Tijdritfiets pedaal-zoekplaatje

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
marco verbaant

Re: Tijdritfiets pedaal-zoekplaatje

Bericht door marco verbaant »

deraptor schreef: 21 dec 2025, 23.38
marco verbaant schreef: 21 dec 2025, 23.13 Het was een bij elkaar geraapt zooitje.
Een met zorg geselecteerde verzameling van onderdelen noem ik het dan maar :lol: :lol: De crankset is trouwens Gipiemme, met ingegraveerd KNWU logo.

Je voorbeeldfoto is trouwens letterlijk mijn fiets! Toen nog mèt aero Campa bidon... Snif...
Zooitje was overigens geenszins denigrerend bedoeld, meer om de ehhh... diversiteit aan te duiden. En ja... ik denk idd Gipiemme in plaats van Miche, hoe dan ook Campagnolo-kopietjes (en ook weer niet denigrerend bedoeld). :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
marco verbaant

Ik heb nog wel een Profil aerobidonhouder voor de liefhebber, de bidon niet meer.... :)
Bijlagen
profil.jpg
profil.jpg (54.44 KiB) 9076 keer bekeken
m-gineering

Bericht door m-gineering »

deraptor schreef: 21 dec 2025, 14.25. Op de fietsen zit verder vooral Campagnolo, maar de Campa clipless pedalen zijn dacht ik iets anders van vorm, en presteerden misschien ook niet zo goed als de ijzersterke LOOK/Shimano PD-7401..
kijk vooral naar de pedalen op de gewone koersfietsen in dat tijdvak, het is onwaarschijnlijk dat de coureurs voor een tijdritfiets schoenen met een ander
(niet compatibel) plaatje gebruiken. En de hele ploeg rijdt in principe met dezelfde schoenplaat om in een koers van fiets te kunnen wisselen.
/Marten
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

marco verbaant schreef: 21 dec 2025, 23.30 Je kwam ze zelfs tegen op de Kaptein Mobylette... :D
Dit is heel erg Frans die omgekeerde remgrepen. Maar zowel Solex als Mobylette waren groot genoeg om ze in eigen beheer te maken. Mocht je nu ooit denken er een paar van een Solex te gebruiken? Die passen niet zomaar in een ø22mm stuur.
CLB remmen zijn in Frankrijk heel goed te vinden voor kleine prijzen.

Helaas geen zinnig antwoord op de pedaal vraag. Maar wat met opvalt is dat de meest getoonde geen pedalen hebben op de foto. En dat is me vaker opgevallen bij tweedehands aangeboden fietsen. Dus heel persoonlijk. Je zou hem dus ook zonder pedalen in je collectie kunnen zetten?
Leontine van Moorsel is overigens op Instagram te vinden misschien kun je het haar zelf vragen?
marco verbaant

Beau-Velo schreef: 23 dec 2025, 22.50...... En dat is me vaker opgevallen bij tweedehands aangeboden fietsen. Dus heel persoonlijk. Je zou hem dus ook zonder pedalen in je collectie kunnen zetten? ...
Veel nieuwe (sportieve) fietsen worden tegenwoordig ook zonder pedalen verkocht. Vanwege eenieders voorkeur voor een pedaalsysteem. Wat dat betreft hebben we in de wielrennerij met alle nieuwe ontwikkelingen niet echt bijgedragen aan standaardisatie. In de jaren 70/80 stonden er op een neutrale materiaalwagen één soort fiets waarbij iedereen mee overweg kon.
Tegenwoordig heeft de mekanieker van de neutrale Shimano materiaalwagen een "spiekblaadje" op de passagiersstoel hangen welke ploeg wat heeft. En dat beperkt zich echt niet tot het pedaalsysteem (Shimano, Look, Time, Speedplay) of merk onderdelengroep. Nee, gaat de bloccage van de tegenwoordig met een inbusbout of elektrische boor met dito bitje te openen thru-axle as aan de linker- of rechterzijde los. Of toch nog met een quick-release. Is er sprake van 140 en/of 160 mm. schijven, en zijn die voor en achter identiek. Gek hé, dat we soms op beelden zien dat zo'n jongen staat te stumperen. Tegenwoordig pakken ze vaker maar een nieuwe fiets van het dak, dat gaat sneller dan het wisselen van een wiel. Tullio Campagnolo draait zich om in zijn graf, als hij ziet waar zijn uitvinding van toen -de quick-release bloccagenaaf- is gebleven. Later hebben ze aan de voorvorken opstaande randjes bedacht om te voorkomen dat de voorwielen er niet spontaan (!?) uitvallen. Die kwamen er op voorspraak van dure Amerikaanse letseladvocaten. De zogenaamde "laywer lips".... :(
Bijlagen
spiekblaadje mekanieker.png
spiekblaadje mekanieker.png (481.32 KiB) 5228 keer bekeken
deraptor

