Zooitje was overigens geenszins denigrerend bedoeld, meer om de ehhh... diversiteit aan te duiden. En ja... ik denk idd Gipiemme in plaats van Miche, hoe dan ook Campagnolo-kopietjes (en ook weer niet denigrerend bedoeld).
Tijdritfiets pedaal-zoekplaatje
- marco verbaant
Re: Tijdritfiets pedaal-zoekplaatje
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
- marco verbaant
Ik heb nog wel een Profil aerobidonhouder voor de liefhebber, de bidon niet meer.... 
- Bijlagen
-
- profil.jpg (54.44 KiB) 9248 keer bekeken
-
m-gineering
kijk vooral naar de pedalen op de gewone koersfietsen in dat tijdvak, het is onwaarschijnlijk dat de coureurs voor een tijdritfiets schoenen met een ander
(niet compatibel) plaatje gebruiken. En de hele ploeg rijdt in principe met dezelfde schoenplaat om in een koers van fiets te kunnen wisselen.
/Marten
Dit is heel erg Frans die omgekeerde remgrepen. Maar zowel Solex als Mobylette waren groot genoeg om ze in eigen beheer te maken. Mocht je nu ooit denken er een paar van een Solex te gebruiken? Die passen niet zomaar in een ø22mm stuur.
CLB remmen zijn in Frankrijk heel goed te vinden voor kleine prijzen.
Helaas geen zinnig antwoord op de pedaal vraag. Maar wat met opvalt is dat de meest getoonde geen pedalen hebben op de foto. En dat is me vaker opgevallen bij tweedehands aangeboden fietsen. Dus heel persoonlijk. Je zou hem dus ook zonder pedalen in je collectie kunnen zetten?
Leontine van Moorsel is overigens op Instagram te vinden misschien kun je het haar zelf vragen?
- marco verbaant
Veel nieuwe (sportieve) fietsen worden tegenwoordig ook zonder pedalen verkocht. Vanwege eenieders voorkeur voor een pedaalsysteem. Wat dat betreft hebben we in de wielrennerij met alle nieuwe ontwikkelingen niet echt bijgedragen aan standaardisatie. In de jaren 70/80 stonden er op een neutrale materiaalwagen één soort fiets waarbij iedereen mee overweg kon.
Tegenwoordig heeft de mekanieker van de neutrale Shimano materiaalwagen een "spiekblaadje" op de passagiersstoel hangen welke ploeg wat heeft. En dat beperkt zich echt niet tot het pedaalsysteem (Shimano, Look, Time, Speedplay) of merk onderdelengroep. Nee, gaat de bloccage van de tegenwoordig met een inbusbout of elektrische boor met dito bitje te openen thru-axle as aan de linker- of rechterzijde los. Of toch nog met een quick-release. Is er sprake van 140 en/of 160 mm. schijven, en zijn die voor en achter identiek. Gek hé, dat we soms op beelden zien dat zo'n jongen staat te stumperen. Tegenwoordig pakken ze vaker maar een nieuwe fiets van het dak, dat gaat sneller dan het wisselen van een wiel. Tullio Campagnolo draait zich om in zijn graf, als hij ziet waar zijn uitvinding van toen -de quick-release bloccagenaaf- is gebleven. Later hebben ze aan de voorvorken opstaande randjes bedacht om te voorkomen dat de voorwielen er niet spontaan (!?) uitvallen. Die kwamen er op voorspraak van dure Amerikaanse letseladvocaten. De zogenaamde "laywer lips"....
- Bijlagen
-
- spiekblaadje mekanieker.png (481.32 KiB) 5400 keer bekeken
Je zegt het en ik zie die randjes meteen voor me. Leuk om er een verhaal bij te hebben nu.marco verbaant schreef: ↑24 dec 2025, 00.01 Later hebben ze aan de voorvorken opstaande randjes bedacht om te voorkomen dat de voorwielen er niet spontaan (!?) uitvallen. Die kwamen er op voorspraak van dure Amerikaanse letseladvocaten. De zogenaamde "laywer lips"....![]()
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Helemaal zonder lijkt zo kaal
Geen gek idee om ook gewoon Van Moorsel eens te benaderen. Met de fiets van Annamarie Thomas die ik hier heb kreeg ik ook bericht van Thomas terug via Insta. De fiets waar Van Moorsel de meeste overwinningen op heeft behaald hangt trouwens bij een fietsenmaker in Amerika... en ondanks smeekbeden van mijn kant gaat die fiets voorlopig ook nergens anders heen..
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
- marco verbaant
Ik heb voor elke fiets die hier binnenkomt én uitgaat, ook zoiets als een (digitaal in Word) logboekje. Enerzijds om bij te houden waar ik gebleven ben in het proces. Zal de leeftijd zijn
Tja, en die randjes werden er vervolgens door veel klanten meteen weer afgevijld, want daarmee was het "quick" van quick release wel verdwenen ...
De Amerikanen, met name de CPSC (Consumer Product Safety Commission), zijn verantwoordelijk geweest voor heel wat "verbeteringen" aan de fiets uit het oogpunt van veiligheid.
Berucht is het verhaal over het voorkomen van verwondingen door scherpe uitsteeksels aan de fiets. Ik heb me laten vertellen dat die werden getest door een opgeblazen ballon langs de fiets en de onderdelen te strijken, en als de ballon knapte was het niet goed.
Het schijnt de verdienste van een oplettende medewerker van een leverancier te zijn geweest, die voor de test nog even snel de ketting op het grote blad heeft gelegd, dat niet alle racefietsen in de VS verplicht met een kettingkast rondrijden.
MAFAC-rem met CPSC-aanpassing:
- fietshobbyist
U bent niet alleen ... ... en om dezelfde redenmarco verbaant schreef: ↑24 dec 2025, 13.05 een (digitaal in Word) logboekje. ... ... om bij te houden waar ik gebleven ben in het proces.