakje moet toch olie ,er zat niets meer in .
dan moeten jullie dat er bij vertellen!
- fietshobbyist
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Centaur featherweight
Maarten Waarlé schreef: ↑17 nov 2025, 21.45 ben ik nog wel aan het overwegen om het frame hoger te maken.
Ik ben zelf 1m85 en fiets zelf al 45 jaar op 61 cm, dat gaat prima. Ik heb wel een tijd gefietst op 65 cm, maar vond dat minder prettig; (snelle) bochten nemen gaat met 61 cm beter.
Als ik die hoge fietsen van je zie, Maarten, denk ik dat het vooral een kwestie is van wat je persoonlijk gewend bent.
Ik heb trouwens wel verschillende verzamelfietsen die te klein voor mij zijn om prettig op te kunnen fietsen.
Re: Centaur featherweight
Gelukkig mag iedereen met zijn/ haar/ diens fietsen doen wat hem/ haar/ hen goeddunkt.
-
Maarten Waarlé
- Berichten: 2730
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Centaur featherweight
Ja, ik heb er bij deze fiets niet zo veel moeite mee. Een hoger frame zou voor mij een motivatie kunnen zijn om de fiets wat meer in de watten te leggen. Bedenkend dat ik `m eigenlijk voor onderdelen gekocht heb.
Kan ook zijn dat iemand veel interesse toont dan mag de fiets ook wel weer een andere weg gaan misschien.
De realiteit is dat ik met veel oudere fietsen bezig ben en daar mijn aandacht voornamelijk ligt.
Het is in de loop der jaren geleidelijk opgeschoven.
zeker tot mijn plezier!
Nog over het oliepotje. het is inderdaad wel een tendens geweest om ze achterwegen te laten omdat ook vet gevulde naven en trapassen wel gesmeerd blijven.
Maar dan hebben we het over een ontwikkeling over de lengte van de vorige eeuw.
Bij deze twee variaties op de V-naaf gaat het om een verschil tussen begin 1908 en eind 1908.
Daar moet een andere reden voor zijn. Het olie vullen kon bij het tweede model overigens wel via een nieuwe opening op het hellende vlak net buiten de spaken.
Alle S.A. naven nadien hadden wel weer een oliepotje. tot het plastic dopje kwam ergens in de 60er jaren.
Olie kunnen bijvullen blijft voor een S.A. naaf wel wenselijk.
Kan ook zijn dat iemand veel interesse toont dan mag de fiets ook wel weer een andere weg gaan misschien.
De realiteit is dat ik met veel oudere fietsen bezig ben en daar mijn aandacht voornamelijk ligt.
Het is in de loop der jaren geleidelijk opgeschoven.
zeker tot mijn plezier!
Nog over het oliepotje. het is inderdaad wel een tendens geweest om ze achterwegen te laten omdat ook vet gevulde naven en trapassen wel gesmeerd blijven.
Maar dan hebben we het over een ontwikkeling over de lengte van de vorige eeuw.
Bij deze twee variaties op de V-naaf gaat het om een verschil tussen begin 1908 en eind 1908.
Daar moet een andere reden voor zijn. Het olie vullen kon bij het tweede model overigens wel via een nieuwe opening op het hellende vlak net buiten de spaken.
Alle S.A. naven nadien hadden wel weer een oliepotje. tot het plastic dopje kwam ergens in de 60er jaren.
Olie kunnen bijvullen blijft voor een S.A. naaf wel wenselijk.