Bericht door deraptor »

marco verbaant schreef: 24 dec 2025, 00.01 Later hebben ze aan de voorvorken opstaande randjes bedacht om te voorkomen dat de voorwielen er niet spontaan (!?) uitvallen. Die kwamen er op voorspraak van dure Amerikaanse letseladvocaten. De zogenaamde "laywer lips".... :(
Je zegt het en ik zie die randjes meteen voor me. Leuk om er een verhaal bij te hebben nu.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
deraptor

Bericht door deraptor »

Beau-Velo schreef: 23 dec 2025, 22.50 Je zou hem dus ook zonder pedalen in je collectie kunnen zetten?
Leontine van Moorsel is overigens op Instagram te vinden misschien kun je het haar zelf vragen?
Helemaal zonder lijkt zo kaal :oops: Op alle persfoto's zie ik toch de PD-7401, dus dat moeten ze maar worden. Ik hou een database bij waarin staat wat ik aan een fiets heb aangepast/toegevoegd, als geheugensteun mocht ik iets ooit weer helemaal origineel ergens neer willen zetten dus ze kunnen er evt zo weer af :lol:

Geen gek idee om ook gewoon Van Moorsel eens te benaderen. Met de fiets van Annamarie Thomas die ik hier heb kreeg ik ook bericht van Thomas terug via Insta. De fiets waar Van Moorsel de meeste overwinningen op heeft behaald hangt trouwens bij een fietsenmaker in Amerika... en ondanks smeekbeden van mijn kant gaat die fiets voorlopig ook nergens anders heen..
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
marco verbaant

deraptor schreef: 24 dec 2025, 11.53.... Ik hou een database bij waarin staat wat ik aan een fiets heb aangepast/toegevoegd, als geheugensteun mocht ik iets ooit weer helemaal origineel ergens neer willen zetten dus ze kunnen er evt zo weer af :lol:
Ik heb voor elke fiets die hier binnenkomt én uitgaat, ook zoiets als een (digitaal in Word) logboekje. Enerzijds om bij te houden waar ik gebleven ben in het proces. Zal de leeftijd zijn :D . Maar tegenwoordig heb ik ook wel dat ik zoveel mogelijk origineel uitgevoerde fietsen steeds vaker meer en meer ben gaan waarderen. Doorgaans hebben in het verleden veel fietsen hier meer of minder nogal wat wijzigingen ondergaan. Soms is dat heel praktisch maar de authenticiteit van origineel is ook wel wat waard. :D
non-fixie

Bericht door non-fixie »

deraptor schreef: 24 dec 2025, 11.48
Je zegt het en ik zie die randjes meteen voor me. Leuk om er een verhaal bij te hebben nu.
Tja, en die randjes werden er vervolgens door veel klanten meteen weer afgevijld, want daarmee was het "quick" van quick release wel verdwenen ...

De Amerikanen, met name de CPSC (Consumer Product Safety Commission), zijn verantwoordelijk geweest voor heel wat "verbeteringen" aan de fiets uit het oogpunt van veiligheid. :roll:

Berucht is het verhaal over het voorkomen van verwondingen door scherpe uitsteeksels aan de fiets. Ik heb me laten vertellen dat die werden getest door een opgeblazen ballon langs de fiets en de onderdelen te strijken, en als de ballon knapte was het niet goed.

Het schijnt de verdienste van een oplettende medewerker van een leverancier te zijn geweest, die voor de test nog even snel de ketting op het grote blad heeft gelegd, dat niet alle racefietsen in de VS verplicht met een kettingkast rondrijden.

MAFAC-rem met CPSC-aanpassing:

cpsc mafac.jpeg
cpsc mafac.jpeg (321.09 KiB) 2554 keer bekeken
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

marco verbaant schreef: 24 dec 2025, 13.05 een (digitaal in Word) logboekje. ... ... om bij te houden waar ik gebleven ben in het proces.
U bent niet alleen ... ... en om dezelfde reden
Plaats reactie